Opnieuw rode cijfers voor Tomtom, verlies minder groot dan in 2022

Tomtom • De verkoop van navigatieapparaten aan consumenten liet in 2023 een omzetdaling van 6 procent zien.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Tomtom is vorig jaar in de rode cijfers geëindigd. Er ging een nettoverlies van 21 miljoen euro in de boeken bij het navigatiebedrijf. Dit verlies is aanzienlijk kleiner dan de ruim 100 miljoen euro in 2022. Dit meldt Tomtom in een persbericht.

De jaaropbrengst van het Nederlandse bedrijf, met hoofdkantoor in Amsterdam, kwam in 2023 uit op bijna 585 miljoen euro, bijna tien procent meer dan een jaar eerder. De omzet die te linken is aan het werk voor de auto-industrie steeg met 32 procent en is inmiddels goed voor meer dan de helft van alle inkomsten. Daarentegen liet de verkoop van navigatieapparaten aan consumenten een verdere omzetdaling zien, van 6 procent.

De consumententak is al jaren aan het krimpen, want veel mensen gebruiken geen los navigatieapparaat meer. Tomtom verdient zijn geld nu vooral door zijn kaarttechniek te verkopen aan autoconcerns als Volkswagen, Renault, Hyundai en Peugeot die de kaarten in de infotainmentsystemen van voertuigen gebruiken.

Kunstmatige intelligentie

Voor 2024 hoopt de onderneming op verdere omzetgroei. Topman Harold Goddijn is voorzichtig optimistisch. Hij zegt tegen persbureau ANP dat er inmiddels zoveel orders binnen zijn uit de auto-industrie dat die bij elkaar wel 2,5 miljard euro aan omzet kunnen opleveren. Dat is dan verspreid over meerdere jaren. Voor dit jaar rekent het bedrijf op 570 miljoen tot 610 miljoen euro aan opbrengsten.

Tomtom kondigde in december ook een verdere samenwerking met Microsoft aan op het gebied van kunstmatige intelligentie. Zo is het mogelijk om een geïntegreerde spraakassistent in auto’s te implementeren die automobilisten met hun voertuig laat communiceren.

Opnieuw rode cijfers voor Tomtom, verlies minder groot dan in 2022 | Automotive Online

Opnieuw rode cijfers voor Tomtom, verlies minder groot dan in 2022

Tomtom • De verkoop van navigatieapparaten aan consumenten liet in 2023 een omzetdaling van 6 procent zien.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Tomtom is vorig jaar in de rode cijfers geëindigd. Er ging een nettoverlies van 21 miljoen euro in de boeken bij het navigatiebedrijf. Dit verlies is aanzienlijk kleiner dan de ruim 100 miljoen euro in 2022. Dit meldt Tomtom in een persbericht.

De jaaropbrengst van het Nederlandse bedrijf, met hoofdkantoor in Amsterdam, kwam in 2023 uit op bijna 585 miljoen euro, bijna tien procent meer dan een jaar eerder. De omzet die te linken is aan het werk voor de auto-industrie steeg met 32 procent en is inmiddels goed voor meer dan de helft van alle inkomsten. Daarentegen liet de verkoop van navigatieapparaten aan consumenten een verdere omzetdaling zien, van 6 procent.

De consumententak is al jaren aan het krimpen, want veel mensen gebruiken geen los navigatieapparaat meer. Tomtom verdient zijn geld nu vooral door zijn kaarttechniek te verkopen aan autoconcerns als Volkswagen, Renault, Hyundai en Peugeot die de kaarten in de infotainmentsystemen van voertuigen gebruiken.

Kunstmatige intelligentie

Voor 2024 hoopt de onderneming op verdere omzetgroei. Topman Harold Goddijn is voorzichtig optimistisch. Hij zegt tegen persbureau ANP dat er inmiddels zoveel orders binnen zijn uit de auto-industrie dat die bij elkaar wel 2,5 miljard euro aan omzet kunnen opleveren. Dat is dan verspreid over meerdere jaren. Voor dit jaar rekent het bedrijf op 570 miljoen tot 610 miljoen euro aan opbrengsten.

Tomtom kondigde in december ook een verdere samenwerking met Microsoft aan op het gebied van kunstmatige intelligentie. Zo is het mogelijk om een geïntegreerde spraakassistent in auto’s te implementeren die automobilisten met hun voertuig laat communiceren.