‘BYD mengt zich in prijsoorlog met prijsverlaging Seal’

BYD • De middelgrote sedan moet 25 duizend euro gaan kosten.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De Dophin wordt in juni in Europa gelanceerd, de Seal volgt in september. (Foto: BYD)

BYD presenteerde woensdagochtend de prijs van de vijf verschillende uitvoeringen van de Seal. Volgens Reuters zal de goedkoopste versie van de middelgrote sedan 189 duizend yuan, omgerekend 25 duizend euro, gaan kosten. Een verlaging van 10 procent ten opzichte van een eerder bekendgemaakte prijs.

Een woordvoerder van BYD plaatst tegenover Automotive een kanttekening bij de prijzen en meldt dat de bedragen een directe omrekening zijn en niet de vastgestelde Europese prijzen.

Het verlagen van de prijs valt in een bredere trend van goedkopere elektrische auto’s. Recent verlaagde Volkswagen de prijs van de ID.3 in reactie op de prijsverlaging bij Tesla.

De Seal is ongeveer 18 procent goedkoper dan de Tesla Model 3, die een vergelijkbare range heeft. De BYD-variant met achterwielaandrijving heeft naar verluidt een bereik van 550 kilometer en komt september 2023 op de markt. Dat maakte het Chinese bedrijf onlangs bekend in een persbericht.

Productlijn

De Seal is onderdeel van een nieuwe productlijn van BYD. In die productlijn zitten onder andere ook de Seagull en de Dolphin. De Seagull is de goedkoopste variant en moet 10.353 euro gaan kosten. Dat is ongeveer de helft van de goedkoopste elektrische auto’s die nu te koop zijn of nog komen, zoals de Volkswagen ID.2. Ondanks de prijs zou de Seagull een bereik hebben van 305 tot 405 kilometer voor de versie met het grootste accupakket.

De duurdere Dolphin moet 30 duizend euro gaan kosten en komt in juni dit jaar beschikbaar op de Europese markt. Ook voor dit model komen verschillende varianten op de Europese markt. De versie met de grootste actieradius van 427 kilometer kost 38 duizend euro, afgaande op de Chinese prijzen. Wat de daadwerkelijke Europese prijs wordt, moet in de toekomst blijken.

BYD heeft in het eerste kwartaal dit jaar meer auto’s verkocht in China dan Volkswagen. BYD verkocht 440 duizend auto’s, VW 427 duizend. Wereldwijd mikt BYD dit jaar op een verkoop van 3 miljoen voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘BYD mengt zich in prijsoorlog met prijsverlaging Seal’ | Automotive Online

‘BYD mengt zich in prijsoorlog met prijsverlaging Seal’

BYD • De middelgrote sedan moet 25 duizend euro gaan kosten.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De Dophin wordt in juni in Europa gelanceerd, de Seal volgt in september. (Foto: BYD)

BYD presenteerde woensdagochtend de prijs van de vijf verschillende uitvoeringen van de Seal. Volgens Reuters zal de goedkoopste versie van de middelgrote sedan 189 duizend yuan, omgerekend 25 duizend euro, gaan kosten. Een verlaging van 10 procent ten opzichte van een eerder bekendgemaakte prijs.

Een woordvoerder van BYD plaatst tegenover Automotive een kanttekening bij de prijzen en meldt dat de bedragen een directe omrekening zijn en niet de vastgestelde Europese prijzen.

Het verlagen van de prijs valt in een bredere trend van goedkopere elektrische auto’s. Recent verlaagde Volkswagen de prijs van de ID.3 in reactie op de prijsverlaging bij Tesla.

De Seal is ongeveer 18 procent goedkoper dan de Tesla Model 3, die een vergelijkbare range heeft. De BYD-variant met achterwielaandrijving heeft naar verluidt een bereik van 550 kilometer en komt september 2023 op de markt. Dat maakte het Chinese bedrijf onlangs bekend in een persbericht.

Productlijn

De Seal is onderdeel van een nieuwe productlijn van BYD. In die productlijn zitten onder andere ook de Seagull en de Dolphin. De Seagull is de goedkoopste variant en moet 10.353 euro gaan kosten. Dat is ongeveer de helft van de goedkoopste elektrische auto’s die nu te koop zijn of nog komen, zoals de Volkswagen ID.2. Ondanks de prijs zou de Seagull een bereik hebben van 305 tot 405 kilometer voor de versie met het grootste accupakket.

De duurdere Dolphin moet 30 duizend euro gaan kosten en komt in juni dit jaar beschikbaar op de Europese markt. Ook voor dit model komen verschillende varianten op de Europese markt. De versie met de grootste actieradius van 427 kilometer kost 38 duizend euro, afgaande op de Chinese prijzen. Wat de daadwerkelijke Europese prijs wordt, moet in de toekomst blijken.

BYD heeft in het eerste kwartaal dit jaar meer auto’s verkocht in China dan Volkswagen. BYD verkocht 440 duizend auto’s, VW 427 duizend. Wereldwijd mikt BYD dit jaar op een verkoop van 3 miljoen voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.