ING: Wereldwijde automarkt koelt in 2024 af

Automarkt • De groei van de EV-markt blijft volgens ING positief, met verwachte marktaandelen van respectievelijk 25 procent en 11 procent in Europa en de VS in 2024.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

De wereldwijde autoverkoop liet in 2023 een sterke groei zien, met dubbele cijfers in alle drie de belangrijkste regio’s. Deze groei werd ondersteund door extra leveringen na productievertragingen in eerdere jaren. Na een sterk 2023 zal de groei van de wereldwijde autoverkoop dit jaar naar verwachting afzwakken. Dit geldt ook voor elektrische voertuigen, zo meldt ING in een nieuwe analyse van de automarkt. ‘Wat betreft de autoverkopen verwachten we 2 procent groei in de VS, 3 procent groei in China (inclusief export) en 1,5 procent groei in Europa’.

In 2023 was 17 procent van alle nieuwverkochte auto’s een EV (inclusief PHEV), met China als belangrijkste drijvende kracht. Zo versloeg BYD in Q4 Tesla als grootste EV-fabrikant. Europa en de VS zien echter een vertraging in de verkoop van EV’s, deels vanwege verminderde subsidies en lagere restwaarden, waardoor leasing- en verhuurbedrijven voorzichtiger worden. De groei van de EV-markt blijft volgens ING echter positief, met verwachte marktaandelen van respectievelijk 25 procent en 11 procent in Europa en de VS in 2024. Vooral in China blijft de groei van EV’s sterk, gesteund door toenemend autobezit en voortdurende overheidssubsidies.

De concurrentie op de EV-markt wordt heviger, concludeert ING, met Chinese fabrikanten die exporteren naar Europa en Tesla dat prijzen verlaagt om de productie te stimuleren. Dit legt druk op de marges van traditionele fabrikanten, die zich in een moeilijke positie bevinden om kosten te verlagen en marktaandeel veilig te stellen.

Hoewel de EV-overgang de markt herstructureert en sommige merken onder druk zet, blijft de trend van elektrificatie onvermijdelijk, aldus ING. ‘Fabrikanten worden geconfronteerd met uitdagingen zoals de noodzaak om lokale productie van batterijen op gang te brengen en emissierechten te kopen om te voldoen aan regelgeving. Terwijl de autoverkoop naar verwachting zal afzwakken, blijft de industrie zich aanpassen aan een toenemende elektrificatie en de veranderende behoeften van de consument.’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

ING: Wereldwijde automarkt koelt in 2024 af | Automotive Online

ING: Wereldwijde automarkt koelt in 2024 af

Automarkt • De groei van de EV-markt blijft volgens ING positief, met verwachte marktaandelen van respectievelijk 25 procent en 11 procent in Europa en de VS in 2024.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

De wereldwijde autoverkoop liet in 2023 een sterke groei zien, met dubbele cijfers in alle drie de belangrijkste regio’s. Deze groei werd ondersteund door extra leveringen na productievertragingen in eerdere jaren. Na een sterk 2023 zal de groei van de wereldwijde autoverkoop dit jaar naar verwachting afzwakken. Dit geldt ook voor elektrische voertuigen, zo meldt ING in een nieuwe analyse van de automarkt. ‘Wat betreft de autoverkopen verwachten we 2 procent groei in de VS, 3 procent groei in China (inclusief export) en 1,5 procent groei in Europa’.

In 2023 was 17 procent van alle nieuwverkochte auto’s een EV (inclusief PHEV), met China als belangrijkste drijvende kracht. Zo versloeg BYD in Q4 Tesla als grootste EV-fabrikant. Europa en de VS zien echter een vertraging in de verkoop van EV’s, deels vanwege verminderde subsidies en lagere restwaarden, waardoor leasing- en verhuurbedrijven voorzichtiger worden. De groei van de EV-markt blijft volgens ING echter positief, met verwachte marktaandelen van respectievelijk 25 procent en 11 procent in Europa en de VS in 2024. Vooral in China blijft de groei van EV’s sterk, gesteund door toenemend autobezit en voortdurende overheidssubsidies.

De concurrentie op de EV-markt wordt heviger, concludeert ING, met Chinese fabrikanten die exporteren naar Europa en Tesla dat prijzen verlaagt om de productie te stimuleren. Dit legt druk op de marges van traditionele fabrikanten, die zich in een moeilijke positie bevinden om kosten te verlagen en marktaandeel veilig te stellen.

Hoewel de EV-overgang de markt herstructureert en sommige merken onder druk zet, blijft de trend van elektrificatie onvermijdelijk, aldus ING. ‘Fabrikanten worden geconfronteerd met uitdagingen zoals de noodzaak om lokale productie van batterijen op gang te brengen en emissierechten te kopen om te voldoen aan regelgeving. Terwijl de autoverkoop naar verwachting zal afzwakken, blijft de industrie zich aanpassen aan een toenemende elektrificatie en de veranderende behoeften van de consument.’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.