Verzekeraars: introductie nieuw systeem voor schadevrije jaren uitgesteld tot 2025

Schade • Het nieuwe systeem moet de afweging om kleine schades zelf af te rekenen duidelijker en gemakkelijker maken.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Verzekeraars werken pas volgend jaar met een nieuw schadevrije jaren-systeem voor autoverzekeringen, zo meldt de verbond van verzekeraars (vbv). Dat systeem moet het voor consumenten makkelijker maken om meer inzicht te krijgen in de periode dat ze geen schade rijden. Ook vervangt het nieuwe systeem het huidige registratiesysteem, Roy-data.

‘De oorspronkelijke ingangsdatum was 1 juli 2024, met een overgangstermijn van zes maanden voor de particuliere polissen en vierentwintig maanden voor de zakelijke polissen’, schrijft de vbv op zijn website. ‘Maar door een vertraging van de opzet is de invoering uitgesteld,’ aldus het verbond, zonder verder in te gaan op de oorzaak van de vertraging.

Verkeerde inschatting

Schadevrije jaren bepalen mede de hoogte van een premie. De helft van de consumenten maakt bij het bepalen van schadevrije jaren vaak een verkeerde inschatting bij het zoeken naar een nieuwe autoverzekering, zo stelt de vbv. Op het moment dat iemand een verzekering afsluit en de schadejaren kloppen niet, corrigeert de verzekeraar dat. Een verzekeraar rond die jaren vaak af op hele jaren. In maanden rekenen was voorheen niet mogelijk. Het nieuwe systeem moet daar verandering in brengen.

Op het moment krijgen consumenten pas bij het verlengen een verzekering of bij een overstap een kijkje in het aantal schadevrije jaren dat zij hebben. Ook komen zij er vaak pas na het afsluiten van een nieuwe autoverzekering erachter dat zij minder premiekorting krijgt dan gedacht.

In maanden rekenen

De geplande systeemverandering zorgt ervoor dat autobezitters straks via de website mijnschadevrijejaren.nl zien hoelang ze al schadevrij rijden. De jaren hoeven straks niet meer afgekapt of afgerond worden, want er wordt straks gerekend in maanden en niet in jaren.

Door die verandering hoeft een automobilist straks niet meer in schadevrije jaren te gokken. Volgens de vbv weet een autobezitter daardoor bij het maken van een vergelijking of bij het opvragen van een offerte beter wat voor premie zij kunnen betalen bij een andere autoverzekering. “Het belang van ons is om ervoor te zorgen dat mensen meer inzage krijgen in schadevrije jaren. Zo wordt het gemakkelijker om op een goede manier over te stappen naar een andere verzekeraar”, aldus een woordvoerder van de vbv.

Het wordt zo duidelijker en gemakkelijker voor een consument om de afweging te maken om kleine schades zelf af te rekenen. Dat kan geld schelen, omdat een automobilist door die afrekening de hoge korting op de verzekering zelf behoudt.

Uit een netwerkstudie, door adviesbureau KPMG in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven uitgevoerd, blijkt dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale waarde van de schademarkt zal stijgen. Hier lees je meer erover.

Meer lezen over schade en verbond van verzekeraars

Meest recente nieuws

Verzekeraars: introductie nieuw systeem voor schadevrije jaren uitgesteld tot 2025 | Automotive Online

Verzekeraars: introductie nieuw systeem voor schadevrije jaren uitgesteld tot 2025

Schade • Het nieuwe systeem moet de afweging om kleine schades zelf af te rekenen duidelijker en gemakkelijker maken.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Verzekeraars werken pas volgend jaar met een nieuw schadevrije jaren-systeem voor autoverzekeringen, zo meldt de verbond van verzekeraars (vbv). Dat systeem moet het voor consumenten makkelijker maken om meer inzicht te krijgen in de periode dat ze geen schade rijden. Ook vervangt het nieuwe systeem het huidige registratiesysteem, Roy-data.

‘De oorspronkelijke ingangsdatum was 1 juli 2024, met een overgangstermijn van zes maanden voor de particuliere polissen en vierentwintig maanden voor de zakelijke polissen’, schrijft de vbv op zijn website. ‘Maar door een vertraging van de opzet is de invoering uitgesteld,’ aldus het verbond, zonder verder in te gaan op de oorzaak van de vertraging.

Verkeerde inschatting

Schadevrije jaren bepalen mede de hoogte van een premie. De helft van de consumenten maakt bij het bepalen van schadevrije jaren vaak een verkeerde inschatting bij het zoeken naar een nieuwe autoverzekering, zo stelt de vbv. Op het moment dat iemand een verzekering afsluit en de schadejaren kloppen niet, corrigeert de verzekeraar dat. Een verzekeraar rond die jaren vaak af op hele jaren. In maanden rekenen was voorheen niet mogelijk. Het nieuwe systeem moet daar verandering in brengen.

Op het moment krijgen consumenten pas bij het verlengen een verzekering of bij een overstap een kijkje in het aantal schadevrije jaren dat zij hebben. Ook komen zij er vaak pas na het afsluiten van een nieuwe autoverzekering erachter dat zij minder premiekorting krijgt dan gedacht.

In maanden rekenen

De geplande systeemverandering zorgt ervoor dat autobezitters straks via de website mijnschadevrijejaren.nl zien hoelang ze al schadevrij rijden. De jaren hoeven straks niet meer afgekapt of afgerond worden, want er wordt straks gerekend in maanden en niet in jaren.

Door die verandering hoeft een automobilist straks niet meer in schadevrije jaren te gokken. Volgens de vbv weet een autobezitter daardoor bij het maken van een vergelijking of bij het opvragen van een offerte beter wat voor premie zij kunnen betalen bij een andere autoverzekering. “Het belang van ons is om ervoor te zorgen dat mensen meer inzage krijgen in schadevrije jaren. Zo wordt het gemakkelijker om op een goede manier over te stappen naar een andere verzekeraar”, aldus een woordvoerder van de vbv.

Het wordt zo duidelijker en gemakkelijker voor een consument om de afweging te maken om kleine schades zelf af te rekenen. Dat kan geld schelen, omdat een automobilist door die afrekening de hoge korting op de verzekering zelf behoudt.

Uit een netwerkstudie, door adviesbureau KPMG in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven uitgevoerd, blijkt dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale waarde van de schademarkt zal stijgen. Hier lees je meer erover.

Meer lezen over schade en verbond van verzekeraars

Meest recente nieuws