‘Vanaf 2021: aanschafsubsidie van zesduizend euro op EV’s’
De leden van de mobiliteitstafel, onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg tussen het Rijk en de mobiliteitssector, zijn het volgens de NOS bijna eens over verschillende maatregelen om elektrische automobiliteit te stimuleren. NOS en RTL beschikken over vertrouwelijke stukken die dit aantonen. Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto’s voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van zesduizend euro, aflopend naar 2.200 euro in 2030.
Elektrische auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro. Verder gaan volledig elektrische rijders pas vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn EV’s nog vrijgesteld.
Voor zakelijke auto’s komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3.430 euro en terugloopt tot 1.830 euro in 2024. De milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto’s of laadpunten kunnen aanvragen, vervalt na 2020.
Het doel van de subsidies en belastingmaatregelen is dat Nederlanders in 2030 alleen nog elektrische auto’s kopen. In dat jaar moeten er twee miljoen EV’s op de Nederlandse wegen rijden en er zijn 1,8 miljoen laadpunten.
Bovag: De onderhandelingen zijn nog in volle gang. Er is niets definitief.
Paul de Waal, woordvoerder van de Bovag, constateert ook dat er stukken zijn gelekt naar NOS en RTL, maar benadrukt dat de onderhandelingen nog in volle gang zijn. “Er is niets definitief. We zitten nog rond de tafel en er zijn heel diverse belangen. Als mobiliteitstafel komen we tot een voorstel en op 21 december gaat dat naar de minister. Pas dan kunnen we iets bevestigen of ontkennen. Uiteindelijk kan dat voorstel, na politieke besluitvorming, deel worden van het Klimaatakkoord.”
De nu uitgelekte voorstellen lijken sterk op de voorstellen voor het stimuleren van elektrische automobiliteit die Bovag al in 2015 deed.
Reacties
Een vraag blijft wat er gaat gebeuren met de Full Hybrids en Plug In Hybrids. Ik rijd met en PIH ca. 50% van de kilometers elektrisch, maar een veelheid van gebruikers heeft de PIH uitsluitend voor Motorrijtuigen- bijtellingsvoordeel en gebruikt de stekker (vrijwel) nooit.Toch leveren zowel de FH’s als de PIH’s een bijdrage aan het milieu, zij zijn immers aanmerkelijk zuiniger.