ACC opent eerste Europese batterijfabriek in Frankrijk

Stellantis • De fabriek heeft een oplopende productiecapaciteit van 13 gigawattuur.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De fabriek in Frankrijk opent voor het einde van 2023 haar deuren. (Foto: Stellantis.)

De eerste batterijfabriek van Automotive Cells Company (ACC) opent voor het einde van dit jaar in het Noord-Franse Billy-Berclau. Dat meldt Stellantis, dat samen met Total Energies en Mercedes-Benz aandeelhouder is in ACC. Het is de eerste van de drie geplande batterijfabrieken in Europa.

De fabriek heeft een productiecapaciteit van 13 gigawattuur (GWh), die tegen 2023 zal stijgen naar 40 GWh. Het volledige ACC-project vergt een investeringsvolume van meer dan zeven miljard euro – in een combinatie van eigen vermogen, leningen en subsidies – om tegen het einde van dit decennium een totale capaciteit van ten minste 250 gigawatt uur in Europa te realiseren.

De drie tot nu toe geplande fabrieken komen naast Frankrijk in Duitsland en Italië te staan. Stellantis verzekert tegen 2030 ongeveer 400 GWh aan capaciteit, ondersteund door vijf fabrieken in Europa en Noord-Amerika en aanvullende leveringscontracten. “Samen bouwen we een sterke coalitie om de concurrentiepositie van Europa te versterken”, vertelde Carlos Tavares, ceo van Stellantis, tijdens de inauguratie van de Franse fabriek afgelopen dinsdag.

Duurzame batterijen

Stellantis heeft momenteel 24 BEV’s op de markt en zal dat aantal bijna verdubbelen tot 47 tegen het einde van 2024. Het bedrijf streeft ernaar wereldwijd meer dan 75 BEV’s te hebben en tegen 2030 wereldwijd 5 miljoen BEV-verkopen te realiseren.

Onlangs maakte Stellantis ook bekend te investeren in lithium-zwavelbatterijen van Lyten. Volgens het bedrijf kunnen deze batterijen bijdragen aan duurzamere elektrische voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

ACC opent eerste Europese batterijfabriek in Frankrijk | Automotive Online

ACC opent eerste Europese batterijfabriek in Frankrijk

Stellantis • De fabriek heeft een oplopende productiecapaciteit van 13 gigawattuur.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De fabriek in Frankrijk opent voor het einde van 2023 haar deuren. (Foto: Stellantis.)

De eerste batterijfabriek van Automotive Cells Company (ACC) opent voor het einde van dit jaar in het Noord-Franse Billy-Berclau. Dat meldt Stellantis, dat samen met Total Energies en Mercedes-Benz aandeelhouder is in ACC. Het is de eerste van de drie geplande batterijfabrieken in Europa.

De fabriek heeft een productiecapaciteit van 13 gigawattuur (GWh), die tegen 2023 zal stijgen naar 40 GWh. Het volledige ACC-project vergt een investeringsvolume van meer dan zeven miljard euro – in een combinatie van eigen vermogen, leningen en subsidies – om tegen het einde van dit decennium een totale capaciteit van ten minste 250 gigawatt uur in Europa te realiseren.

De drie tot nu toe geplande fabrieken komen naast Frankrijk in Duitsland en Italië te staan. Stellantis verzekert tegen 2030 ongeveer 400 GWh aan capaciteit, ondersteund door vijf fabrieken in Europa en Noord-Amerika en aanvullende leveringscontracten. “Samen bouwen we een sterke coalitie om de concurrentiepositie van Europa te versterken”, vertelde Carlos Tavares, ceo van Stellantis, tijdens de inauguratie van de Franse fabriek afgelopen dinsdag.

Duurzame batterijen

Stellantis heeft momenteel 24 BEV’s op de markt en zal dat aantal bijna verdubbelen tot 47 tegen het einde van 2024. Het bedrijf streeft ernaar wereldwijd meer dan 75 BEV’s te hebben en tegen 2030 wereldwijd 5 miljoen BEV-verkopen te realiseren.

Onlangs maakte Stellantis ook bekend te investeren in lithium-zwavelbatterijen van Lyten. Volgens het bedrijf kunnen deze batterijen bijdragen aan duurzamere elektrische voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.