Steeds meer Europese autofabrikanten werken aan goedkope, compacte EV’s, om de slag met de Chinese fabrikanten aan te kunnen gaan. Uit China komen bijvoorbeeld goedkope modellen als de BYD Dolphin, die leverbaar is vanaf 29.025 euro.
Zo kondigt Renault nu al de elektrische Twingo aan, die in 2026 op de markt moet komen. De eerste beelden tonen een ontwerp dat qua design duidelijk is geïnspireerd op de eerste Twingo van 1992. Renault-ceo Luca de Meo kondigde de auto afgelopen week aan, met de belofte dat de aanschafprijs onder de 20 duizend euro zal blijven én dat de Twingo echt Europees wordt. Het huidige goedkope elektrische model van Renault Group, de Dacia Spring Electric, wordt in China gebouwd. Hij heeft een vanafprijs van 20.710,- euro.
Volkswagen wil ook graag een goedkopere EV aanbieden en heeft de eerste gesprekken met Renault gevoerd om hier eventueel in samen te werken, meldt het Duitse Handelsblatt.
Batterijkosten
Batterijen zijn de duurste onderdelen van een elektrische auto. Om die kosten te beheersen werkt onder meer Stellantis aan een Europese lithiumfabriek. Zij kiezen daarvoor een partnership met het Chinese CATL. Stellantis heeft nu al een goedkope EV met de elektrische Citroën C3, die begint bij 24.290 euro. Fiat komt volgend jaar met een elektrische Panda, waarvan men de basisprijs ook onder de 25 duizend euro wil houden.
Niet Europees, maar zich wel zeer bewust van de Chinese nieuwkomers, is het Amerikaanse Tesla. Ook ceo Elon Musk roept al jaren dat er een goedkope Tesla komt, onder de 25.000 dollar. Recent werd bekend dat die in Duitsland gefabriceerd gaat worden.