Zendingswerker

Op de brug | Nissan Leaf 40 kWh

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:
De Leaf

Rijd je al wat langer in een elektrische auto, dan weet je op een gegeven moment precies wanneer je een laadpaal moet gaan zoeken. Maar heb je de auto net – of rijd je hem als testauto – dan blijft het als jagen op de winnende getallen aan de roulettetafel. Zo ook met de Leaf. Volgens het boekje zou hij 270 kilometer moeten halen (WLTP, gecombineerde cyclus), maar afhankelijk van factoren, zoals buitentemperatuur, gebruik van airco en verwarming, windkracht en de toestand van het wegdek, kan de actieradius een stuk lager uitvallen. Lees hier onze bevindingen met de oude Leaf.

p32 nissanDe route van en naar de brug van deze uitgave, in Nederweert-Eind bij Vakgarage Van Nieuwenhoven, bedraagt ruim 170 km, inclusief een paar tussenstops die naast de meest directe route liggen. Waarschijnlijk zou de Leaf zijn eindpunt hebben gehaald, maar omdat de wind zijn best deed die dag en de airco echt hielp om de ruiten condensvrij te houden, hebben we op een gegeven moment toch maar aangelegd bij een van de nog spaarzaam over (Zuid-)Nederland uitgestrooide snellaadstations. Voor het gevoel. Als die-hard Leaf-rijder had je er waarschijnlijk om gelachen en was de auto gewoon thuis weer aan de stekker gegaan om in zo’n 7 uur bij te laden (laadpaal 7 kW). Zouden we snelwegen hebben gemeden en had de wind ons iets minder parten gespeeld, dan was die 270 km best in het vizier gekomen.

p32 nissan autoHoe dan ook: het rijdt bijzonder. Kwestie van wennen en plannen en dan kom je ver. Bart van Nieuwenhoven van Vakgarage Van Nieuwenhoven ziet dan ook zeker toekomst in deze vorm van vervoer. Op het riante garageperceel ligt dan ook een winkel vol met elektrische mobiliteitsoplossingen, van E-scooter en E-fiets tot elektrische brommobielen en auto’s. De servicewagen van het bedrijf is een elektrische Renault Kangoo. De plek dus voor een specialistische kijk op de Leaf. De elektrische auto zou de doodsteek voor de branche zijn, toch zet Van Nieuwenhoven een flink deel van zijn kaarten erop. “Het heeft voor ons weinig geheimen. Ook hybrides zijn hier al heel lang welkom. Maar kijk je naar puur elektrisch, dan is daar ook nog genoeg aan te doen, als je maar weet waar je naar moet kijken en je alle controles goed uitvoert. Altijd alle vloeistoffen nalopen. Niet alleen letten op de niveaus, maar vooral op de kwaliteit van de remvloeistof. Een elektrische motor remt krachtig af op die motor. De remmen komen er pas bij als die motor de vertraging niet meer aankan. Dat betekent dat de remvloeistof minder rondgepompt wordt, waardoor er vocht in het systeem kan komen. Dit moet je echt checken om problemen te voorkomen, ook al is de remvloeistof op papier nog niet oud”, stelt Van Nieuwenhoven.

Aanlopende blokjes

Vooral de zogenaamde e-Pedal van deze Nissan remt bij het loslaten van het gaspedaal zo sterk af, dat je in no-time stilstaat. “Je kunt je voorstellen dat je dan amper nog remblokken en -schijven nodig hebt. Dat klopt ook. Kijk maar eens bij deze Leaf: ruim tienduizend kilometer gelopen en de schijven en blokken zijn nog brandschoon. Geen remstof. Amper gebruikt. Wat je ziet komt eerder van het feit dat de blokjes een beetje aanlopen om alles schoon te houden dan van echt remwerk”, aldus de autotechnicus. Toch loert er hier volgens hem een ander gevaar: verglazing. “De blokken worden als het ware continu gepolijst en ook kunnen ze oxideren door het beperkte gebruik. Daarom moet je ze altijd controleren en toch vernieuwen, ook al zit er op zicht nog genoeg voering op. Als je ze een keer nodig hebt, moeten ze het wel doen. Ook voorkomt het dat ze geluid gaan maken. Dat wil je ook niet in een verder stille auto.”

nissan montageOnder de auto ziet het er in de basis nog net zo uit als bij de vorige generatie: semi-starre achteras, McPherson voor. Conventioneel. “Het is een beproefd systeem en waarom zou je daar iets aan veranderen. Dat snap ik wel. Verder is alles behoorlijk dichtgeschroefd om een lage rolweerstand te krijgen. Dat maakt het voor ons ook iets gemakkelijker, want eventuele beschadigingen aan de onderkant zie je sneller. Maar is hier iets te zien dat wijst op een beschadiging, dan moeten we ook achter die bescherming kijken of daar alles nog oké is. Met name de hoogvoltagekabels en de accupakketten moeten altijd in goede conditie verkeren.” Maar wat er nodig is aan onderhoud, is goed te overzien bij deze Leaf. 

Gezondheidsverklaring

Nog een aspect waar volgens Van Nieuwenhoven altijd aandacht voor moet zijn, is de accuconditie: “Bij elk elektrische voertuig dat wij servicen wordt de toestand van de accu’s getest. Want het blijkt dat als je alleen maar snellaadt, de conditie iets harder achteruitgaat. Omdat je bij het snelladen niet de hele accu oplaadt, maar slechts 80 procent. Geregeld ‘langzaam’ laden tot vol is daarom aan te raden. Dit vermelden wij in de ‘gezondsheidsverklaring’ die wij afgeven na de test.”

Technische gegevens van de Nissan Leaf

Vanafprijs (euro): 36.890 euro / motortype: 40 kWh elektromotor / voorwielaandrijving / verbruik (gem./fabrieksopgave/WLTP): 206W per km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A / transmissie: automatisch, enkele overbrenging met reductie / max. vermogen: 110 kW/150 pk / max. koppel: 320 Nm / actieradius (gecombineerd, WLTP) 270 km (alleen binnen bebouwde kom: 389 km).

Flatratetijden

Interieurfilter: 18 min. / vervangen van koplamp: 78 min. / voorbumper vervangen: 252 min. (inclusief opnieuw inleren pro pilot rijhulpsysteem) / twee voorschokdempers vervangen: 108 min. / hoogspanningsaccu vervangen: 138 min. / remblokken vervangen: 18 min (1 wiel), 30 min. (beide voorwielen).

Op de brug | Nissan Leaf 40 kWh | Automotive Online
Zendingswerker

Op de brug | Nissan Leaf 40 kWh

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:
De Leaf

Rijd je al wat langer in een elektrische auto, dan weet je op een gegeven moment precies wanneer je een laadpaal moet gaan zoeken. Maar heb je de auto net – of rijd je hem als testauto – dan blijft het als jagen op de winnende getallen aan de roulettetafel. Zo ook met de Leaf. Volgens het boekje zou hij 270 kilometer moeten halen (WLTP, gecombineerde cyclus), maar afhankelijk van factoren, zoals buitentemperatuur, gebruik van airco en verwarming, windkracht en de toestand van het wegdek, kan de actieradius een stuk lager uitvallen. Lees hier onze bevindingen met de oude Leaf.

p32 nissanDe route van en naar de brug van deze uitgave, in Nederweert-Eind bij Vakgarage Van Nieuwenhoven, bedraagt ruim 170 km, inclusief een paar tussenstops die naast de meest directe route liggen. Waarschijnlijk zou de Leaf zijn eindpunt hebben gehaald, maar omdat de wind zijn best deed die dag en de airco echt hielp om de ruiten condensvrij te houden, hebben we op een gegeven moment toch maar aangelegd bij een van de nog spaarzaam over (Zuid-)Nederland uitgestrooide snellaadstations. Voor het gevoel. Als die-hard Leaf-rijder had je er waarschijnlijk om gelachen en was de auto gewoon thuis weer aan de stekker gegaan om in zo’n 7 uur bij te laden (laadpaal 7 kW). Zouden we snelwegen hebben gemeden en had de wind ons iets minder parten gespeeld, dan was die 270 km best in het vizier gekomen.

p32 nissan autoHoe dan ook: het rijdt bijzonder. Kwestie van wennen en plannen en dan kom je ver. Bart van Nieuwenhoven van Vakgarage Van Nieuwenhoven ziet dan ook zeker toekomst in deze vorm van vervoer. Op het riante garageperceel ligt dan ook een winkel vol met elektrische mobiliteitsoplossingen, van E-scooter en E-fiets tot elektrische brommobielen en auto’s. De servicewagen van het bedrijf is een elektrische Renault Kangoo. De plek dus voor een specialistische kijk op de Leaf. De elektrische auto zou de doodsteek voor de branche zijn, toch zet Van Nieuwenhoven een flink deel van zijn kaarten erop. “Het heeft voor ons weinig geheimen. Ook hybrides zijn hier al heel lang welkom. Maar kijk je naar puur elektrisch, dan is daar ook nog genoeg aan te doen, als je maar weet waar je naar moet kijken en je alle controles goed uitvoert. Altijd alle vloeistoffen nalopen. Niet alleen letten op de niveaus, maar vooral op de kwaliteit van de remvloeistof. Een elektrische motor remt krachtig af op die motor. De remmen komen er pas bij als die motor de vertraging niet meer aankan. Dat betekent dat de remvloeistof minder rondgepompt wordt, waardoor er vocht in het systeem kan komen. Dit moet je echt checken om problemen te voorkomen, ook al is de remvloeistof op papier nog niet oud”, stelt Van Nieuwenhoven.

Aanlopende blokjes

Vooral de zogenaamde e-Pedal van deze Nissan remt bij het loslaten van het gaspedaal zo sterk af, dat je in no-time stilstaat. “Je kunt je voorstellen dat je dan amper nog remblokken en -schijven nodig hebt. Dat klopt ook. Kijk maar eens bij deze Leaf: ruim tienduizend kilometer gelopen en de schijven en blokken zijn nog brandschoon. Geen remstof. Amper gebruikt. Wat je ziet komt eerder van het feit dat de blokjes een beetje aanlopen om alles schoon te houden dan van echt remwerk”, aldus de autotechnicus. Toch loert er hier volgens hem een ander gevaar: verglazing. “De blokken worden als het ware continu gepolijst en ook kunnen ze oxideren door het beperkte gebruik. Daarom moet je ze altijd controleren en toch vernieuwen, ook al zit er op zicht nog genoeg voering op. Als je ze een keer nodig hebt, moeten ze het wel doen. Ook voorkomt het dat ze geluid gaan maken. Dat wil je ook niet in een verder stille auto.”

nissan montageOnder de auto ziet het er in de basis nog net zo uit als bij de vorige generatie: semi-starre achteras, McPherson voor. Conventioneel. “Het is een beproefd systeem en waarom zou je daar iets aan veranderen. Dat snap ik wel. Verder is alles behoorlijk dichtgeschroefd om een lage rolweerstand te krijgen. Dat maakt het voor ons ook iets gemakkelijker, want eventuele beschadigingen aan de onderkant zie je sneller. Maar is hier iets te zien dat wijst op een beschadiging, dan moeten we ook achter die bescherming kijken of daar alles nog oké is. Met name de hoogvoltagekabels en de accupakketten moeten altijd in goede conditie verkeren.” Maar wat er nodig is aan onderhoud, is goed te overzien bij deze Leaf. 

Gezondheidsverklaring

Nog een aspect waar volgens Van Nieuwenhoven altijd aandacht voor moet zijn, is de accuconditie: “Bij elk elektrische voertuig dat wij servicen wordt de toestand van de accu’s getest. Want het blijkt dat als je alleen maar snellaadt, de conditie iets harder achteruitgaat. Omdat je bij het snelladen niet de hele accu oplaadt, maar slechts 80 procent. Geregeld ‘langzaam’ laden tot vol is daarom aan te raden. Dit vermelden wij in de ‘gezondsheidsverklaring’ die wij afgeven na de test.”

Technische gegevens van de Nissan Leaf

Vanafprijs (euro): 36.890 euro / motortype: 40 kWh elektromotor / voorwielaandrijving / verbruik (gem./fabrieksopgave/WLTP): 206W per km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A / transmissie: automatisch, enkele overbrenging met reductie / max. vermogen: 110 kW/150 pk / max. koppel: 320 Nm / actieradius (gecombineerd, WLTP) 270 km (alleen binnen bebouwde kom: 389 km).

Flatratetijden

Interieurfilter: 18 min. / vervangen van koplamp: 78 min. / voorbumper vervangen: 252 min. (inclusief opnieuw inleren pro pilot rijhulpsysteem) / twee voorschokdempers vervangen: 108 min. / hoogspanningsaccu vervangen: 138 min. / remblokken vervangen: 18 min (1 wiel), 30 min. (beide voorwielen).