VW moet Nederlandse koper sjoemeldiesel 3.000 euro betalen

Emissiefraude • De zaak was aangespannen door onder meer de Consumentenbond.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volkswagen moet een eigenaar van een in 2010 gekochte Golf TDI 3.000 euro schadevergoeding betalen omdat hij destijds te veel zou hebben neergeteld voor zijn dieselwagen, heeft de rechter in Haarlem bepaald. De man wist op het moment van aanschaf namelijk niet dat er sjoemelsoftware in zijn auto zat. Dat meldt het ANP.

Het gaat om de eerste uitspraak in vier proefprocedures die aanhangig zijn gemaakt door de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond. Advocaat Jurjen Lemstra van de stichting legt uit dat de inzet van specifiek deze procedure eigenlijk was om Volkswagen te dwingen de sjoemeldiesel te laten terugkopen voor het oorspronkelijke aankoopbedrag. Maar daarin is de rechter niet meegegaan. In plaats daarvan heeft de rechter zelf een berekening gemaakt van de geleden schade.

“Het gaat om een belangrijke eerste stap. Met deze uitspraak in de hand kunnen andere bezitters van sjoemeldiesels ook een schadevergoeding claimen”, zegt Lemstra na berichtgeving door Het Financieele Dagblad. Hij verwacht binnenkort ook uitspraken van de andere proefprocedures, waarbij telkens een iets andere methode voor het bepalen van de geleden schade aan een rechter is voorgelegd.

‘Geen schade’

In Nederland hebben meerdere stichtingen sjoemeldieselzaken lopen tegen autofabrikanten. Car Claim, dat ook samenwerkt met de Consumentenbond, wist in 2021 al een Nederlandse rechter te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie. Destijds werd ook een bedrag van 3.000 euro genoemd. Maar de fabrikant tekende beroep aan. Volgens Volkswagen hebben automobilisten namelijk helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto’s meer uitstoten dan gemeld.

Lemstra erkent dat er ook in de huidige procedure een mogelijkheid is tot beroep. Hij merkt op dat de tactiek van Volkswagen er vooral op gericht lijkt om tijd te rekken. In de Verenigde Staten is het concern volgens hem allang overgegaan tot compensaties vanwege het schandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware.

Advocaat Jeroen van Hezewijk, die Volkswagen bijstond, laat weten dat de autobouwer overweegt in beroep te gaan. Hij wijst er ook op dat de situatie in Nederland niet vergelijkbaar is met die in de VS. Volkswagens hier zouden technisch iets anders in elkaar zitten en de regels en omstandigheden zouden ook niet hetzelfde zijn.

EU Hof

Kopers van een Mercedes met sjoemelsoftware hebben recht op een schadevergoeding, stelde het Europees Hof van Justitie eerder deze week. Het is voor het eerst dat de hoogste Europese rechter dat recht met zoveel woorden toekent. Eerder had het al wel bijvoorbeeld vastgesteld dat zulke software ontoelaatbaar is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

VW moet Nederlandse koper sjoemeldiesel 3.000 euro betalen | Automotive Online

VW moet Nederlandse koper sjoemeldiesel 3.000 euro betalen

Emissiefraude • De zaak was aangespannen door onder meer de Consumentenbond.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volkswagen moet een eigenaar van een in 2010 gekochte Golf TDI 3.000 euro schadevergoeding betalen omdat hij destijds te veel zou hebben neergeteld voor zijn dieselwagen, heeft de rechter in Haarlem bepaald. De man wist op het moment van aanschaf namelijk niet dat er sjoemelsoftware in zijn auto zat. Dat meldt het ANP.

Het gaat om de eerste uitspraak in vier proefprocedures die aanhangig zijn gemaakt door de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond. Advocaat Jurjen Lemstra van de stichting legt uit dat de inzet van specifiek deze procedure eigenlijk was om Volkswagen te dwingen de sjoemeldiesel te laten terugkopen voor het oorspronkelijke aankoopbedrag. Maar daarin is de rechter niet meegegaan. In plaats daarvan heeft de rechter zelf een berekening gemaakt van de geleden schade.

“Het gaat om een belangrijke eerste stap. Met deze uitspraak in de hand kunnen andere bezitters van sjoemeldiesels ook een schadevergoeding claimen”, zegt Lemstra na berichtgeving door Het Financieele Dagblad. Hij verwacht binnenkort ook uitspraken van de andere proefprocedures, waarbij telkens een iets andere methode voor het bepalen van de geleden schade aan een rechter is voorgelegd.

‘Geen schade’

In Nederland hebben meerdere stichtingen sjoemeldieselzaken lopen tegen autofabrikanten. Car Claim, dat ook samenwerkt met de Consumentenbond, wist in 2021 al een Nederlandse rechter te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie. Destijds werd ook een bedrag van 3.000 euro genoemd. Maar de fabrikant tekende beroep aan. Volgens Volkswagen hebben automobilisten namelijk helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto’s meer uitstoten dan gemeld.

Lemstra erkent dat er ook in de huidige procedure een mogelijkheid is tot beroep. Hij merkt op dat de tactiek van Volkswagen er vooral op gericht lijkt om tijd te rekken. In de Verenigde Staten is het concern volgens hem allang overgegaan tot compensaties vanwege het schandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware.

Advocaat Jeroen van Hezewijk, die Volkswagen bijstond, laat weten dat de autobouwer overweegt in beroep te gaan. Hij wijst er ook op dat de situatie in Nederland niet vergelijkbaar is met die in de VS. Volkswagens hier zouden technisch iets anders in elkaar zitten en de regels en omstandigheden zouden ook niet hetzelfde zijn.

EU Hof

Kopers van een Mercedes met sjoemelsoftware hebben recht op een schadevergoeding, stelde het Europees Hof van Justitie eerder deze week. Het is voor het eerst dat de hoogste Europese rechter dat recht met zoveel woorden toekent. Eerder had het al wel bijvoorbeeld vastgesteld dat zulke software ontoelaatbaar is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.