‘EU werkt aan regels voor eerlijke toegang tot connected car data’

Connected car • Branchegroepen maken zich zorgen over oneerlijke concurrentie van Amerikaanse en Chinese technologiebedrijven.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Anwb)

De Europese Commissie werkt aan regels om eerlijke toegang tot waardevolle autogegevens voor bedrijven en de industrie te garanderen, maar weet niet wanneer ze klaar zullen zijn, zei een woordvoerder tegen Reuters.

Het enorme potentieel van de connected car-markt, die volgens adviesbureau Fortune Business Insights zou kunnen groeien tot maar liefst 400 miljard euro in 2030, heeft geleid tot een gevecht tussen autofabrikanten en gebruikers over toegang tot voertuiggegevens. Zo werkt Stellantis aan een nieuwe businessunit om data van connected cars te vermarkten. 

Autofabrikanten zijn op zoek naar datagestuurde softwareproducten en abonnementsdiensten die van alles omvatten, van rijgedrag tot brandstofverbruik en bandenslijtage. Het eigendom van deze gegevens is niet duidelijk gedefinieerd in de EU-wetgeving, wat resulteert in het huidige geschil tussen autofabrikanten en degenen die er toegang toe willen hebben.

Aanvulling gegevenswet

“De Commissie werkt aan de voorbereiding van een sectorspecifiek voorstel over gegevens aan boord van voertuigen. Het zal ernaar streven het voorstel voor een gegevenswet, gepubliceerd in februari 2022, aan te vullen”, vertelde een woordvoerder van de EU-executive in een e-mail aan Reuters. “In dit stadium kunnen we niet vooruitlopen op de inhoud van de definitieve effectbeoordeling en het daaropvolgende tijdschema voor goedkeuring.”

Brancheverenigingen, waaronder Clepa, voerden vorige week druk uit op de Commissie om met een wetgevingsvoorstel te komen toen Amerikaanse technologiebedrijven zoals Google deals sloten met General Motors en Mercedes-Benz.

‘EU werkt aan regels voor eerlijke toegang tot connected car data’ | Automotive Online

‘EU werkt aan regels voor eerlijke toegang tot connected car data’

Connected car • Branchegroepen maken zich zorgen over oneerlijke concurrentie van Amerikaanse en Chinese technologiebedrijven.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Anwb)

De Europese Commissie werkt aan regels om eerlijke toegang tot waardevolle autogegevens voor bedrijven en de industrie te garanderen, maar weet niet wanneer ze klaar zullen zijn, zei een woordvoerder tegen Reuters.

Het enorme potentieel van de connected car-markt, die volgens adviesbureau Fortune Business Insights zou kunnen groeien tot maar liefst 400 miljard euro in 2030, heeft geleid tot een gevecht tussen autofabrikanten en gebruikers over toegang tot voertuiggegevens. Zo werkt Stellantis aan een nieuwe businessunit om data van connected cars te vermarkten. 

Autofabrikanten zijn op zoek naar datagestuurde softwareproducten en abonnementsdiensten die van alles omvatten, van rijgedrag tot brandstofverbruik en bandenslijtage. Het eigendom van deze gegevens is niet duidelijk gedefinieerd in de EU-wetgeving, wat resulteert in het huidige geschil tussen autofabrikanten en degenen die er toegang toe willen hebben.

Aanvulling gegevenswet

“De Commissie werkt aan de voorbereiding van een sectorspecifiek voorstel over gegevens aan boord van voertuigen. Het zal ernaar streven het voorstel voor een gegevenswet, gepubliceerd in februari 2022, aan te vullen”, vertelde een woordvoerder van de EU-executive in een e-mail aan Reuters. “In dit stadium kunnen we niet vooruitlopen op de inhoud van de definitieve effectbeoordeling en het daaropvolgende tijdschema voor goedkeuring.”

Brancheverenigingen, waaronder Clepa, voerden vorige week druk uit op de Commissie om met een wetgevingsvoorstel te komen toen Amerikaanse technologiebedrijven zoals Google deals sloten met General Motors en Mercedes-Benz.