Mogelijk nog meer ontslagen bij VDL Nedcar dan gedacht

Massaontslag • Aanvankelijk werd gedacht dat zo’n 500 tot 600 mensen hun baan zouden kunnen behouden met andere activiteiten. Dat aantal lijkt nu eerder uit te komen op 300 tot 400.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Het massaontslag bij VDL Nedcar in het Limburgse Born lijkt groter uit te pakken dan aanvankelijk gedacht. Dat melden bronnen in en rondom het bedrijf aan de regionale omroep 1Limburg. VDL Nedcar zelf wil daar niet op ingaan.

VDL Nedcar maakte in juni al bekend dat een groot deel van de bijna 4.000 medewerkers zijn of haar baan zal verliezen omdat BMW per 1 maart 2024 geen auto’s meer laat bouwen in Born. Aanvankelijk werd gedacht dat zo’n 500 tot 600 mensen hun baan zouden kunnen behouden met andere activiteiten – VDL gaat in Born batterijmodules assembleren voor BMW Group. Maar dat aantal lijkt nu eerder uit te komen op 300 tot 400.

VDL Nedcar zet voor de periode na BMW in op een paar pijlers. Zo gaat het Britse Gordon Murray in de toekomst mogelijk twee SUV’s laten bouwen in Born, maar daar zijn nog geen handtekeningen voor gezet, zo meldt 1Limburg. Ook het Duitse ElectricBrands is in beeld. Dit bedrijf wil onder meer een elektrisch minibusje (de Xbus) op de markt brengen. Bouwlocatie zou in Midden-Limburg kunnen zijn, maar ook dit is nog allesbehalve definitief.

Naast de ongeveer 170 Nedcar-medewerkers die vrijwillig zijn vertrokken, heeft vandaag (31 oktober) een eerste groep de laatste werkdag gehad. Het gaat om 350 vaste medewerkers en duizend uitzendkrachten. Naar verwachting wordt snel duidelijk hoe groot die tweede groep is die dan per 1 maart volgend jaar op straat zal staan.

Vandaag werd bekend dat voormalig VDL-president-directeur Wim van der Leegte dit jaar op een 18e plek staat in de Quote 500. Zijn geschatte vermogen bedraagt zo’n 2 miljard euro.

Mogelijk nog meer ontslagen bij VDL Nedcar dan gedacht | Automotive Online

Mogelijk nog meer ontslagen bij VDL Nedcar dan gedacht

Massaontslag • Aanvankelijk werd gedacht dat zo’n 500 tot 600 mensen hun baan zouden kunnen behouden met andere activiteiten. Dat aantal lijkt nu eerder uit te komen op 300 tot 400.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Het massaontslag bij VDL Nedcar in het Limburgse Born lijkt groter uit te pakken dan aanvankelijk gedacht. Dat melden bronnen in en rondom het bedrijf aan de regionale omroep 1Limburg. VDL Nedcar zelf wil daar niet op ingaan.

VDL Nedcar maakte in juni al bekend dat een groot deel van de bijna 4.000 medewerkers zijn of haar baan zal verliezen omdat BMW per 1 maart 2024 geen auto’s meer laat bouwen in Born. Aanvankelijk werd gedacht dat zo’n 500 tot 600 mensen hun baan zouden kunnen behouden met andere activiteiten – VDL gaat in Born batterijmodules assembleren voor BMW Group. Maar dat aantal lijkt nu eerder uit te komen op 300 tot 400.

VDL Nedcar zet voor de periode na BMW in op een paar pijlers. Zo gaat het Britse Gordon Murray in de toekomst mogelijk twee SUV’s laten bouwen in Born, maar daar zijn nog geen handtekeningen voor gezet, zo meldt 1Limburg. Ook het Duitse ElectricBrands is in beeld. Dit bedrijf wil onder meer een elektrisch minibusje (de Xbus) op de markt brengen. Bouwlocatie zou in Midden-Limburg kunnen zijn, maar ook dit is nog allesbehalve definitief.

Naast de ongeveer 170 Nedcar-medewerkers die vrijwillig zijn vertrokken, heeft vandaag (31 oktober) een eerste groep de laatste werkdag gehad. Het gaat om 350 vaste medewerkers en duizend uitzendkrachten. Naar verwachting wordt snel duidelijk hoe groot die tweede groep is die dan per 1 maart volgend jaar op straat zal staan.

Vandaag werd bekend dat voormalig VDL-president-directeur Wim van der Leegte dit jaar op een 18e plek staat in de Quote 500. Zijn geschatte vermogen bedraagt zo’n 2 miljard euro.