‘Volkswagen doet niet mee aan prijzenoorlog in China’

Volkswagen • De Duitse autofabrikant staat in China onder druk van opkomende Chinese merken.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Volkswagen Group)

Volkswagen gaat ‘onder geen voorwaarde’ meedoen aan een prijzenoorlog in China. Dit heeft coo Ralf Brandstaetter deze week laten weten in een intern interview, meldt Reuters.

De Duitse autofabrikant staat in China, de belangrijkste markt voor de Duitse fabrikant, onder druk van opkomende Chinese merken die er met hun elektrische auto’s succesvoller zijn dan hun Europese concurrenten. “We willen een duurzaam businessmodel. Dat betekent concreet dat we tegen geen enkele prijs gaan meedoen met de prijzenoorlog,” zei Brandstaetter desgevraagd. “Onze marktpositie is sterk genoeg. Voor ons ligt de focus op winstgevendheid, niet op verkoopvolume of marktaandeel.”

Brandstaetter verwacht dat de Chinese automarkt van de huidige 22 miljoen jaarlijkse eenheden groeit naar 28 tot 30 miljoen in 2030. “Als we in 2030 meer dan 4 miljoen auto’s zouden verkopen, en een corresponderende winst kunnen behalen dan is dat een resultaat waar we prima mee zouden kunnen leven.”

Tegelijkertijd streeft Volkswagen er volgens Brandstaetter naar de grootste internationale autofabrikant te worden in China. Volgens de coo is het dan irrelevant of het bedrijf door Chinese fabrikanten voorbij wordt gestreefd. Brandstaetter refereert daarmee onder meer naar BYD, dat afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 2008 meer auto’s verkocht in China dan Volkswagen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Volkswagen doet niet mee aan prijzenoorlog in China’ | Automotive Online

‘Volkswagen doet niet mee aan prijzenoorlog in China’

Volkswagen • De Duitse autofabrikant staat in China onder druk van opkomende Chinese merken.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Volkswagen Group)

Volkswagen gaat ‘onder geen voorwaarde’ meedoen aan een prijzenoorlog in China. Dit heeft coo Ralf Brandstaetter deze week laten weten in een intern interview, meldt Reuters.

De Duitse autofabrikant staat in China, de belangrijkste markt voor de Duitse fabrikant, onder druk van opkomende Chinese merken die er met hun elektrische auto’s succesvoller zijn dan hun Europese concurrenten. “We willen een duurzaam businessmodel. Dat betekent concreet dat we tegen geen enkele prijs gaan meedoen met de prijzenoorlog,” zei Brandstaetter desgevraagd. “Onze marktpositie is sterk genoeg. Voor ons ligt de focus op winstgevendheid, niet op verkoopvolume of marktaandeel.”

Brandstaetter verwacht dat de Chinese automarkt van de huidige 22 miljoen jaarlijkse eenheden groeit naar 28 tot 30 miljoen in 2030. “Als we in 2030 meer dan 4 miljoen auto’s zouden verkopen, en een corresponderende winst kunnen behalen dan is dat een resultaat waar we prima mee zouden kunnen leven.”

Tegelijkertijd streeft Volkswagen er volgens Brandstaetter naar de grootste internationale autofabrikant te worden in China. Volgens de coo is het dan irrelevant of het bedrijf door Chinese fabrikanten voorbij wordt gestreefd. Brandstaetter refereert daarmee onder meer naar BYD, dat afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 2008 meer auto’s verkocht in China dan Volkswagen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.