Prijsoorlog raakt Nio en Xpeng: nieuwkomers rapporteren fors verlies

Nieuwe toetreders • Beide bedrijven rapporteerden honderden miljoenen verlies.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Xpeng).

Het verlies van Chinese nieuwkomers Nio en Xpeng loopt in het tweede kwartaal van 2023 op. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide bedrijven.

Nio leverde in het tweede kwartaal dit jaar 23.520 voertuigen af, een daling van 6 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies liep daarbij op tot ruim 767 miljoen euro. Dat is een toename van 113,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022.

De opbrengsten van de verkoop daalde afgelopen kwartaal met ruim 22 procent vergeleken met het eerste kwartaal dit jaar. Ceo William Bin Li verwacht alsnog een “solide groei” van het aantal verkochte auto’s in de tweede helft van 2023, mede door de introductie van het nieuwe NT2.0 verkoopplatform. Nio verlaagde onlangs de prijzen in China.

Prijsoorlog

Xpeng rapporteerde een verlies van 360 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2023. De omzet van dit bedrijf nam wel toe met 36,2 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. In totaal leverde Xpeng dit jaar ruim 52 duizend voertuigen, waarvan 11 duizend in juli. De vooruitzichten voor de rest van 2023 zijn volgens het Chinese merk goed. Xpeng verwacht in het derde kwartaal 40 duizend auto’s af te leveren en ligt daarmee op koers om ongeveer 35 procent meer auto’s af te leveren dan vorig jaar.

Xpeng is onlangs in Nederland de samenwerking aangegaan met ALD Automotive. In Nederland is ALD verantwoordelijk voor alle private en zakelijke leasecontracten van Xpeng.

Beide Chinese nieuwkomers – bekijk hier ons overzicht van alle nieuwe toetreders inclusief beoordeling van de slagingskans – gaan gebukt onder de door Tesla ontketende prijsoorlog.

Op Bezoek | Xpeng en Emil Frey beginnen vol goede moed aan zware reis

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Prijsoorlog raakt Nio en Xpeng: nieuwkomers rapporteren fors verlies | Automotive Online

Prijsoorlog raakt Nio en Xpeng: nieuwkomers rapporteren fors verlies

Nieuwe toetreders • Beide bedrijven rapporteerden honderden miljoenen verlies.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Xpeng).

Het verlies van Chinese nieuwkomers Nio en Xpeng loopt in het tweede kwartaal van 2023 op. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide bedrijven.

Nio leverde in het tweede kwartaal dit jaar 23.520 voertuigen af, een daling van 6 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies liep daarbij op tot ruim 767 miljoen euro. Dat is een toename van 113,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022.

De opbrengsten van de verkoop daalde afgelopen kwartaal met ruim 22 procent vergeleken met het eerste kwartaal dit jaar. Ceo William Bin Li verwacht alsnog een “solide groei” van het aantal verkochte auto’s in de tweede helft van 2023, mede door de introductie van het nieuwe NT2.0 verkoopplatform. Nio verlaagde onlangs de prijzen in China.

Prijsoorlog

Xpeng rapporteerde een verlies van 360 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2023. De omzet van dit bedrijf nam wel toe met 36,2 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. In totaal leverde Xpeng dit jaar ruim 52 duizend voertuigen, waarvan 11 duizend in juli. De vooruitzichten voor de rest van 2023 zijn volgens het Chinese merk goed. Xpeng verwacht in het derde kwartaal 40 duizend auto’s af te leveren en ligt daarmee op koers om ongeveer 35 procent meer auto’s af te leveren dan vorig jaar.

Xpeng is onlangs in Nederland de samenwerking aangegaan met ALD Automotive. In Nederland is ALD verantwoordelijk voor alle private en zakelijke leasecontracten van Xpeng.

Beide Chinese nieuwkomers – bekijk hier ons overzicht van alle nieuwe toetreders inclusief beoordeling van de slagingskans – gaan gebukt onder de door Tesla ontketende prijsoorlog.

Op Bezoek | Xpeng en Emil Frey beginnen vol goede moed aan zware reis

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.