VDL Nedcar ziet omzet toenemen ondanks stakingen

VDL • Twee divisies van VDL zijn verlieslatend.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: VDL)

De omzet van de autoassemblagefabriek van VDL stijgt in het eerste half jaar van 2023 tot ruim 1,2 miljard euro. Dat is een stijging van 47 procent vergeleken met de omzet van de eerste zes maanden van 2022. Ondanks deze stijging is VDL Nedcar verlieslatend. Dat maakt het bedrijf bekend in een persbericht.

VDL verklaart dat Nedcar in Born in 2022 werd ‘geconfronteerd met materiaaltekort, met name chips’. Afgelopen half jaar kreeg VDL Nedcar ook te maken met een productieachterstand door een meermaalse staking van het personeel, dat ontevreden was over het sociale plan. Inmiddels is een akkoord bereikt en ligt VDL naar eigen zeggen op koers om de productieachterstand weg te werken.

Per 1 november gaat de assemblagefabriek in Born over op één ploegendienst, zo kondigt het bedrijf aan. Hierdoor zijn 1.800 medewerkers overbodig, waarvan 900 uitzendkrachten. VDL spant zich in om deze medewerkers aan een nieuwe baan te helpen.

De fabriek in Born ondergaat een transitie van onafhankelijke autobouwer naar ‘een brede partner in duurzame mobiliteit’. Onlangs werd bekend dat de fabriek militaire voertuigen in elkaar gaat zetten.

Verlieslatende divisies

Na de eerste zes maanden van 2023 bedraagt het gecombineerde resultaat van VDL 3,2 miljard euro. Dat is een stijging van 22 procent ten opzichte van de 2,6 miljard euro na het eerste halfjaar van 2022. Het nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen van 2023 met 22 procent gedaald, van 54 miljoen euro vorig jaar naar 42 miljoen euro. Dat heeft vooral te maken met een voorziening voor de kosten van de eerste fase van het sociaal plan bij VDL Nedcar.

“We kijken terug op een turbulent eerste halfjaar waarbij veel in het teken heeft gestaan van het organiseren van krimp en groei tegelijkertijd. Beide vergen veel van onze organisatie”, zegt Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep. “We verwachten dat de voorspelde groei voor dit jaar gaat uitkomen. Dat onze orderportefeuille stabiel op een hoog niveau blijft, is daarvoor een belangrijke indicator.”

Niet alleen de VDL Nedcar is verlieslatend, ook de bussendivisie schreef in het eerste halfjaar van 2022 rode cijfers. De omzet van deze divisie is met 40 procent gedaald, van 251 miljoen euro naar 153 miljoen euro. VDL verklaart deze daling door problemen in de toeleveringsketen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

VDL Nedcar ziet omzet toenemen ondanks stakingen | Automotive Online

VDL Nedcar ziet omzet toenemen ondanks stakingen

VDL • Twee divisies van VDL zijn verlieslatend.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: VDL)

De omzet van de autoassemblagefabriek van VDL stijgt in het eerste half jaar van 2023 tot ruim 1,2 miljard euro. Dat is een stijging van 47 procent vergeleken met de omzet van de eerste zes maanden van 2022. Ondanks deze stijging is VDL Nedcar verlieslatend. Dat maakt het bedrijf bekend in een persbericht.

VDL verklaart dat Nedcar in Born in 2022 werd ‘geconfronteerd met materiaaltekort, met name chips’. Afgelopen half jaar kreeg VDL Nedcar ook te maken met een productieachterstand door een meermaalse staking van het personeel, dat ontevreden was over het sociale plan. Inmiddels is een akkoord bereikt en ligt VDL naar eigen zeggen op koers om de productieachterstand weg te werken.

Per 1 november gaat de assemblagefabriek in Born over op één ploegendienst, zo kondigt het bedrijf aan. Hierdoor zijn 1.800 medewerkers overbodig, waarvan 900 uitzendkrachten. VDL spant zich in om deze medewerkers aan een nieuwe baan te helpen.

De fabriek in Born ondergaat een transitie van onafhankelijke autobouwer naar ‘een brede partner in duurzame mobiliteit’. Onlangs werd bekend dat de fabriek militaire voertuigen in elkaar gaat zetten.

Verlieslatende divisies

Na de eerste zes maanden van 2023 bedraagt het gecombineerde resultaat van VDL 3,2 miljard euro. Dat is een stijging van 22 procent ten opzichte van de 2,6 miljard euro na het eerste halfjaar van 2022. Het nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen van 2023 met 22 procent gedaald, van 54 miljoen euro vorig jaar naar 42 miljoen euro. Dat heeft vooral te maken met een voorziening voor de kosten van de eerste fase van het sociaal plan bij VDL Nedcar.

“We kijken terug op een turbulent eerste halfjaar waarbij veel in het teken heeft gestaan van het organiseren van krimp en groei tegelijkertijd. Beide vergen veel van onze organisatie”, zegt Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep. “We verwachten dat de voorspelde groei voor dit jaar gaat uitkomen. Dat onze orderportefeuille stabiel op een hoog niveau blijft, is daarvoor een belangrijke indicator.”

Niet alleen de VDL Nedcar is verlieslatend, ook de bussendivisie schreef in het eerste halfjaar van 2022 rode cijfers. De omzet van deze divisie is met 40 procent gedaald, van 251 miljoen euro naar 153 miljoen euro. VDL verklaart deze daling door problemen in de toeleveringsketen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.