Elektro-Nissan zonder verdienmodel

Op de brug | Nissan Leaf 30 KWH

Redactie Redactie
• Laatste update:

De grotere actieradius van de nieuwste Leaf-generatie betekent – op papier – zo’n 51 kilometer méér rijplezier zonder stekkeren. Bovendien blijft die grotere actieradius ook gehandhaafd wanneer je het stroompedaal eens een keer iets harder indrukt. Na de circa 90 kilometer lange rit van Amsterdam naar ’s-Hertogenbosch geeft de restmeter aan dat er nog zo’n zeventig kilometers kunnen worden afgelegd. Een knappe prestatie, gezien het feit dat eerder 100 kilometer al een bijna magische actieradius was.

Dat we een hefbrug hebben gevonden die de Leaf kan ontvangen, is eigenlijk al heel wat. De meeste autobedrijven die belden voor medewerking aan dit artikel, lieten weten geen of nauwelijks ervaring te hebben met honderd procent elektrisch vervoer. Zelfs hybrides zijn nog lang niet in elke werkplaats servicebaar. Een mooi voorbeeld van de slag die er nog geslagen moet worden op dit vlak voordat de elektrische en hybride voertuigen en masse zich buiten het dealerkanaal melden voor onderhoud. 

Onderhoud?

Jos van Dartel, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in ‘s-Hertogenbosch, moet meteen een beetje lachen als het gaat over onderhoud. “Dit soort voertuigen is toch een beetje de dood voor de branche. Er valt weinig aan te verdienen. Interieurfilter, remvloeistof, remblokjes, banden, ruitenwisserbladen en dan heb je het wel zo’n beetje gehad”, somt Van Dartel op.

Daar komt iets later nog een accu bij. De garagist ziet na het openen van de motorkap namelijk een losse accu zitten, rechts naast de spanningsomvormer. Want allerlei accessoires en systemen (waaronder airco, ABS-pomp, audio) worden door een gewone accu van stroom voorzien. En ja, die losse accu kan natuurlijk een keertje doodslaan. “Verder gaan we deze auto’s niet vaak voor onderhoud binnen zien. Maximaal een keer per jaar. En straks natuurlijk voor de apk”, voorspelt Van Dartel.

Die apk komt weer aan de orde als de Leaf richting plafond is gestuurd. “Aan de onderkant zit alles heel erg dichtgeschroefd. Voor een apk moeten we onder andere de remleidingen controleren en die zitten toch echt achter de bodempanelen. Verder zie ik dat bijvoorbeeld de remblokjes en -schijven goed zijn te controleren. Apart dat de handrem nog een beetje ouderwets is, met kabel. Verwacht je toch niet bij zo’n hightech auto”, zegt de technicus enigszins verbaasd. Toch is er nog meer bekends te vinden onder de Leaf. “Semi-starre achteras, korte veren, McPherson-ophanging voor. Heel conventioneel. Het lijkt eigenlijk een heel normale auto, maar dan eentje met elektrische aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor. Maar goed, dat houdt in dat alles dat wij op dit moment kunnen doen aan deze auto heel gemakkelijk is uit te voeren. En wat dat andere deel betreft: wij werken al aan hybrides en wij bereiden ons met cursussen zeker voor op volledig elektrische auto’s. Want dat ze binnenkort hier in de werkplaats komen, lijkt mij een duidelijke zaak”, stelt Van Dartel. 

20 of 30 kWh?

Bij de nieuwe Leaf heeft onderhuids een behoorlijke revolutie plaatsgevonden. De Leaf heeft namelijk een 30 kWh-batterij, in tegenstelling tot zijn bestaande broer (die ook gewoon in het leveringsprogramma blijft), die het moet doen met 24 kWh. Toch weegt hij slechts 21 kilogram meer dan zijn voorganger. De winst is gehaald uit een nieuwe lay-out van de accucellen en het gebruik van koolstof, stikstof en magnesium voor de elektroden. Grootste winst voor kopers van de 30 kWh-versie is de actieradius. Die groeit van 199 km naar 250 km. In de praktijk blijkt 160 tot 180 km met de nieuweling meer realistisch; een stevige tegenwind, zware regenbuien of wat stevige heuveltjes trekken de batterij nu eenmaal sneller leeg. Een snellaadsessie, bijvoorbeeld langs de snelweg, duurt zo’n twintig minuten tot een half uur, waarbij de batterij maximaal tachtig procent wordt bijgeladen. Bij een thuislaadstation kost een oplaadbeurtje circa vijf en een half uur, gewoon aan de stekker vergt al snel acht tot twaalf uur.

p32 op de brug nissan

TECHNISCHE GEGEVENS: Nissan Leaf 30 kWh

Nieuwprijs (euro, vanaf): 35.245 inclusief batterijen, 29.345 met huurbatterijen (vanaf 79 euro per maand, afhankelijk van looptijd en kilometrage)
Motortype: AC synchroon
Verbruik (gem./fabrieksopgave): 150 Wh per km
CO2-emissie: 0 gr per km
Actieradius (fabrieksopgave): 250 km
Transmissie: automatisch, enkele overbrenging met reductie
Max. vermogen: 80 kW/109 pk @ 3008 – 10.000 tpm
Max. koppel: 254 Nm @ 0-3.800 tpm

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: n.v.t.
Brandstoffilter: n.v.t.
B
ougies: n.v.t.
D
istributieketting: n.v.t.
Multiriem:
n.v.t.
I
nterieurfilter: 12 min.
V
ervangen van koplamp: lampje 24 min, complete unit 84 min.
Complete voorbumper vervangen: 78 min.
T
wee voorschokdempers vervangen: 114 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Nissan Leaf 30 KWH | Automotive Online
Elektro-Nissan zonder verdienmodel

Op de brug | Nissan Leaf 30 KWH

Redactie Redactie
• Laatste update:

De grotere actieradius van de nieuwste Leaf-generatie betekent – op papier – zo’n 51 kilometer méér rijplezier zonder stekkeren. Bovendien blijft die grotere actieradius ook gehandhaafd wanneer je het stroompedaal eens een keer iets harder indrukt. Na de circa 90 kilometer lange rit van Amsterdam naar ’s-Hertogenbosch geeft de restmeter aan dat er nog zo’n zeventig kilometers kunnen worden afgelegd. Een knappe prestatie, gezien het feit dat eerder 100 kilometer al een bijna magische actieradius was.

Dat we een hefbrug hebben gevonden die de Leaf kan ontvangen, is eigenlijk al heel wat. De meeste autobedrijven die belden voor medewerking aan dit artikel, lieten weten geen of nauwelijks ervaring te hebben met honderd procent elektrisch vervoer. Zelfs hybrides zijn nog lang niet in elke werkplaats servicebaar. Een mooi voorbeeld van de slag die er nog geslagen moet worden op dit vlak voordat de elektrische en hybride voertuigen en masse zich buiten het dealerkanaal melden voor onderhoud. 

Onderhoud?

Jos van Dartel, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in ‘s-Hertogenbosch, moet meteen een beetje lachen als het gaat over onderhoud. “Dit soort voertuigen is toch een beetje de dood voor de branche. Er valt weinig aan te verdienen. Interieurfilter, remvloeistof, remblokjes, banden, ruitenwisserbladen en dan heb je het wel zo’n beetje gehad”, somt Van Dartel op.

Daar komt iets later nog een accu bij. De garagist ziet na het openen van de motorkap namelijk een losse accu zitten, rechts naast de spanningsomvormer. Want allerlei accessoires en systemen (waaronder airco, ABS-pomp, audio) worden door een gewone accu van stroom voorzien. En ja, die losse accu kan natuurlijk een keertje doodslaan. “Verder gaan we deze auto’s niet vaak voor onderhoud binnen zien. Maximaal een keer per jaar. En straks natuurlijk voor de apk”, voorspelt Van Dartel.

Die apk komt weer aan de orde als de Leaf richting plafond is gestuurd. “Aan de onderkant zit alles heel erg dichtgeschroefd. Voor een apk moeten we onder andere de remleidingen controleren en die zitten toch echt achter de bodempanelen. Verder zie ik dat bijvoorbeeld de remblokjes en -schijven goed zijn te controleren. Apart dat de handrem nog een beetje ouderwets is, met kabel. Verwacht je toch niet bij zo’n hightech auto”, zegt de technicus enigszins verbaasd. Toch is er nog meer bekends te vinden onder de Leaf. “Semi-starre achteras, korte veren, McPherson-ophanging voor. Heel conventioneel. Het lijkt eigenlijk een heel normale auto, maar dan eentje met elektrische aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor. Maar goed, dat houdt in dat alles dat wij op dit moment kunnen doen aan deze auto heel gemakkelijk is uit te voeren. En wat dat andere deel betreft: wij werken al aan hybrides en wij bereiden ons met cursussen zeker voor op volledig elektrische auto’s. Want dat ze binnenkort hier in de werkplaats komen, lijkt mij een duidelijke zaak”, stelt Van Dartel. 

20 of 30 kWh?

Bij de nieuwe Leaf heeft onderhuids een behoorlijke revolutie plaatsgevonden. De Leaf heeft namelijk een 30 kWh-batterij, in tegenstelling tot zijn bestaande broer (die ook gewoon in het leveringsprogramma blijft), die het moet doen met 24 kWh. Toch weegt hij slechts 21 kilogram meer dan zijn voorganger. De winst is gehaald uit een nieuwe lay-out van de accucellen en het gebruik van koolstof, stikstof en magnesium voor de elektroden. Grootste winst voor kopers van de 30 kWh-versie is de actieradius. Die groeit van 199 km naar 250 km. In de praktijk blijkt 160 tot 180 km met de nieuweling meer realistisch; een stevige tegenwind, zware regenbuien of wat stevige heuveltjes trekken de batterij nu eenmaal sneller leeg. Een snellaadsessie, bijvoorbeeld langs de snelweg, duurt zo’n twintig minuten tot een half uur, waarbij de batterij maximaal tachtig procent wordt bijgeladen. Bij een thuislaadstation kost een oplaadbeurtje circa vijf en een half uur, gewoon aan de stekker vergt al snel acht tot twaalf uur.

p32 op de brug nissan

TECHNISCHE GEGEVENS: Nissan Leaf 30 kWh

Nieuwprijs (euro, vanaf): 35.245 inclusief batterijen, 29.345 met huurbatterijen (vanaf 79 euro per maand, afhankelijk van looptijd en kilometrage)
Motortype: AC synchroon
Verbruik (gem./fabrieksopgave): 150 Wh per km
CO2-emissie: 0 gr per km
Actieradius (fabrieksopgave): 250 km
Transmissie: automatisch, enkele overbrenging met reductie
Max. vermogen: 80 kW/109 pk @ 3008 – 10.000 tpm
Max. koppel: 254 Nm @ 0-3.800 tpm

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: n.v.t.
Brandstoffilter: n.v.t.
B
ougies: n.v.t.
D
istributieketting: n.v.t.
Multiriem:
n.v.t.
I
nterieurfilter: 12 min.
V
ervangen van koplamp: lampje 24 min, complete unit 84 min.
Complete voorbumper vervangen: 78 min.
T
wee voorschokdempers vervangen: 114 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.