‘China bezig met wereldwijde lithiumverovering’

Batterijen • Het land is druk bezig met het veilig stellen van het meest gebruikte element in batterijen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Zoutwinning in Afrika (Foto: Shutterstock)

Door de gestegen vraag naar batterijen, neemt ook de vraag naar lithium snel toe. China investeert daarom miljarden om deposito’s over de hele wereld in te kopen. Hetgeen heeft grote risico’s voor Europa, meldt Automobilwoche.

Chinese bedrijven investeren in Afrika en Latijns-Amerika om zoveel mogelijk ervan veilig te stellen. Het Duitse vakblad meldt dat experts verwachten dat China tegen 2025 een derde van de wereldwijde lithiumvoorraad in handen heeft.

De aanval vanuit China werd drie jaar geleden door staats- en partijleider Xi Jinping gelanceerd. “We moeten de afhankelijkheid van internationale toeleveringsketens van China vergroten en effectieve tegenmaatregelen en afschrikmiddelen creëren tegen buitenlanders die de bevoorrading naar China kunstmatig willen onderbreken”, vertelde de Chinese leider. Inmiddels domineert China de wereldmarkt.

Europese waarschuwing

Eind maart waarschuwde Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, voor een te grote afhankelijkheid van de Volksrepubliek voor grondstoffen. “De batterijen die onze elektrische auto’s aandrijven, zullen de behoefte aan lithium tegen 2050 met een factor 17 vergroten”, zei von der Leyen. De EU haalt momenteel 97 procent van zijn lithium uit China. Dat schrijft Automobilwoche.
Een onderzoek van Allianz schat dat de verliezen voor de Europese auto-industrie oplopen tot 21 miljard euro. In het onderzoek adviseert de verzekeraar dat Europa minder afhankelijk moet worden van van de import van lithium, kobalt en nikkel. ‘Grondstoffen bepalen de helft van de kosten van de batterij’, schrijft Allianz.

Nederlandse belangen

Het Nederlandse kabinet wil meer samenwerken met Afrika voor de import van de zeldzame metalen. Dat meldt ANP.  Afrika beschikt over “grote voorraden van kritieke grondstoffen lithium, kobalt en zeldzame aardmetalen die van belang zijn voor de energietransitie. Veel van die grondstoffen gaan nu vanuit Afrika eerst naar andere landen voor verwerking voordat ze in de EU terechtkomen. Ook Afrikaanse landen hebben er baat bij om de grondstoffen zelf te verwerken”, aldus het kabinet.

Ook wil het kabinet dat de EU een goede positie in Afrika heeft ten opzichte van concurrerende landen zoals China, Rusland en de Golfstaten.

De Europese Unie ziet deze noodzaak ook in en stelde onlangs The European Raw Material Act op. Daarnaast nemen OEM’s ook de touwtjes in handen door zelf batterijfabrieken in Europa te openen. Bovendien kondigde Li-Cycle en Glencore aan dat zij plannen hebben om een recyclefabriek te bouwen voor batterijen. In 2027 moeten hier 600 duizend batterijen van elektrische auto’s gerecycled worden.

Concurrentievoordeel

Momenteel heeft China een concurrentievoordeel in landen in Zuid-Amerika en Afrika. Dit komt omdat daar lagere eisen liggen aan milieu- en mensenrechtennormen.
Waar bewindslieden van het kabinet wederzijdse belangen op het gebied van klimaatverandering, veiligheid, stabiliteit, armoedebestrijding, voedselzekerheid en een grotere welvaart wil bevorderen, is de Chinese benadering hier anders in.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘China bezig met wereldwijde lithiumverovering’ | Automotive Online

‘China bezig met wereldwijde lithiumverovering’

Batterijen • Het land is druk bezig met het veilig stellen van het meest gebruikte element in batterijen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Zoutwinning in Afrika (Foto: Shutterstock)

Door de gestegen vraag naar batterijen, neemt ook de vraag naar lithium snel toe. China investeert daarom miljarden om deposito’s over de hele wereld in te kopen. Hetgeen heeft grote risico’s voor Europa, meldt Automobilwoche.

Chinese bedrijven investeren in Afrika en Latijns-Amerika om zoveel mogelijk ervan veilig te stellen. Het Duitse vakblad meldt dat experts verwachten dat China tegen 2025 een derde van de wereldwijde lithiumvoorraad in handen heeft.

De aanval vanuit China werd drie jaar geleden door staats- en partijleider Xi Jinping gelanceerd. “We moeten de afhankelijkheid van internationale toeleveringsketens van China vergroten en effectieve tegenmaatregelen en afschrikmiddelen creëren tegen buitenlanders die de bevoorrading naar China kunstmatig willen onderbreken”, vertelde de Chinese leider. Inmiddels domineert China de wereldmarkt.

Europese waarschuwing

Eind maart waarschuwde Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, voor een te grote afhankelijkheid van de Volksrepubliek voor grondstoffen. “De batterijen die onze elektrische auto’s aandrijven, zullen de behoefte aan lithium tegen 2050 met een factor 17 vergroten”, zei von der Leyen. De EU haalt momenteel 97 procent van zijn lithium uit China. Dat schrijft Automobilwoche.
Een onderzoek van Allianz schat dat de verliezen voor de Europese auto-industrie oplopen tot 21 miljard euro. In het onderzoek adviseert de verzekeraar dat Europa minder afhankelijk moet worden van van de import van lithium, kobalt en nikkel. ‘Grondstoffen bepalen de helft van de kosten van de batterij’, schrijft Allianz.

Nederlandse belangen

Het Nederlandse kabinet wil meer samenwerken met Afrika voor de import van de zeldzame metalen. Dat meldt ANP.  Afrika beschikt over “grote voorraden van kritieke grondstoffen lithium, kobalt en zeldzame aardmetalen die van belang zijn voor de energietransitie. Veel van die grondstoffen gaan nu vanuit Afrika eerst naar andere landen voor verwerking voordat ze in de EU terechtkomen. Ook Afrikaanse landen hebben er baat bij om de grondstoffen zelf te verwerken”, aldus het kabinet.

Ook wil het kabinet dat de EU een goede positie in Afrika heeft ten opzichte van concurrerende landen zoals China, Rusland en de Golfstaten.

De Europese Unie ziet deze noodzaak ook in en stelde onlangs The European Raw Material Act op. Daarnaast nemen OEM’s ook de touwtjes in handen door zelf batterijfabrieken in Europa te openen. Bovendien kondigde Li-Cycle en Glencore aan dat zij plannen hebben om een recyclefabriek te bouwen voor batterijen. In 2027 moeten hier 600 duizend batterijen van elektrische auto’s gerecycled worden.

Concurrentievoordeel

Momenteel heeft China een concurrentievoordeel in landen in Zuid-Amerika en Afrika. Dit komt omdat daar lagere eisen liggen aan milieu- en mensenrechtennormen.
Waar bewindslieden van het kabinet wederzijdse belangen op het gebied van klimaatverandering, veiligheid, stabiliteit, armoedebestrijding, voedselzekerheid en een grotere welvaart wil bevorderen, is de Chinese benadering hier anders in.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.