VW opnieuw veroordeeld tot betalen schadevergoeding sjoemeldiesel

Emissiefraude • De uitspraak is voor De Consumentenbond een overwinning.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen moet een Nederlandse koper van een zogenoemde sjoemeldiesel 4.400 euro schadevergoeding betalen (10 procent van de aanschafwaarde). Dat oordeelde de rechtbank in Den Bosch. De in 2012 aangeschafte Volkswagen Passat was uitgerust met technologie die ervoor zorgde dat de stikstofuitstoot tijdens laboratoriumtests omlaag ging, terwijl de auto in normale omstandigheden vervuilender was. Door die “oneerlijke handelspraktijk” werd de auto minder waard en Volkswagen moet voor die schade opdraaien, oordeelt de rechter.

De rechtszaak was de laatste van vier zaken die de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) en de Consumentenbond namens de door Volkswagen misleide consumenten hadden aangespannen. In maart, april en juli 2023 oordeelden andere rechtbanken ook al dat Volkswagen schadevergoedingen moest betalen aan consumenten die ook een sjoemeldiesel van Volkswagen hadden gekocht. Volkswagen ging in alle gevallen in hoger beroep. Na de uitspraak in juli noemde Volkswagen het “merkwaardig dat kopers compensatie krijgen terwijl ze geen vermogensschade kunnen aantonen”.

Extra opsteker

Volgens de Consumentenbond is de uitspraak in Den Bosch een extra opsteker. De Bossche rechter vindt namelijk dat Volkswagen een vast percentage van de aankoopprijs, namelijk 10 procent, moet betalen voor de gedaalde waarde van de auto. Andere rechters kwamen uit op een compensatie van 3.000 euro voor een nieuw gekochte sjoemeldiesel en 1.500 euro voor een tweedehands auto.

De door de rechter vastgestelde schadevergoeding is veel lager dan het bedrag dat VGDES en de Consumentenbond eigenlijk wilden. Zij eisten dat Volkswagen zou opdraaien voor het hele aankoopbedrag voor de Passat, minus de inruilwaarde. Dat zou 38 duizend euro zijn geweest, maar de rechter vond dat te gortig.

Individuele procedures

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is blij met de uitspraak en blikt vooruit: “We hebben nu alle rechtszaken tegen Volkswagen over deze sjoemeldiesels gewonnen. Het staat 4-0. Wat ons betreft is het tijd om te praten over een schikking en daar nodigen we Volkswagen dan ook toe uit. Wil het bedrijf dat niet, dan hebben we nog duizenden individuele procedures die we tegen het bedrijf kunnen voeren. En dat zullen we ook doen. Net zo lang tot Volkswagen alle getroffen consumenten heeft gecompenseerd.”

Het dieselschandaal bij Volkswagen kwam eind 2015 aan het licht. Dieselauto’s bleken veel meer vervuilende stoffen uit te stoten dan was beloofd. Later bleek dat ook andere fabrikanten hun auto’s met sjoemelsoftware hadden uitgerust. De fraude heeft wereldwijd geleid tot procedures en rechtszaken, om de fabrikanten tot schadevergoedingen te dwingen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

VW opnieuw veroordeeld tot betalen schadevergoeding sjoemeldiesel | Automotive Online

VW opnieuw veroordeeld tot betalen schadevergoeding sjoemeldiesel

Emissiefraude • De uitspraak is voor De Consumentenbond een overwinning.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen moet een Nederlandse koper van een zogenoemde sjoemeldiesel 4.400 euro schadevergoeding betalen (10 procent van de aanschafwaarde). Dat oordeelde de rechtbank in Den Bosch. De in 2012 aangeschafte Volkswagen Passat was uitgerust met technologie die ervoor zorgde dat de stikstofuitstoot tijdens laboratoriumtests omlaag ging, terwijl de auto in normale omstandigheden vervuilender was. Door die “oneerlijke handelspraktijk” werd de auto minder waard en Volkswagen moet voor die schade opdraaien, oordeelt de rechter.

De rechtszaak was de laatste van vier zaken die de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) en de Consumentenbond namens de door Volkswagen misleide consumenten hadden aangespannen. In maart, april en juli 2023 oordeelden andere rechtbanken ook al dat Volkswagen schadevergoedingen moest betalen aan consumenten die ook een sjoemeldiesel van Volkswagen hadden gekocht. Volkswagen ging in alle gevallen in hoger beroep. Na de uitspraak in juli noemde Volkswagen het “merkwaardig dat kopers compensatie krijgen terwijl ze geen vermogensschade kunnen aantonen”.

Extra opsteker

Volgens de Consumentenbond is de uitspraak in Den Bosch een extra opsteker. De Bossche rechter vindt namelijk dat Volkswagen een vast percentage van de aankoopprijs, namelijk 10 procent, moet betalen voor de gedaalde waarde van de auto. Andere rechters kwamen uit op een compensatie van 3.000 euro voor een nieuw gekochte sjoemeldiesel en 1.500 euro voor een tweedehands auto.

De door de rechter vastgestelde schadevergoeding is veel lager dan het bedrag dat VGDES en de Consumentenbond eigenlijk wilden. Zij eisten dat Volkswagen zou opdraaien voor het hele aankoopbedrag voor de Passat, minus de inruilwaarde. Dat zou 38 duizend euro zijn geweest, maar de rechter vond dat te gortig.

Individuele procedures

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is blij met de uitspraak en blikt vooruit: “We hebben nu alle rechtszaken tegen Volkswagen over deze sjoemeldiesels gewonnen. Het staat 4-0. Wat ons betreft is het tijd om te praten over een schikking en daar nodigen we Volkswagen dan ook toe uit. Wil het bedrijf dat niet, dan hebben we nog duizenden individuele procedures die we tegen het bedrijf kunnen voeren. En dat zullen we ook doen. Net zo lang tot Volkswagen alle getroffen consumenten heeft gecompenseerd.”

Het dieselschandaal bij Volkswagen kwam eind 2015 aan het licht. Dieselauto’s bleken veel meer vervuilende stoffen uit te stoten dan was beloofd. Later bleek dat ook andere fabrikanten hun auto’s met sjoemelsoftware hadden uitgerust. De fraude heeft wereldwijd geleid tot procedures en rechtszaken, om de fabrikanten tot schadevergoedingen te dwingen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.