VW: dieselgate gevolg van opeenstapeling foute beslissingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2005 werd de belissing genomen om op grote schaal diesels te gaan verkopen in de VS. “Maar het bleek onmogelijk om binnen de gestelde tijd en het beschikbare budget om diesels te kunnen verkopen die voldeden aan de Amerikaanse eisen. Hierdoor werd de oplossing gezocht in software-aanpassingen (de zogenaamde sjoemelsoftware, red). Toen er later wel een oplossing was, via de toevoeging van Adblue, werd deze niet volledig gebruikt maar werd de hoeveelheid ingespoten Adblue aangepast in de testmodus”, meldt VW in een verklaring.

Het onderzoek naar het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto`s van Volkswagen duurt nog zeker tot volgend jaar. Ook neemt VW maatregelen om ervoor te zorgen dat de fraude niet meer kan gebeuren. Zo worden de interne procedures strenger.

Verder meldt VW dat de situatie in Europa goed hanteerbaar is, zowel technisch als financieel. Door de strengere eisen in de VS is het daar lastiger om tot een oplossing te komen.

“De huidige situatie is serieus, maar Volkswagen gaat er niet aan onderdoor”, meldde de nieuwe voorzitter van VW Group, Hans Dieter Pötsch, op de persconferentie. “Onze missie is duidelijk: we willen een nieuw, beter en sterker Volkswagen.”   

VW: dieselgate gevolg van opeenstapeling foute beslissingen | Automotive Online

VW: dieselgate gevolg van opeenstapeling foute beslissingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2005 werd de belissing genomen om op grote schaal diesels te gaan verkopen in de VS. “Maar het bleek onmogelijk om binnen de gestelde tijd en het beschikbare budget om diesels te kunnen verkopen die voldeden aan de Amerikaanse eisen. Hierdoor werd de oplossing gezocht in software-aanpassingen (de zogenaamde sjoemelsoftware, red). Toen er later wel een oplossing was, via de toevoeging van Adblue, werd deze niet volledig gebruikt maar werd de hoeveelheid ingespoten Adblue aangepast in de testmodus”, meldt VW in een verklaring.

Het onderzoek naar het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto`s van Volkswagen duurt nog zeker tot volgend jaar. Ook neemt VW maatregelen om ervoor te zorgen dat de fraude niet meer kan gebeuren. Zo worden de interne procedures strenger.

Verder meldt VW dat de situatie in Europa goed hanteerbaar is, zowel technisch als financieel. Door de strengere eisen in de VS is het daar lastiger om tot een oplossing te komen.

“De huidige situatie is serieus, maar Volkswagen gaat er niet aan onderdoor”, meldde de nieuwe voorzitter van VW Group, Hans Dieter Pötsch, op de persconferentie. “Onze missie is duidelijk: we willen een nieuw, beter en sterker Volkswagen.”