‘Ex-Audi-Baas Stadler en medeverdachten ontlopen gevangenisstraf’

Dieselgate • De late bekentenis voorkomt dat de oud-Audi-ceo de gevangenis in gaat. Maar hij krijgt wel een andere straf.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Audi)

Door te bekennen in het Dieselgate-proces voor de rechtbank in München ontloopt ex-Audi-baas Rupert Stadler na meer dan 160 dagen onderhandelen een gevangenisstraf. Hij krijgt daarvoor in de plaats een voorwaardelijke straf van een jaar en negen maanden en een boete van 1,1 miljoen euro. Dat meldt Reuters. Stadler is daarmee de eerste van de bestuursleden van de VW Group waarvan de straf bekend is.

Ook de andere verdachten in het proces vermijden een gevangenisstraf. Voormalig Porsche bestuurslid en Audi-ontwikkelaar Wolfgang Hatz ontloopt een gevangenisstraf. Evenals motorontwikkelaar Giovanni Pamio.

In tegenstelling tot Stadler en Pamio heeft het Openbaar Ministerie een voorafgaande schikking met de rechtbank afgewezen en verzocht om een gevangenisstraf voor Hatz. De rechtbank in München is het echter niet eens met deze argumentatie en heeft hier geen gevolg aan gegeven. Zowel Hatz als Pamio kregen allebei een voorwaardelijke straf en een geldboete opgelegd.

Hatz kreeg een proeftijd van twee jaar en een geldstraf van 400 duizend euro. Pamio een proeftijd van een jaar en negen maanden en een boete van 50 duizend euro.

Te laat en te weinig zorg

Stadler gaf toe dat hij te laat was met het stoppen van de verkoop van auto’s die gemanipuleerde emissiewaarden hadden in Europa. In mei zei Stadler zijn advocaat nog dat de oud-ceo niet wist dat auto’s gemanipuleerd waren en dat klanten de dupe waren, maar dat er wel meer zorg nodig geweest was. De rechtszaak van Stadler is sinds 2020 gaande.

Hatz en Pamio waren daarentegen zelf betrokken bij de manipulatie en hadden er een persoonlijke hand in dat Audi-voertuigen door uitlaatgastesten kwamen. Vervolgens stootten de betrokken diesels meer stikstofoxiden uit dan was toegestaan.

Tot 4 juli kunnen de veroordeelden nog in hoger beroep gaan.

Duitsland als Nederland hebben dieselcompensaties voor partijen die geraakt zijn door dieselgate.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Ex-Audi-Baas Stadler en medeverdachten ontlopen gevangenisstraf’ | Automotive Online

‘Ex-Audi-Baas Stadler en medeverdachten ontlopen gevangenisstraf’

Dieselgate • De late bekentenis voorkomt dat de oud-Audi-ceo de gevangenis in gaat. Maar hij krijgt wel een andere straf.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Audi)

Door te bekennen in het Dieselgate-proces voor de rechtbank in München ontloopt ex-Audi-baas Rupert Stadler na meer dan 160 dagen onderhandelen een gevangenisstraf. Hij krijgt daarvoor in de plaats een voorwaardelijke straf van een jaar en negen maanden en een boete van 1,1 miljoen euro. Dat meldt Reuters. Stadler is daarmee de eerste van de bestuursleden van de VW Group waarvan de straf bekend is.

Ook de andere verdachten in het proces vermijden een gevangenisstraf. Voormalig Porsche bestuurslid en Audi-ontwikkelaar Wolfgang Hatz ontloopt een gevangenisstraf. Evenals motorontwikkelaar Giovanni Pamio.

In tegenstelling tot Stadler en Pamio heeft het Openbaar Ministerie een voorafgaande schikking met de rechtbank afgewezen en verzocht om een gevangenisstraf voor Hatz. De rechtbank in München is het echter niet eens met deze argumentatie en heeft hier geen gevolg aan gegeven. Zowel Hatz als Pamio kregen allebei een voorwaardelijke straf en een geldboete opgelegd.

Hatz kreeg een proeftijd van twee jaar en een geldstraf van 400 duizend euro. Pamio een proeftijd van een jaar en negen maanden en een boete van 50 duizend euro.

Te laat en te weinig zorg

Stadler gaf toe dat hij te laat was met het stoppen van de verkoop van auto’s die gemanipuleerde emissiewaarden hadden in Europa. In mei zei Stadler zijn advocaat nog dat de oud-ceo niet wist dat auto’s gemanipuleerd waren en dat klanten de dupe waren, maar dat er wel meer zorg nodig geweest was. De rechtszaak van Stadler is sinds 2020 gaande.

Hatz en Pamio waren daarentegen zelf betrokken bij de manipulatie en hadden er een persoonlijke hand in dat Audi-voertuigen door uitlaatgastesten kwamen. Vervolgens stootten de betrokken diesels meer stikstofoxiden uit dan was toegestaan.

Tot 4 juli kunnen de veroordeelden nog in hoger beroep gaan.

Duitsland als Nederland hebben dieselcompensaties voor partijen die geraakt zijn door dieselgate.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.