Duitse fabrikanten in verzet tegen importheffingen op Chinese EV’s

Importheffingen • Duitse autofabrikanten vrezen een handelsoorlog met China.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Duitse autofabrikanten verzetten zich tegen mogelijke Europese importheffingen op elektrische auto’s uit China, zo meldt het ANP.

De Europese Commissie (EC) maakte vorig jaar bekend een onderzoek te starten naar mogelijk marktverstorende Chinese subsidies voor EV’s, wat kan leiden tot strafheffingen. De EC verdenkt China van het onrechtmatig subsidiëren van de auto-industrie. Maar het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) vreest negatieve gevolgen als een handelsoorlog met China uitbreekt, zo zegt president Hildegard Müller in een interview met de Duitse krant Die Welt.

“Anti-subsidiemaatregelen, zoals extra heffingen, lossen de problemen voor de Europese en Duitse auto-industrie niet op,” stelt Müller. “Integendeel,” vervolgt hij. “De invoerrechten die de Europese Commissie voor ogen heeft, kunnen bij een handelsconflict snel een negatieve impact hebben.”

De Europese Commissie stelt dat China de eigen fabrikanten van elektrische auto’s zwaar subsidieert, waardoor zij goedkoper kunnen produceren. Daarmee dreigen ze Europese concurrenten van de markt te drukken met een oneerlijk voordeel.

Handelsoorlog

Maar Duitse autofabrikanten vrezen vergeldingsmaatregelen op de voor hen belangrijke Chinese markt. Voor merken als Mercedes-Benz en BMW is China uitgegroeid tot de belangrijkste markt. Volgens VDA-president Müller dreigt een handelsoorlog tussen Europa en China ook de overgang naar elektrisch rijden te dwarsbomen. Vorige maand drong Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, er bij de EC al op aan om de importheffingen op elektrische auto’s uit China te verlagen.

In de AM-rubriek ‘De Kwestie’ analyseert de redactie van Automotive hete hangijzers in de autobranche. In het najaar van 2023 werd protectionisme uitgebreid besproken. De hamvraag: moet Europa zijn auto-industrie beschermen? Lees de volledige analyse hier.

Duitse fabrikanten in verzet tegen importheffingen op Chinese EV’s | Automotive Online

Duitse fabrikanten in verzet tegen importheffingen op Chinese EV’s

Importheffingen • Duitse autofabrikanten vrezen een handelsoorlog met China.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Duitse autofabrikanten verzetten zich tegen mogelijke Europese importheffingen op elektrische auto’s uit China, zo meldt het ANP.

De Europese Commissie (EC) maakte vorig jaar bekend een onderzoek te starten naar mogelijk marktverstorende Chinese subsidies voor EV’s, wat kan leiden tot strafheffingen. De EC verdenkt China van het onrechtmatig subsidiëren van de auto-industrie. Maar het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) vreest negatieve gevolgen als een handelsoorlog met China uitbreekt, zo zegt president Hildegard Müller in een interview met de Duitse krant Die Welt.

“Anti-subsidiemaatregelen, zoals extra heffingen, lossen de problemen voor de Europese en Duitse auto-industrie niet op,” stelt Müller. “Integendeel,” vervolgt hij. “De invoerrechten die de Europese Commissie voor ogen heeft, kunnen bij een handelsconflict snel een negatieve impact hebben.”

De Europese Commissie stelt dat China de eigen fabrikanten van elektrische auto’s zwaar subsidieert, waardoor zij goedkoper kunnen produceren. Daarmee dreigen ze Europese concurrenten van de markt te drukken met een oneerlijk voordeel.

Handelsoorlog

Maar Duitse autofabrikanten vrezen vergeldingsmaatregelen op de voor hen belangrijke Chinese markt. Voor merken als Mercedes-Benz en BMW is China uitgegroeid tot de belangrijkste markt. Volgens VDA-president Müller dreigt een handelsoorlog tussen Europa en China ook de overgang naar elektrisch rijden te dwarsbomen. Vorige maand drong Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, er bij de EC al op aan om de importheffingen op elektrische auto’s uit China te verlagen.

In de AM-rubriek ‘De Kwestie’ analyseert de redactie van Automotive hete hangijzers in de autobranche. In het najaar van 2023 werd protectionisme uitgebreid besproken. De hamvraag: moet Europa zijn auto-industrie beschermen? Lees de volledige analyse hier.