Interview | Hoe Smart connectiviteit als wapen inzet in de EV-strijd

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Smart ziet connectiviteit als hét middel om klanten te winnen. (Foto: Smart)

Een van de ‘nieuwkomers’ op de Europese markt is Smart, dat eind dit jaar met de #1 komt. Net als de meeste andere nieuwe toetreders komt Smart met een elektrische suv. Om de concurrentie te verslaan zet Smart vol in op connectiviteit. Dat zegt Yifeng Tan, head of connected cars en products bij de autobouwer.

De #1 is de eerste auto van Smart Automobile, een joint venture van Mercedes-Benz en Geely Automobile Group die het merk opnieuw in de markt gaat zetten (de Smart Fortwo blijft door Mercedes verkocht worden). Om de zware concurrentie het hoofd te kunnen bieden, zet het merk vol in op connectiviteit. Iedere berijder van een Smart – ook als het een deelauto is – moet zich in de auto thuis voelen.

Tan: “We bieden een breed spectrum van apps en diensten aan, waardoor de berijder het interieur van de auto als een vertrouwde omgeving ervaart, zoals hij in zijn woonomgeving gewend is. Naast het streamen van muziek en podcasts denken we dan ook aan gaming en locatiegebaseerde services. Deels bieden we deze oplossingen zelf aan, maar een groot deel komt ook via derden.”

Yifeng Tan foto Smart2Yifeng Tan, head of connected cars en products bij Smart: “Retailpartners krijgen de kans om de klant aanvullende diensten aan te bieden”. (Foto: Smart)

Digitale sleutel

Smart gaat de #1 direct aan klanten verkopen, waarbij de klant altijd fysiek naar de Smart-retailpartners kan gaan (in Nederland zijn dat alle Mercedes-dealers). Tan: “Retailpartners krijgen de kans om de klant aanvullende diensten aan te bieden, maar tegelijkertijd is een onderdeel van ons directe verkoopmodel dat berijders direct online aankopen kunnen doen, zoals ota-updates en connectiviteitsfuncties.”

Een van de features die Smart zelf aanbiedt is de digitale autostoleutel. Hiermee kunnen klanten de auto via de Hello smart-app delen met vrienden en familieleden.

Vooraf geïnformeerd

Smart maakt personalisatie van de voertuigen mogelijk door een uniek Smart-ID en een gebruikers-ID-gebaseerd systeem te bieden. “Dus wanneer een gebruiker de auto wil verkopen, kan hij het apparaat volledig resetten of alle informatie verwijderen voordat hij het aan de volgende gebruiker overhandigt. Voor ons is het beschermen van de gegevensprivacy van onze klanten topprioriteit”, zegt Tan.

Het is meer dan ooit nodig om feedback van klanten snel te verwerken

Klanten worden vooraf geïnformeerd over het gebruik van de gegevens, het doel van het verzamelen ervan en of de gegevens worden doorgegeven aan derden. Tan: “Het verzamelen en doorsturen van de gegevens vindt alleen plaats voor het doel dat eerder aan hen is medegedeeld. De klanten kunnen zelf bepalen welke gegevens ze voor welk doel vrijgeven.” Volgens Tan kan de consument, geheel in lijn met Europese wet- en regelgeving, op ieder moment alle informatie verkrijgen over de verwerking van zijn gegevens.

Waar Smart in eerste instantie dacht met de #1 veel vreemd-merkrijders aan te trekken, blijkt uit de eerste verkoopdata dat veel kopers van een Smart #1 al ervaring hebben met het merk, vertelde ceo Dirk Adelmann recent in een interview met Automotive News Europe. “Om de retentie zo hoog te houden, is het meer dan ooit nodig om opmerkingen en feedback van klanten zo snel mogelijk te verwerken om zo het gebruikterstraject te verbeteren”, aldus Tan.

Green Auto Summit

Smart Europe-ceo Dirk Adelmann is een van de sprekers tijdens de Green Auto Summit 2022, die plaatsvindt op 17 en 18 oktober in de Carl Benz Arena in Stuttgart. Op het event komen executives van onder meer Stellantis, Maserati, Honda, Airbus, ZF Group en Mann+Hummel spreken over vergroening in de auto-industrie. Centrale onderwerpen zijn de gevolgen van overheidsbeleid, (laad)infrastructuur en de ontwikkelingen op het gebied van aandrijflijnen. Voor meer informatie: https://greenautosummit.com/

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.