‘BPM deels vervangen door CO2-heffing’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hierbij zou de bpm volledig komen te verdwijnen; de CO2-heffing moet dan ongeveer een miljard euro binnenhalen, een kwart van wat het kabinet nu via de bpm binnenhaalt. Het nieuwe voorstel zou zijn opgenomen in de meibrieven van De Jager: hierin staan de plannen beschreven voor de bpm-afbouw en verdere vergroening van de belastingen. Deze plannen worden volgende week besproken. Het Ministerie van Financiën wil niet reageren op de berichtgeving. “Wij doen geen uitspraken over welke plannen er volgende week in de ministerraad worden besproken”, aldus een woordvoerder.
Volgens RAI Vereniging is het voorbarig te stellen dat de CO2-heffing onderdeel is van de plannen van De Jager. “Pas als er concrete plannen op tafel liggen, kunnen we reageren”, aldus woordvoerder Harald Bresser. “Ons standpunt is verder duidelijk: wij willen een volledige bpm-afbouw, en daarvoor in de plaats een kilometerheffing.”
Ook de Bovag wil niet op de zaken vooruit lopen. Woordvoerder Paul de Waal: “We weten dat dit een conceptvoorstel is, maar zo zijn er meerdere. Wij moeten de definitieve meibrieven afwachten. Over de inhoud ervan is ook nog overleg.”
De brancheverenigingen stellen wel dat dit voorstel het vertrouwen in de kilometerheffing ondermijnt, omdat het doorvoeren van de maatregel in hun ogen betekent dat de bpm maar voor 75% wordt afgebouwd.

Eind februari kondigde staatssecretaris Jan Kees de Jager al aan de mogelijkheden te bekijken van een CO2-afhankelijke heffing; destijds als onderdeel van de – af te bouwen – bpm.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘BPM deels vervangen door CO2-heffing’ | Automotive Online

‘BPM deels vervangen door CO2-heffing’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hierbij zou de bpm volledig komen te verdwijnen; de CO2-heffing moet dan ongeveer een miljard euro binnenhalen, een kwart van wat het kabinet nu via de bpm binnenhaalt. Het nieuwe voorstel zou zijn opgenomen in de meibrieven van De Jager: hierin staan de plannen beschreven voor de bpm-afbouw en verdere vergroening van de belastingen. Deze plannen worden volgende week besproken. Het Ministerie van Financiën wil niet reageren op de berichtgeving. “Wij doen geen uitspraken over welke plannen er volgende week in de ministerraad worden besproken”, aldus een woordvoerder.
Volgens RAI Vereniging is het voorbarig te stellen dat de CO2-heffing onderdeel is van de plannen van De Jager. “Pas als er concrete plannen op tafel liggen, kunnen we reageren”, aldus woordvoerder Harald Bresser. “Ons standpunt is verder duidelijk: wij willen een volledige bpm-afbouw, en daarvoor in de plaats een kilometerheffing.”
Ook de Bovag wil niet op de zaken vooruit lopen. Woordvoerder Paul de Waal: “We weten dat dit een conceptvoorstel is, maar zo zijn er meerdere. Wij moeten de definitieve meibrieven afwachten. Over de inhoud ervan is ook nog overleg.”
De brancheverenigingen stellen wel dat dit voorstel het vertrouwen in de kilometerheffing ondermijnt, omdat het doorvoeren van de maatregel in hun ogen betekent dat de bpm maar voor 75% wordt afgebouwd.

Eind februari kondigde staatssecretaris Jan Kees de Jager al aan de mogelijkheden te bekijken van een CO2-afhankelijke heffing; destijds als onderdeel van de – af te bouwen – bpm.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.