Mercedes-Benz roept in Duitsland ruim 100.000 dieselauto’s terug

Diesels • Het betreft de diesels die doormiddel van software-instellingen bij bepaalde temperaturen functies voor het beperken van uitlaatgassen uitschakelen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Mercedes-Benz moet in Duitsland meer dan 100 duizend dieselauto’s terugroepen naar de garage. De auto’s zouden niet voldoen aan Europese regels voor technologie die de uitlaatgassen reguleert.

Het bedrijf bevestigde tegenover persbureau dpa dat de Duitse dienst voor motorvoertuigen een terugroepactie had bevolen. Die raakt naar schatting een ‘laag zescijferig aantal’ auto’s.

De terugroepactie gaat over meerdere dieselauto’s die vallen binnen de Euronorm 5 en 6b, maatstaven die aangeven hoeveel een auto uitstoot. Mercedes-Benz moet bij deze auto’s een software-update uitvoeren.

Software-aanpassing

Het probleem draait om software-instellingen die bij bepaalde temperaturen functies voor het beperken van uitlaatgassen uitschakelen. Dat gebeurt volgens autofabrikanten om schade aan de motor te voorkomen. De hoogste Europese rechter oordeelde vorig jaar dat zo’n ingreep alleen mag als er geen andere oplossingen voorhanden zijn.

Het Duitse Federaal Bureau voor Motorrijtuigenverkeer oordeelde daarop dat Mercedes-Benz bepaalde instellingen moet aanpassen om aan dat vonnis te voldoen, zo verklaarde een woordvoerster van de autofabrikant.

Compensatie

Het Bundesgerichtshof in Karlsruhe bepaalde afgelopen zomer dat Duitsers met een dieselauto waarin een niet goed werkende reinigingsinstallatie voor uitlaatgassen zit een compensatie kunnen krijgen. Ook in Nederland zijn mogelijkheden tot compensaties.

De terugroepactie heeft geen betrekking tot de diesels die softwarematig zijn aangepast om beter uit testprogramma’s te komen (sjoemeldiesels).

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Mercedes-Benz roept in Duitsland ruim 100.000 dieselauto’s terug | Automotive Online

Mercedes-Benz roept in Duitsland ruim 100.000 dieselauto’s terug

Diesels • Het betreft de diesels die doormiddel van software-instellingen bij bepaalde temperaturen functies voor het beperken van uitlaatgassen uitschakelen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Mercedes-Benz moet in Duitsland meer dan 100 duizend dieselauto’s terugroepen naar de garage. De auto’s zouden niet voldoen aan Europese regels voor technologie die de uitlaatgassen reguleert.

Het bedrijf bevestigde tegenover persbureau dpa dat de Duitse dienst voor motorvoertuigen een terugroepactie had bevolen. Die raakt naar schatting een ‘laag zescijferig aantal’ auto’s.

De terugroepactie gaat over meerdere dieselauto’s die vallen binnen de Euronorm 5 en 6b, maatstaven die aangeven hoeveel een auto uitstoot. Mercedes-Benz moet bij deze auto’s een software-update uitvoeren.

Software-aanpassing

Het probleem draait om software-instellingen die bij bepaalde temperaturen functies voor het beperken van uitlaatgassen uitschakelen. Dat gebeurt volgens autofabrikanten om schade aan de motor te voorkomen. De hoogste Europese rechter oordeelde vorig jaar dat zo’n ingreep alleen mag als er geen andere oplossingen voorhanden zijn.

Het Duitse Federaal Bureau voor Motorrijtuigenverkeer oordeelde daarop dat Mercedes-Benz bepaalde instellingen moet aanpassen om aan dat vonnis te voldoen, zo verklaarde een woordvoerster van de autofabrikant.

Compensatie

Het Bundesgerichtshof in Karlsruhe bepaalde afgelopen zomer dat Duitsers met een dieselauto waarin een niet goed werkende reinigingsinstallatie voor uitlaatgassen zit een compensatie kunnen krijgen. Ook in Nederland zijn mogelijkheden tot compensaties.

De terugroepactie heeft geen betrekking tot de diesels die softwarematig zijn aangepast om beter uit testprogramma’s te komen (sjoemeldiesels).

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.