‘Goedkope Chinese EV’s zetten westerse auto-industrie verder op achterstand’

Jato • In China is de goedkoopste elektrische auto 8 procent goedkoper dan een vergelijkbaar benzinemodel.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
BYD Dolphin (foto: BYD)

Chinese autofabrikanten blijven uitlopen op hun westerse concurrenten met de productie van betaalbare elektrische auto’s. Dit concludeert Jato in een recent onderzoek naar de prijsontwikkelingen van EV’s.

Volgens Jato was de gemiddelde retailprijs van een elektrische auto in China in 2015 nog 37 procent hoger dan in Europa. Die trend is echter omgekeerd. In het eerste kwartaal van 2022 was de gemiddelde verkoopprijs in China 32.829 euro tegenover 55.821 euro in Europa. Dit jaar is dat prijsverschil verder opgelopen. EV’s werden in China met een gemiddelde prijs van 31.165 euro in Q1 2023 goedkoper, terwijl de prijs in Europa steeg naar 66.864 euro.

EV’s blijven in Europa duurder dan hun brandstofaangedreven soortgenoten. Consumenten moeten volgens Jato minstens 18.285 euro uitgeven voor de aanschaf van een elektrische auto, 92 procent meer dan de voordeligste benzineauto. In China is de goedkoopste elektrische auto 8 procent goedkoper dan een vergelijkbaar benzinemodel.

Europa

De lage prijzen in China werken door in het Europese aanbod. Zo introduceerde BYD recent de Seal en de Dolphin, die ook in Nederland verkrijgbaar zijn. De Dolphin is daarbij met een vanafprijs van net geen 30.000 euro het goedkoopste model.

Chinese autofabrikanten kunnen de auto’s zo goedkoop aanbieden, mede dankzij de Chinese overheid. Tussen 2016 en 2022 ging er volgens Jato 57 miljard dollar staatssteun naar de auto-industrie. Daarnaast zijn EV’s uitgezonderd van een aanschafbelasting.

Naar aanleiding van de vermeende dumping van Chinese EV’s kondigde de EU recent aan een onderzoek in te stellen. De EU zou kunnen besluiten tot strafmaatregelen, maar de Duitse autobranche vreest dan juist een handelsoorlog, waar niet alleen autofabrikanten de dupe van worden maar ook de toeleveranciers.

Ook Stellantis-ceo Carlos Tavares keert zich nu tegen een Europees onderzoek. Tavares was eerder een groot criticus van de import van goedkope Chinese auto’s, maar laat nu volgens Reuters weten dat hij ‘van concurrentie houdt’. “We moeten met een internationale bril naar de wereld kijken, in plaats van de markt gefragmenteerd te benaderen. Een onderzoek is niet de beste manier om problemen aan te pakken.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Goedkope Chinese EV’s zetten westerse auto-industrie verder op achterstand’ | Automotive Online

‘Goedkope Chinese EV’s zetten westerse auto-industrie verder op achterstand’

Jato • In China is de goedkoopste elektrische auto 8 procent goedkoper dan een vergelijkbaar benzinemodel.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
BYD Dolphin (foto: BYD)

Chinese autofabrikanten blijven uitlopen op hun westerse concurrenten met de productie van betaalbare elektrische auto’s. Dit concludeert Jato in een recent onderzoek naar de prijsontwikkelingen van EV’s.

Volgens Jato was de gemiddelde retailprijs van een elektrische auto in China in 2015 nog 37 procent hoger dan in Europa. Die trend is echter omgekeerd. In het eerste kwartaal van 2022 was de gemiddelde verkoopprijs in China 32.829 euro tegenover 55.821 euro in Europa. Dit jaar is dat prijsverschil verder opgelopen. EV’s werden in China met een gemiddelde prijs van 31.165 euro in Q1 2023 goedkoper, terwijl de prijs in Europa steeg naar 66.864 euro.

EV’s blijven in Europa duurder dan hun brandstofaangedreven soortgenoten. Consumenten moeten volgens Jato minstens 18.285 euro uitgeven voor de aanschaf van een elektrische auto, 92 procent meer dan de voordeligste benzineauto. In China is de goedkoopste elektrische auto 8 procent goedkoper dan een vergelijkbaar benzinemodel.

Europa

De lage prijzen in China werken door in het Europese aanbod. Zo introduceerde BYD recent de Seal en de Dolphin, die ook in Nederland verkrijgbaar zijn. De Dolphin is daarbij met een vanafprijs van net geen 30.000 euro het goedkoopste model.

Chinese autofabrikanten kunnen de auto’s zo goedkoop aanbieden, mede dankzij de Chinese overheid. Tussen 2016 en 2022 ging er volgens Jato 57 miljard dollar staatssteun naar de auto-industrie. Daarnaast zijn EV’s uitgezonderd van een aanschafbelasting.

Naar aanleiding van de vermeende dumping van Chinese EV’s kondigde de EU recent aan een onderzoek in te stellen. De EU zou kunnen besluiten tot strafmaatregelen, maar de Duitse autobranche vreest dan juist een handelsoorlog, waar niet alleen autofabrikanten de dupe van worden maar ook de toeleveranciers.

Ook Stellantis-ceo Carlos Tavares keert zich nu tegen een Europees onderzoek. Tavares was eerder een groot criticus van de import van goedkope Chinese auto’s, maar laat nu volgens Reuters weten dat hij ‘van concurrentie houdt’. “We moeten met een internationale bril naar de wereld kijken, in plaats van de markt gefragmenteerd te benaderen. Een onderzoek is niet de beste manier om problemen aan te pakken.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.