‘Zelfrijdende auto’s vragen om forse investeringen in infrastructuur’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Rond 2025 verwachten we volledig autonoom rijdende auto’s op de snelweg. Hierdoor moet ook de binnenstad worden aangepast”, aldus Jules van de Ven, woordvoerder van de gemeente Amsterdam.

Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de huidige automobilisten in de toekomst een zelfrijdende auto wil gebruiken. Zeven op de tien openbaar vervoergebruikers heeft ook interesse in zelfrijdende voertuigen. Daarnaast is de bevolking groeiende. Deze onderzoeksresultaten vragen om nieuw beleid voor infrastructuur. “De binnenstad bestaat onder andere uit smalle straten. We moeten de infrastructuur zo aanpassen, dat de verschillende weggebruikers veilig samen gebruik kunnen maken van de beschikbare ruimte”, aldus Van de Ven. 

Geen snelle oplossing

Het aanpassen van de infrastructuur vraagt om forse investeringen, maar de gemeente moet nog berekenen hoeveel. “Je kunt je voorstellen dat we niet overmorgen de hele stad kunnen gaan verbouwen. We nemen het onderzoek mee bij het ontwikkelen van ons beleid in de aankomende jaren.”

Het onderzoek is gericht op Amsterdam, maar de resultaten wijzen erop dat andere grote steden ook aan het werk moeten. “De meeste binnensteden zijn niet gebouwd op zelfrijdende auto’s. Andere gemeenten kunnen deze onderzoeksresultaten gebruiken om hun beleid aan te passen”, vertelt Van de Ven.

Autofabrikanten ontwikkelen momenteel samen met de telecomsector in netwerken om zelfrijdende auto’s zo spoedig mogelijk te kunnen introduceren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Zelfrijdende auto’s vragen om forse investeringen in infrastructuur’ | Automotive Online

‘Zelfrijdende auto’s vragen om forse investeringen in infrastructuur’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Rond 2025 verwachten we volledig autonoom rijdende auto’s op de snelweg. Hierdoor moet ook de binnenstad worden aangepast”, aldus Jules van de Ven, woordvoerder van de gemeente Amsterdam.

Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de huidige automobilisten in de toekomst een zelfrijdende auto wil gebruiken. Zeven op de tien openbaar vervoergebruikers heeft ook interesse in zelfrijdende voertuigen. Daarnaast is de bevolking groeiende. Deze onderzoeksresultaten vragen om nieuw beleid voor infrastructuur. “De binnenstad bestaat onder andere uit smalle straten. We moeten de infrastructuur zo aanpassen, dat de verschillende weggebruikers veilig samen gebruik kunnen maken van de beschikbare ruimte”, aldus Van de Ven. 

Geen snelle oplossing

Het aanpassen van de infrastructuur vraagt om forse investeringen, maar de gemeente moet nog berekenen hoeveel. “Je kunt je voorstellen dat we niet overmorgen de hele stad kunnen gaan verbouwen. We nemen het onderzoek mee bij het ontwikkelen van ons beleid in de aankomende jaren.”

Het onderzoek is gericht op Amsterdam, maar de resultaten wijzen erop dat andere grote steden ook aan het werk moeten. “De meeste binnensteden zijn niet gebouwd op zelfrijdende auto’s. Andere gemeenten kunnen deze onderzoeksresultaten gebruiken om hun beleid aan te passen”, vertelt Van de Ven.

Autofabrikanten ontwikkelen momenteel samen met de telecomsector in netwerken om zelfrijdende auto’s zo spoedig mogelijk te kunnen introduceren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.