Bouw Spaanse VW-megabatterijfabriek begonnen met koninklijke steun

Volkswagen Group • De fabriek moet vanaf 2026 batterijcellen leveren voor een half miljoen elektrische auto’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De 'eerste steen' wordt gelegd voor de nieuwe accucellenfabriek van VW. In het midden de Spaanse koning Felipe IV (foto: VW Group)

Volkswagen Group is gestart met de bouw van een fabriek voor batterijen in het Spaanse Sagunto (bij Valencia). De Spaanse koning Felipe IV legde de eerste steen. Vanaf 2026 gaat de fabriek in bedrijf met meer dan drieduizend medewerkers, meldt VW.

In eerste instantie is een jaarlijkse productie van 40 gigawattuur gepland, voldoende voor 500 duizend auto’s. Later kan de fabriek groeien naar 60 gigawattuur. De productie moet onder andere gebeuren met groene stroom uit een naburig zonnepark. De bouw van de fabriek gaat meer dan drie miljard euro kosten.

Volkswagen wil minder afhankelijk worden van de dominante leveranciers van accucellen uit Azië. Het concern heeft vier productielocaties voor accucellen in de planning. Eerder werd al bekend dat er een fabriek komt in het Duitse Salzgitter.

Vorige week kondigde VW Group aan dat het flink investeert in een Canadese mijn. De vierde locatie is nog niet bekendgemaakt. VW is ook partner in Northvolt, in Zweden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Bouw Spaanse VW-megabatterijfabriek begonnen met koninklijke steun | Automotive Online

Bouw Spaanse VW-megabatterijfabriek begonnen met koninklijke steun

Volkswagen Group • De fabriek moet vanaf 2026 batterijcellen leveren voor een half miljoen elektrische auto’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De 'eerste steen' wordt gelegd voor de nieuwe accucellenfabriek van VW. In het midden de Spaanse koning Felipe IV (foto: VW Group)

Volkswagen Group is gestart met de bouw van een fabriek voor batterijen in het Spaanse Sagunto (bij Valencia). De Spaanse koning Felipe IV legde de eerste steen. Vanaf 2026 gaat de fabriek in bedrijf met meer dan drieduizend medewerkers, meldt VW.

In eerste instantie is een jaarlijkse productie van 40 gigawattuur gepland, voldoende voor 500 duizend auto’s. Later kan de fabriek groeien naar 60 gigawattuur. De productie moet onder andere gebeuren met groene stroom uit een naburig zonnepark. De bouw van de fabriek gaat meer dan drie miljard euro kosten.

Volkswagen wil minder afhankelijk worden van de dominante leveranciers van accucellen uit Azië. Het concern heeft vier productielocaties voor accucellen in de planning. Eerder werd al bekend dat er een fabriek komt in het Duitse Salzgitter.

Vorige week kondigde VW Group aan dat het flink investeert in een Canadese mijn. De vierde locatie is nog niet bekendgemaakt. VW is ook partner in Northvolt, in Zweden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.