Nieuwe cao Metaal en techniek is een feit

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
De cao Metaal en techniek is definitief een feit. (Foto: Shutterstock)

Er is een definitief akkoord bereikt over de nieuwe cao Metaal en techniek, zo bevestigen de vakbonden en Focwa. 

Na maandenlange onzekerheid en onderbrekingen zijn werkgevers en vakbonden in de sector Metaal & Techniek begin april tot afspraken gekomen waarmee de bonden FNV Metaal, CNV Vakmensen en De Unie akkoord gingen. Alleen Koninklijke Metaalunie (KMU), werkgeversorganisatie van metaalbewerkingsbedrijven, haakte toen af, maar die heeft nu ook getekend.

De cao voor Metaal en Techniek geldt voor zo’n 320 duizend werknemers, waaronder 18 duizend werknemers uit de schadeherstel- en carrosseriebranche, en is per 1 oktober verlopen. 

Goedkeuring

De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 oktober 2021 tot 1 april 2024, 30 maanden, waarbij werknemers per 1 juli een structurele eerste loonsverhoging van 42,50 euro nominaal krijgen. Daarbij krijgen ze een eenmalige compensatie van 382,50 euro, ter compensatie van de gemiste cao-maanden (oktober 2021-juli 2022). Op 1 september volgt een tweede loonsverhoging van 2,75 procent, 3,25 procent per 1 maart 2023 en 0,6 procent per 1 januari 2024. Dit resulteert uiteindelijk in een loonstijging van 7,4 procent. Na goedkeuring van de leden van de vakbonden, is de cao definitief.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Nieuwe cao Metaal en techniek is een feit | Automotive Online

Nieuwe cao Metaal en techniek is een feit

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
De cao Metaal en techniek is definitief een feit. (Foto: Shutterstock)

Er is een definitief akkoord bereikt over de nieuwe cao Metaal en techniek, zo bevestigen de vakbonden en Focwa. 

Na maandenlange onzekerheid en onderbrekingen zijn werkgevers en vakbonden in de sector Metaal & Techniek begin april tot afspraken gekomen waarmee de bonden FNV Metaal, CNV Vakmensen en De Unie akkoord gingen. Alleen Koninklijke Metaalunie (KMU), werkgeversorganisatie van metaalbewerkingsbedrijven, haakte toen af, maar die heeft nu ook getekend.

De cao voor Metaal en Techniek geldt voor zo’n 320 duizend werknemers, waaronder 18 duizend werknemers uit de schadeherstel- en carrosseriebranche, en is per 1 oktober verlopen. 

Goedkeuring

De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 oktober 2021 tot 1 april 2024, 30 maanden, waarbij werknemers per 1 juli een structurele eerste loonsverhoging van 42,50 euro nominaal krijgen. Daarbij krijgen ze een eenmalige compensatie van 382,50 euro, ter compensatie van de gemiste cao-maanden (oktober 2021-juli 2022). Op 1 september volgt een tweede loonsverhoging van 2,75 procent, 3,25 procent per 1 maart 2023 en 0,6 procent per 1 januari 2024. Dit resulteert uiteindelijk in een loonstijging van 7,4 procent. Na goedkeuring van de leden van de vakbonden, is de cao definitief.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.