College van Sittard-Geleen uit zorgen over VDL Nedcar

VDL Nedcar • Het is onduidelijk hoeveel werknemers bij VDL kunnen blijven werken.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Of de productie van Mini's stil komt te liggen, is onbekend.
(Foto: VDL Groep).

Het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) van Sittard-Geleen heeft haar zorgen over de toekomst van VDL Nedcar in Born kenbaar gemaakt. Burgemeester Hans Verheijen schrijft in de raadsbrief dat ‘VDL hun financiële en operationele bijdrage en de samenwerking met het Werkcentrum (een instelling dat werklozen ondersteunt en begeleidt naar een nieuwe baan, red.) moeten intensiveren’.

Het college vindt dat VDL meer moet doen om de ontslagen werknemers aan een nieuwe baan te helpen. De burgemeester schrijft dat hij daarover contact heeft gehad met de VDL-directie. ‘Inmiddels heeft het college haar zorgen over de toekomst van VDL Nedcar in Born overgebracht aan de directie van VDL.’

Geen perspectief

De VDL-directie verklaart in een statement dat het bedrijf niet in staat is om hun werknemers perspectief te bieden op het bouwen van auto’s in de toekomst. Het contract met Mini loopt af en VDL heeft tevergeefs een nieuwe klant gevonden. Na de aankondiging van BMW dat het per 1 maart 2024 geen auto’s meer laat bouwen, volgde een massaontslag waarbij zo’n 3.500 mensen hun baan verloren.

Er werken nog zo’n 500 mensen bij VDL Nedcar. Het bedrijf hoopte op een doorstart, maar deze week volgde een nieuwe tegenslag: twee potentiële grote klanten voor VDL Nedcar haakten af. Financiers, waaronder CYVN Holdings uit Abu Dhabi, koos voor een andere productielocatie. Een andere gegadigde, het Duitse mobiliteitsbedrijf ElectricBrands, verkeert in financiële problemen.

Potentie

‘Ons strijdplan verandert niet, we blijven VDL in Born ontwikkelen van een onafhankelijke autobouwer naar een duurzame partner in brede mobiliteit. We zien voldoende potentie op gebieden zoals onder meer batterijassemblage en speciale voertuigen’, aldus de VDL-directie.

De VDL-directie geeft aan dat de persoonlijke gesprekken met de medewerkers zijn gestart. ‘Met hoeveel van hen we nu daadwerkelijk kunnen doorgaan, is nog niet te zeggen. Dat blijkt over enkele weken als we alle persoonlijke gesprekken hebben gevoerd.’

Het Limburgse provinciebestuur liet vorige week weten dat het snel in overleg wil om te kijken of de 50 miljoen euro die klaar ligt voor infrastructuur rond de fabriek in Born niet beter aan iets anders besteed kan worden.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

College van Sittard-Geleen uit zorgen over VDL Nedcar | Automotive Online

College van Sittard-Geleen uit zorgen over VDL Nedcar

VDL Nedcar • Het is onduidelijk hoeveel werknemers bij VDL kunnen blijven werken.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Of de productie van Mini's stil komt te liggen, is onbekend.
(Foto: VDL Groep).

Het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) van Sittard-Geleen heeft haar zorgen over de toekomst van VDL Nedcar in Born kenbaar gemaakt. Burgemeester Hans Verheijen schrijft in de raadsbrief dat ‘VDL hun financiële en operationele bijdrage en de samenwerking met het Werkcentrum (een instelling dat werklozen ondersteunt en begeleidt naar een nieuwe baan, red.) moeten intensiveren’.

Het college vindt dat VDL meer moet doen om de ontslagen werknemers aan een nieuwe baan te helpen. De burgemeester schrijft dat hij daarover contact heeft gehad met de VDL-directie. ‘Inmiddels heeft het college haar zorgen over de toekomst van VDL Nedcar in Born overgebracht aan de directie van VDL.’

Geen perspectief

De VDL-directie verklaart in een statement dat het bedrijf niet in staat is om hun werknemers perspectief te bieden op het bouwen van auto’s in de toekomst. Het contract met Mini loopt af en VDL heeft tevergeefs een nieuwe klant gevonden. Na de aankondiging van BMW dat het per 1 maart 2024 geen auto’s meer laat bouwen, volgde een massaontslag waarbij zo’n 3.500 mensen hun baan verloren.

Er werken nog zo’n 500 mensen bij VDL Nedcar. Het bedrijf hoopte op een doorstart, maar deze week volgde een nieuwe tegenslag: twee potentiële grote klanten voor VDL Nedcar haakten af. Financiers, waaronder CYVN Holdings uit Abu Dhabi, koos voor een andere productielocatie. Een andere gegadigde, het Duitse mobiliteitsbedrijf ElectricBrands, verkeert in financiële problemen.

Potentie

‘Ons strijdplan verandert niet, we blijven VDL in Born ontwikkelen van een onafhankelijke autobouwer naar een duurzame partner in brede mobiliteit. We zien voldoende potentie op gebieden zoals onder meer batterijassemblage en speciale voertuigen’, aldus de VDL-directie.

De VDL-directie geeft aan dat de persoonlijke gesprekken met de medewerkers zijn gestart. ‘Met hoeveel van hen we nu daadwerkelijk kunnen doorgaan, is nog niet te zeggen. Dat blijkt over enkele weken als we alle persoonlijke gesprekken hebben gevoerd.’

Het Limburgse provinciebestuur liet vorige week weten dat het snel in overleg wil om te kijken of de 50 miljoen euro die klaar ligt voor infrastructuur rond de fabriek in Born niet beter aan iets anders besteed kan worden.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.