Ford trekt Apple-topman aan voor ontwikkeling digitale diensten

Ford • De marges op digitale diensten en abonnementen zijn volgens Ford ‘enorm’.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
BlueCruise (foto: Ford)

Ford heeft oud Apple-topman Peter Stern aangesteld als hoofd van Integrated Services. Deze tak van de autofabrikant gaat nieuwe digitale diensten en abonnementsvormen ontwikkelen. Dit meldt Reuters.

Ford wil betaalde diensten ontwikkelen rondom de auto’s van het merk, vergelijkbaar zoals Apple dat heeft gedaan met de eigen hardware. Volgens Stern had Apple bij zijn vertrek ruim een miljard betalende abonnees. Eerder al ging BMW een samenwerking aan met Amazon.

Niet alleen voor EV’s

Ford heeft nu meer dan 550 duizend klanten die betalen voor digitale diensten, waarvan meer dan 80 procent via Ford Pro. Die business unit genereert ‘honderden miljoenen dollars omzet’ volgens Farley, ‘met enorme marges’, van 50 procent of meer. De introductie van de nieuwe diensten is gekoppeld aan de komst van een nieuwe generatie EV’s in 2025, maar ze zullen ook beschikbaar zijn op andere modellen volgens ceo Jim Farley. “Ze komen ook in de F-150.”

Een van de eerste taken van Stern is om BlueCruise uit te breiden, een dienst waarmee auto’s kunnen worden voorzien van een zelfrijdende functie. Er rijden nu 225 duizend auto’s van Ford rond met deze functionaliteit. Volgend jaar krijgen nog eens 500 duizend auto’s de hardware hiervoor. Klanten krijgen de mogelijkheid om de functie voor autonoom rijden direct aan te zetten, of later een abonnement af te sluiten.

Digitale diensten en voertuigdata vormen een gedroomde goudmijn voor de auto-industrie. Ford is dan ook niet de enige fabrikant die hierop inzet. Zo werkt Stellantis aan een nieuwe business unit, Mobilisight, om data van connected cars te vermarkten. De Europese Unie heeft inmiddels met de Data Act ook wetgeving opgesteld om toegang tot deze data te regelen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Ford trekt Apple-topman aan voor ontwikkeling digitale diensten | Automotive Online

Ford trekt Apple-topman aan voor ontwikkeling digitale diensten

Ford • De marges op digitale diensten en abonnementen zijn volgens Ford ‘enorm’.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
BlueCruise (foto: Ford)

Ford heeft oud Apple-topman Peter Stern aangesteld als hoofd van Integrated Services. Deze tak van de autofabrikant gaat nieuwe digitale diensten en abonnementsvormen ontwikkelen. Dit meldt Reuters.

Ford wil betaalde diensten ontwikkelen rondom de auto’s van het merk, vergelijkbaar zoals Apple dat heeft gedaan met de eigen hardware. Volgens Stern had Apple bij zijn vertrek ruim een miljard betalende abonnees. Eerder al ging BMW een samenwerking aan met Amazon.

Niet alleen voor EV’s

Ford heeft nu meer dan 550 duizend klanten die betalen voor digitale diensten, waarvan meer dan 80 procent via Ford Pro. Die business unit genereert ‘honderden miljoenen dollars omzet’ volgens Farley, ‘met enorme marges’, van 50 procent of meer. De introductie van de nieuwe diensten is gekoppeld aan de komst van een nieuwe generatie EV’s in 2025, maar ze zullen ook beschikbaar zijn op andere modellen volgens ceo Jim Farley. “Ze komen ook in de F-150.”

Een van de eerste taken van Stern is om BlueCruise uit te breiden, een dienst waarmee auto’s kunnen worden voorzien van een zelfrijdende functie. Er rijden nu 225 duizend auto’s van Ford rond met deze functionaliteit. Volgend jaar krijgen nog eens 500 duizend auto’s de hardware hiervoor. Klanten krijgen de mogelijkheid om de functie voor autonoom rijden direct aan te zetten, of later een abonnement af te sluiten.

Digitale diensten en voertuigdata vormen een gedroomde goudmijn voor de auto-industrie. Ford is dan ook niet de enige fabrikant die hierop inzet. Zo werkt Stellantis aan een nieuwe business unit, Mobilisight, om data van connected cars te vermarkten. De Europese Unie heeft inmiddels met de Data Act ook wetgeving opgesteld om toegang tot deze data te regelen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.