Sportiviteit op de brug

Op de brug | Volkswagen Arteon Business R 2.0 TSI 4Motion

Redactie Redactie
• Laatste update:

De brug wacht deze keer in het Brabantse land, in Den Dungen. Hier houdt Vakgarage Foolen de omgeving mobiel. Grondlegger van het bedrijf, dat binnenkort 50 jaar bestaat, is Harrie Foolen, tevens een van de oprichters van Vakgarage. Vandaar dat het bedrijf onder deze vlag vaart. Het is echter zoon René die met ons de Arteon bestudeert.

Even terug naar de bijzondere auto, een vlot ogende coupéachtige Passat. Vierdeurs met een sterk aflopende daklijn, waardoor het coupé-effect ontstaat. Passend bij zijn uiterlijk is het motorengamma, dat het eveneens in de hogere regionen zoekt en daarmee het uiterlijk eer aan doet.

Zo kijkt René Foolen bij het openen van de motorkap – die aan beide zijden wordt dichtgehouden door een stevige sluiting – op een tweeliter TSI-motor met een vermogen van maar liefst 280 pk. Een motor die netjes verpakt ligt in een overvolle motorruimte. De chaos ontstaat pas als de beschermkap wordt losgeklikt: onder het kunststoffen deksel ontrafelt zich een wirwar van kabels en slangen. “De bougies en bobines zijn wel goed zichtbaar en bereikbaar”, zegt Foolen. Het (bij)vullen van olie gaat volgens René niet erg handig: “de opening ligt achterin de motorruimte en is eigenlijk al klein, maar draai je de dop er af, dan zie je dat de vulopening nog een keer gehalveerd wordt door de constructie er onder. Daar heb ik voor andere TSI-blokken een speciale vultrechter voor, maar die past hier weer niet op”.

Volkswagen Arteon Business R 2.0 TSI 4Motion / nieuwprijs (euro): 60.490 euro / motortype: 4-cilinder direct ingespoten benzinemotor met turbo / vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.984 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave/EU): 7,3 l per 100 km / CO2-emissie: 164 gr per km / energielabel: F / transmissie: 7-traps DSG automaat / max. vermogen: 206 kW/280 pk @5.100 – 6.600 tpm / max. koppel: 350 Nm @1.700 – 5.600 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: onderhoudsvrij / bougies: 30 min. / distributieketting: onderhoudsvrij / multiriem: 18 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van koplamp: 60 min. / voorbumper vervangen: 54 min. / twee standaard voorschokdempers vervangen: 132 min.

Vader Harrie kijkt ondertussen even mee en zijn oog valt op de airco-vulnippel die bij de Arteon exact hetzelfde is als de nippel van een oud R134a-systeem, terwijl er R1234yf in zit. Foolen is aircospecialist. Hij zegt niet te begrijpen dat niet alle fabrikanten hebben gekozen voor een afwijkende nippel nu er steeds meer auto’s met R1234YF-koudemiddel op de markt komen: “Een foutje is zo gemaakt. Dat je bij drukte of door afwezigheid van de sticker in de motorruimte per ongeluk een nieuw systeem vult met het oude R134a. Ik heb de overgang van R12 naar R134a meegemaakt en toen is wel gekozen voor een andere aansluiting. Waarom nu dan niet?”

Vier wielen

Onder de auto levert de inspectie van het remsysteem aan de achterkant van het wiel vooral een plaatje op van een volgebouwde velg. “Fuseekogel, reminstallatie, stuurstang, draagarmen, demping, het is allemaal heel compact van opzet om ruimte te besparen. Dat ziet er wat ielig uit, bijvoorbeeld zo’n draagarm. Maar ik vermoed dat de staalsoort en de speciale vorm de constructie heel sterk maakt. En licht, want daar gaat het natuurlijk om: zoveel mogelijk grammen en kilo’s besparen. Kijk hier, het carter is ook van kunststof. Ik bedoel maar”, aldus René. 

De Arteon in kwestie is voorzien van permanente vierwielaandrijving, waardoor de brandstoftank in tweeën is gedeeld. Overigens is de aandrijfas naar achteren amper te zien. Het is dat het differentieel in het oog springt, anders zou je het amper opmerken.

De algemene indruk van de onderkant van de Arteon, is dat alles goed voor elkaar is. Ophanging, remmen, demping, het is goed bereik- en servicebaar. “Ook vervangen van onderdelen moet geen problemen opleveren, maar ondanks de misschien hier en daar wat iel uitziende onderdelen, zit alles heel stevig in elkaar. Ik verwacht niet dat dit in de toekomst problemen gaat opleveren buiten het normale onderhoudsschema. Voor ons een prima auto om aan te werken”, zo luidt de conclusie van René Foolen. De Arteon is welkom in Den Dungen.

p25 op de brug

Moderne technologie

Een vlaggenschip – zo mag de Arteon best worden gepositioneerd – moet natuurlijk technologisch op orde zijn. En dat is deze top-benzine-uitvoering dan ook. Hij stuurt zelf bij als je over de lijntjes op de weg dreigt te gaan (handen wel aan het stuur houden!), hij remt tijdens rijden op cruise control zelf af als de voorganger dat ook doet.  Ziet het navigatiesysteem dat er een bocht of bebouwde kom aankomt, dan neemt hij al iets gas terug. Om maar eens een paar snufjes te noemen die comfort en veiligheid verhogen. Gaat dit soort zaken kapot, dan zal het vervangen behoorlijk in de papieren gaan lopen vanwege de dure onderdelen en de uren die er in gaan zitten om ze te programmeren en kalibreren. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Volkswagen Arteon Business R 2.0 TSI 4Motion | Automotive Online
Sportiviteit op de brug

Op de brug | Volkswagen Arteon Business R 2.0 TSI 4Motion

Redactie Redactie
• Laatste update:

De brug wacht deze keer in het Brabantse land, in Den Dungen. Hier houdt Vakgarage Foolen de omgeving mobiel. Grondlegger van het bedrijf, dat binnenkort 50 jaar bestaat, is Harrie Foolen, tevens een van de oprichters van Vakgarage. Vandaar dat het bedrijf onder deze vlag vaart. Het is echter zoon René die met ons de Arteon bestudeert.

Even terug naar de bijzondere auto, een vlot ogende coupéachtige Passat. Vierdeurs met een sterk aflopende daklijn, waardoor het coupé-effect ontstaat. Passend bij zijn uiterlijk is het motorengamma, dat het eveneens in de hogere regionen zoekt en daarmee het uiterlijk eer aan doet.

Zo kijkt René Foolen bij het openen van de motorkap – die aan beide zijden wordt dichtgehouden door een stevige sluiting – op een tweeliter TSI-motor met een vermogen van maar liefst 280 pk. Een motor die netjes verpakt ligt in een overvolle motorruimte. De chaos ontstaat pas als de beschermkap wordt losgeklikt: onder het kunststoffen deksel ontrafelt zich een wirwar van kabels en slangen. “De bougies en bobines zijn wel goed zichtbaar en bereikbaar”, zegt Foolen. Het (bij)vullen van olie gaat volgens René niet erg handig: “de opening ligt achterin de motorruimte en is eigenlijk al klein, maar draai je de dop er af, dan zie je dat de vulopening nog een keer gehalveerd wordt door de constructie er onder. Daar heb ik voor andere TSI-blokken een speciale vultrechter voor, maar die past hier weer niet op”.

Volkswagen Arteon Business R 2.0 TSI 4Motion / nieuwprijs (euro): 60.490 euro / motortype: 4-cilinder direct ingespoten benzinemotor met turbo / vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.984 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave/EU): 7,3 l per 100 km / CO2-emissie: 164 gr per km / energielabel: F / transmissie: 7-traps DSG automaat / max. vermogen: 206 kW/280 pk @5.100 – 6.600 tpm / max. koppel: 350 Nm @1.700 – 5.600 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: onderhoudsvrij / bougies: 30 min. / distributieketting: onderhoudsvrij / multiriem: 18 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van koplamp: 60 min. / voorbumper vervangen: 54 min. / twee standaard voorschokdempers vervangen: 132 min.

Vader Harrie kijkt ondertussen even mee en zijn oog valt op de airco-vulnippel die bij de Arteon exact hetzelfde is als de nippel van een oud R134a-systeem, terwijl er R1234yf in zit. Foolen is aircospecialist. Hij zegt niet te begrijpen dat niet alle fabrikanten hebben gekozen voor een afwijkende nippel nu er steeds meer auto’s met R1234YF-koudemiddel op de markt komen: “Een foutje is zo gemaakt. Dat je bij drukte of door afwezigheid van de sticker in de motorruimte per ongeluk een nieuw systeem vult met het oude R134a. Ik heb de overgang van R12 naar R134a meegemaakt en toen is wel gekozen voor een andere aansluiting. Waarom nu dan niet?”

Vier wielen

Onder de auto levert de inspectie van het remsysteem aan de achterkant van het wiel vooral een plaatje op van een volgebouwde velg. “Fuseekogel, reminstallatie, stuurstang, draagarmen, demping, het is allemaal heel compact van opzet om ruimte te besparen. Dat ziet er wat ielig uit, bijvoorbeeld zo’n draagarm. Maar ik vermoed dat de staalsoort en de speciale vorm de constructie heel sterk maakt. En licht, want daar gaat het natuurlijk om: zoveel mogelijk grammen en kilo’s besparen. Kijk hier, het carter is ook van kunststof. Ik bedoel maar”, aldus René. 

De Arteon in kwestie is voorzien van permanente vierwielaandrijving, waardoor de brandstoftank in tweeën is gedeeld. Overigens is de aandrijfas naar achteren amper te zien. Het is dat het differentieel in het oog springt, anders zou je het amper opmerken.

De algemene indruk van de onderkant van de Arteon, is dat alles goed voor elkaar is. Ophanging, remmen, demping, het is goed bereik- en servicebaar. “Ook vervangen van onderdelen moet geen problemen opleveren, maar ondanks de misschien hier en daar wat iel uitziende onderdelen, zit alles heel stevig in elkaar. Ik verwacht niet dat dit in de toekomst problemen gaat opleveren buiten het normale onderhoudsschema. Voor ons een prima auto om aan te werken”, zo luidt de conclusie van René Foolen. De Arteon is welkom in Den Dungen.

p25 op de brug

Moderne technologie

Een vlaggenschip – zo mag de Arteon best worden gepositioneerd – moet natuurlijk technologisch op orde zijn. En dat is deze top-benzine-uitvoering dan ook. Hij stuurt zelf bij als je over de lijntjes op de weg dreigt te gaan (handen wel aan het stuur houden!), hij remt tijdens rijden op cruise control zelf af als de voorganger dat ook doet.  Ziet het navigatiesysteem dat er een bocht of bebouwde kom aankomt, dan neemt hij al iets gas terug. Om maar eens een paar snufjes te noemen die comfort en veiligheid verhogen. Gaat dit soort zaken kapot, dan zal het vervangen behoorlijk in de papieren gaan lopen vanwege de dure onderdelen en de uren die er in gaan zitten om ze te programmeren en kalibreren. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.