‘Reorganisatie Volkswagen: ontslagvergoedingen lopen op tot 454.700 euro’

Volkswagen • Het bedrijf biedt ook een turbo bonus van 50 duizend euro aan voor medewerkers die snel akkoord gaan met het ontslagvoorstel.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen voert een grootschalige reorganisatie uit om zijn personeelsbestand te verminderen. De autofabrikant biedt daarbij hoge ontslagvergoedingen aan vakbondsleden en managers. De ontslagvergoedingen variëren van 17.700 euro tot meer dan 400 duizend euro, afhankelijk van de diensttijd en CAO-schaal. Het bedrijf biedt ook een turbo bonus van 50 duizend euro aan voor medewerkers die snel akkoord gaan met het ontslagvoorstel. Dit meldt het Duitse Wirtschaftswoche op basis van interne managementinformatie van Volkswagen.

Het programma, de grootste reorganisatie in tientallen jaren en gericht op kostenbesparing, vereist vrijwilligheid van zowel het bedrijf als de medewerkers en geldt momenteel alleen voor administratief personeel. Volkswagen wil rond 2026 de personeelskosten met 20 procent hebben teruggebracht. Naast de ontslagregelingen wordt ook deeltijdpensioen aangeboden als een middel om het personeelsbestand op een sociaal verantwoorde manier te verminderen.

Geen vast doel

Volkswagen, dat vorig jaar 18 miljard euro winst maakte, heeft ongeveer 120 duizend medewerkers in de zes locaties in het westen van het land. De autofabrikant heeft geen vast doel gesteld voor het aantal medewerkers dat moet vertrekken, maar benadrukt dat het kijkt naar kostenbesparingen. Het bedrijf streeft ernaar de kosten met tien miljard euro te verminderen tegen 2026 en het rendement te verhogen tot 6,5 procent. Dit omvat het schrappen van niet-productiebanen, vereenvoudiging van processen en nauwere samenwerking tussen merken.

Ondanks de inspanningen om kosten te besparen, baart de terugval in de verkoop van elektrische auto’s, met name in China en Duitsland, Volkswagen zorgen. Het bedrijf moet prijzen verlagen om de verkoop te ondersteunen, wat de winstgevendheid kan beïnvloeden. Hoewel Volkswagen sterk inzet op elektrische auto’s, heeft het moeite om te concurreren op de markt, vooral in China, waar het marktaandeel laag blijft.

Onze columnist Arjen de Jong schreef vorig jaar al een column over de reorganisatie bij Volkswagen, die naar zijn mening niet ver genoeg gaat onder druk van vakbonden, COR en het Bundesland Nedersaksen.
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Reorganisatie Volkswagen: ontslagvergoedingen lopen op tot 454.700 euro’ | Automotive Online

‘Reorganisatie Volkswagen: ontslagvergoedingen lopen op tot 454.700 euro’

Volkswagen • Het bedrijf biedt ook een turbo bonus van 50 duizend euro aan voor medewerkers die snel akkoord gaan met het ontslagvoorstel.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen voert een grootschalige reorganisatie uit om zijn personeelsbestand te verminderen. De autofabrikant biedt daarbij hoge ontslagvergoedingen aan vakbondsleden en managers. De ontslagvergoedingen variëren van 17.700 euro tot meer dan 400 duizend euro, afhankelijk van de diensttijd en CAO-schaal. Het bedrijf biedt ook een turbo bonus van 50 duizend euro aan voor medewerkers die snel akkoord gaan met het ontslagvoorstel. Dit meldt het Duitse Wirtschaftswoche op basis van interne managementinformatie van Volkswagen.

Het programma, de grootste reorganisatie in tientallen jaren en gericht op kostenbesparing, vereist vrijwilligheid van zowel het bedrijf als de medewerkers en geldt momenteel alleen voor administratief personeel. Volkswagen wil rond 2026 de personeelskosten met 20 procent hebben teruggebracht. Naast de ontslagregelingen wordt ook deeltijdpensioen aangeboden als een middel om het personeelsbestand op een sociaal verantwoorde manier te verminderen.

Geen vast doel

Volkswagen, dat vorig jaar 18 miljard euro winst maakte, heeft ongeveer 120 duizend medewerkers in de zes locaties in het westen van het land. De autofabrikant heeft geen vast doel gesteld voor het aantal medewerkers dat moet vertrekken, maar benadrukt dat het kijkt naar kostenbesparingen. Het bedrijf streeft ernaar de kosten met tien miljard euro te verminderen tegen 2026 en het rendement te verhogen tot 6,5 procent. Dit omvat het schrappen van niet-productiebanen, vereenvoudiging van processen en nauwere samenwerking tussen merken.

Ondanks de inspanningen om kosten te besparen, baart de terugval in de verkoop van elektrische auto’s, met name in China en Duitsland, Volkswagen zorgen. Het bedrijf moet prijzen verlagen om de verkoop te ondersteunen, wat de winstgevendheid kan beïnvloeden. Hoewel Volkswagen sterk inzet op elektrische auto’s, heeft het moeite om te concurreren op de markt, vooral in China, waar het marktaandeel laag blijft.

Onze columnist Arjen de Jong schreef vorig jaar al een column over de reorganisatie bij Volkswagen, die naar zijn mening niet ver genoeg gaat onder druk van vakbonden, COR en het Bundesland Nedersaksen.
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.