Autofabrikanten voor de rechter; dieselcompensaties in Duitsland en Nederland

Diesels • De dieselcompensatie ligt tussen de 5 en 15 procent van de aanschafwaarde. In Nederland wordt gekeken naar voertuigen die tussen 2009 en 2019 zijn verkocht.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De ingang tot het Bundesgerichtshof, de hoogste rechtbank in Duitsland (foto: Shutterstock)

Duitsers met een dieselauto waarin een niet goed werkende reinigingsinstallatie voor uitlaatgassen zit, kunnen hiervoor een compensatie krijgen. De hoogste Duitse rechter, het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, bepaalde dat maandag. Dat meldt ANP. Ook in Nederland zijn mogelijkheden tot compensaties.

Het Duitse hof besliste over een aantal zaken. Waaronder de diesels die wel een uitlaatgasreiniging hebben, maar die alleen bij bepaalde temperaturen werkt. Dergelijke beperkte systemen zijn niet toegestaan omdat de auto dan alsnog een deel van de tijd niet aan de uitstootregels voldoet.

De sjoemeldiesels zijn wat dat betreft anders. Die zijn namelijk softwarematig aangepast om testprogramma’s te manipuleren.

Inmiddels zijn er al 2.000 zaken aangespannen bij het Bundesgerichtshof. Die zaken werden opgehouden tot deze uitspraak er was. Ook staan er bij lagere rechters nog eens tienduizenden zaken open. De zaken die het Bundesgerichtshof als basis nam voor de huidige uitspraak betrof dieselauto’s van Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz.

Hoge bedragen en boetes

Meerdere autofabrikanten kunnen nu voor de rechter verschijnen. Dit komt omdat veel autofabrikanten gebruik maken van reinigingsinstallaties die alleen werken bij bepaalde temperaturen. Vorig jaar stond Mercedes al terecht voor de rechtbank in Stuttgart. Ook kreeg fabrikant Daimler een boete van 870 miljoen euro, en waren er invallen bij Hyundai en Kia om dieselgate. Het dieselgateschandaal kostte Duitse automakers miljarden euro’s. Vooral Volkswagen en zijn dochterondernemingen namen een groot deel van de kosten voor hun rekening.

Ook in Nederland en in de rest van de wereld lopen nog rechtszaken om compensatie. Wat de extra kosten zullen zijn van deze uitspraak is nog niet duidelijk.

Nederlandse claims

Losstaand van de Duitse uitspraak lanceert de Nederlandse juridische organisatie MKB-claim vandaag een massaclaim voor ondernemers die tussen 2009 en september 2019 een nieuwe of gebruikte dieselauto hebben gekocht.

De organisatie gelooft dat kopers de dupe zijn geworden van de sjoemeldiesels. Kopers kochten een auto met een systeem dat niet werkt, waardoor de restwaarde lager kan zijn of worden. MKB-claim wil daarom een vergoeding voor de schade van de ondernemer, ook als het voertuig niet meer in bezit is.

Volgens directeur Stef Smit van MKB-claim maakt de schade van het voertuig, door bijvoorbeeld een lagere inruilwaarde, door het gesjoemel niet uit. “Er zijn al uitspraken van rechters. Die formuleren het anders, je hebt een voertuig gekocht dat niet conform was. Als klant heb je dan te veel betaald.”

Eerdere successen

Volgens hem heeft de organisatie eerder succes gehad bij de rechter. De rechter besloot namelijk dat consumenten recht hebben op 3.000 euro voor nieuwe dieselauto’s, en 1.500 euro voor tweedehands modellen. “Wij verwachten voor bedrijven vergelijkbare bedragen.”

De diesel zit eigenlijk in de hoek waar klappen vallen

Volgens Smit krijgt de organisatie steeds meer vragen van bedrijven. Niet verrassend, de diesel is namelijk meer in trek. Toch krijgt de diesel het er volgens Smit van langs. “De diesel zit eigenlijk in de hoek waar klappen vallen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de milieuzones.”

Kentekencheck

De organisatie biedt de mogelijkheid aan bedrijven om te controleren of ze in aanmerking komen. Op hun website kan een bedrijf hiervoor het kenteken invullen. Na het invoeren doet een bedrijf gelijk mee met de claim, en krijgt een digitaal dossier waar aankoopfacturen en kentekenbewijzen op gezet kunnen worden. “Wij maken het ze makkelijk om hun recht te halen”, aldus Smit. Ook auto’s die inmiddels geëxporteerd zijn worden herkend en kunnen worden aangemeld.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Autofabrikanten voor de rechter; dieselcompensaties in Duitsland en Nederland | Automotive Online

Autofabrikanten voor de rechter; dieselcompensaties in Duitsland en Nederland

Diesels • De dieselcompensatie ligt tussen de 5 en 15 procent van de aanschafwaarde. In Nederland wordt gekeken naar voertuigen die tussen 2009 en 2019 zijn verkocht.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De ingang tot het Bundesgerichtshof, de hoogste rechtbank in Duitsland (foto: Shutterstock)

Duitsers met een dieselauto waarin een niet goed werkende reinigingsinstallatie voor uitlaatgassen zit, kunnen hiervoor een compensatie krijgen. De hoogste Duitse rechter, het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, bepaalde dat maandag. Dat meldt ANP. Ook in Nederland zijn mogelijkheden tot compensaties.

Het Duitse hof besliste over een aantal zaken. Waaronder de diesels die wel een uitlaatgasreiniging hebben, maar die alleen bij bepaalde temperaturen werkt. Dergelijke beperkte systemen zijn niet toegestaan omdat de auto dan alsnog een deel van de tijd niet aan de uitstootregels voldoet.

De sjoemeldiesels zijn wat dat betreft anders. Die zijn namelijk softwarematig aangepast om testprogramma’s te manipuleren.

Inmiddels zijn er al 2.000 zaken aangespannen bij het Bundesgerichtshof. Die zaken werden opgehouden tot deze uitspraak er was. Ook staan er bij lagere rechters nog eens tienduizenden zaken open. De zaken die het Bundesgerichtshof als basis nam voor de huidige uitspraak betrof dieselauto’s van Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz.

Hoge bedragen en boetes

Meerdere autofabrikanten kunnen nu voor de rechter verschijnen. Dit komt omdat veel autofabrikanten gebruik maken van reinigingsinstallaties die alleen werken bij bepaalde temperaturen. Vorig jaar stond Mercedes al terecht voor de rechtbank in Stuttgart. Ook kreeg fabrikant Daimler een boete van 870 miljoen euro, en waren er invallen bij Hyundai en Kia om dieselgate. Het dieselgateschandaal kostte Duitse automakers miljarden euro’s. Vooral Volkswagen en zijn dochterondernemingen namen een groot deel van de kosten voor hun rekening.

Ook in Nederland en in de rest van de wereld lopen nog rechtszaken om compensatie. Wat de extra kosten zullen zijn van deze uitspraak is nog niet duidelijk.

Nederlandse claims

Losstaand van de Duitse uitspraak lanceert de Nederlandse juridische organisatie MKB-claim vandaag een massaclaim voor ondernemers die tussen 2009 en september 2019 een nieuwe of gebruikte dieselauto hebben gekocht.

De organisatie gelooft dat kopers de dupe zijn geworden van de sjoemeldiesels. Kopers kochten een auto met een systeem dat niet werkt, waardoor de restwaarde lager kan zijn of worden. MKB-claim wil daarom een vergoeding voor de schade van de ondernemer, ook als het voertuig niet meer in bezit is.

Volgens directeur Stef Smit van MKB-claim maakt de schade van het voertuig, door bijvoorbeeld een lagere inruilwaarde, door het gesjoemel niet uit. “Er zijn al uitspraken van rechters. Die formuleren het anders, je hebt een voertuig gekocht dat niet conform was. Als klant heb je dan te veel betaald.”

Eerdere successen

Volgens hem heeft de organisatie eerder succes gehad bij de rechter. De rechter besloot namelijk dat consumenten recht hebben op 3.000 euro voor nieuwe dieselauto’s, en 1.500 euro voor tweedehands modellen. “Wij verwachten voor bedrijven vergelijkbare bedragen.”

De diesel zit eigenlijk in de hoek waar klappen vallen

Volgens Smit krijgt de organisatie steeds meer vragen van bedrijven. Niet verrassend, de diesel is namelijk meer in trek. Toch krijgt de diesel het er volgens Smit van langs. “De diesel zit eigenlijk in de hoek waar klappen vallen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de milieuzones.”

Kentekencheck

De organisatie biedt de mogelijkheid aan bedrijven om te controleren of ze in aanmerking komen. Op hun website kan een bedrijf hiervoor het kenteken invullen. Na het invoeren doet een bedrijf gelijk mee met de claim, en krijgt een digitaal dossier waar aankoopfacturen en kentekenbewijzen op gezet kunnen worden. “Wij maken het ze makkelijk om hun recht te halen”, aldus Smit. Ook auto’s die inmiddels geëxporteerd zijn worden herkend en kunnen worden aangemeld.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.