China: ‘Grootschalige EV-export niets te maken met staatssubsidies’

China • Het Chinese handelsministerie noemt het EU-onderzoek “protectionistisch gedrag”.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

China heeft kritiek geuit op het onderzoek van de Europese Unie naar staatssubsidies op Chinese elektrische auto’s. De secretaris-generaal van de Chinese autobranchevereniging stelt dat de grote export niets te maken heeft met subsidies, maar juist is te danken aan de concurrentiekracht van de Chinese industriële keten. Dat meldt persbureau ANP.

De Chinese autobranchevereniging reageert op de toespraak van Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, die zei dat China met staatssubsidies op oneerlijke wijze concurreert met Europese autofabrikanten en dat de EU kan overgaan tot strafmaatregelen zoals importheffingen op elektrische auto’s van Chinese makelij. Volgens haar wordt de wereldmarkt nu overspoeld door goedkope elektrische auto’s uit China.

Dialoog

Het handelsministerie in Beijing is van mening dat de EU de eigen auto-industrie wil beschermen “in naam van eerlijke concurrentie”. Het gaat volgens het ministerie om “protectionistisch gedrag” van Brussel. Het ministerie roept op tot dialoog tussen China en de EU over elektrische auto’s.

De aan de Chinese regering gelieerde krant Global Times schreef in een commentaar dat Europa “bang” is voor de concurrentie van elektrische auto’s uit China en dat Brussel met protectionistische maatregelen Europese autobouwers wil beschermen die volgens de krant langzaam zijn met de overgang naar elektrisch rijden. “Als oneerlijke actie wordt genomen door de EU, dan heeft China verschillende mogelijkheden als tegenmaatregel om de legale belangen van Chinese bedrijven te beschermen”, aldus de krant.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

China: ‘Grootschalige EV-export niets te maken met staatssubsidies’ | Automotive Online

China: ‘Grootschalige EV-export niets te maken met staatssubsidies’

China • Het Chinese handelsministerie noemt het EU-onderzoek “protectionistisch gedrag”.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

China heeft kritiek geuit op het onderzoek van de Europese Unie naar staatssubsidies op Chinese elektrische auto’s. De secretaris-generaal van de Chinese autobranchevereniging stelt dat de grote export niets te maken heeft met subsidies, maar juist is te danken aan de concurrentiekracht van de Chinese industriële keten. Dat meldt persbureau ANP.

De Chinese autobranchevereniging reageert op de toespraak van Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, die zei dat China met staatssubsidies op oneerlijke wijze concurreert met Europese autofabrikanten en dat de EU kan overgaan tot strafmaatregelen zoals importheffingen op elektrische auto’s van Chinese makelij. Volgens haar wordt de wereldmarkt nu overspoeld door goedkope elektrische auto’s uit China.

Dialoog

Het handelsministerie in Beijing is van mening dat de EU de eigen auto-industrie wil beschermen “in naam van eerlijke concurrentie”. Het gaat volgens het ministerie om “protectionistisch gedrag” van Brussel. Het ministerie roept op tot dialoog tussen China en de EU over elektrische auto’s.

De aan de Chinese regering gelieerde krant Global Times schreef in een commentaar dat Europa “bang” is voor de concurrentie van elektrische auto’s uit China en dat Brussel met protectionistische maatregelen Europese autobouwers wil beschermen die volgens de krant langzaam zijn met de overgang naar elektrisch rijden. “Als oneerlijke actie wordt genomen door de EU, dan heeft China verschillende mogelijkheden als tegenmaatregel om de legale belangen van Chinese bedrijven te beschermen”, aldus de krant.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.