‘Apple gaat met nieuwe Carplay datastrijd aan met autofabrikanten’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
De nieuwste versie van Carplay neemt het dashboard volledig over. (Foto: Shutterstock)

De nieuwe versie van Apple Carplay, die eind dit jaar beschikbaar is, is zo ontworpen dat het de controle over alle displays in moderne voertuigen kan overnemen. Dit betekent dat als een berijder Carplay gebruikt, de user interface op het dashboard volledig wordt aangepast en de bedieningsmogelijkheden worden gewijzigd. Apple zou via de nieuwste versie van Carplay ook toegang tot cruciale voertuig- en berijdersdata krijgen. Dat meldt Automotive News Europe, dat concludeert dat de technologiereus hiermee de strijd aangaat met autofabrikanten, die altijd terughoudend zijn gebleven in het delen van data met derden

Veel geld

Het gaat in deze strijd om veel geld. Volgens consultant McKinsey & Co. bedraagt de jaarlijkse waarde van voertuigdata in 2030 tot 400 miljard dollar. Onderzoeksbureau Fortune Business Insights voorspelt dat wereldwijd de markt voor connected voertuigen groeit van 60 miljard dollar in 2021 naar 190 miljard in 2028. Voertuigdata en daarmee gepaard gaande nieuwe diensten vormen daarmee een belangrijke groeimarkt voor autofabrikanten. De discussie over het beschikbaar stellen van data door autofabrikanten aan derden speelt overigens al jaren. Zo luidde de universele onderhoudsmarkt de noodklok voor de vrije beschikbaarheid van data. Europa adviseert tegelijkertijd zeer scherpe eisen aan het gebruik van voertuig- en berijdersdata uit auto’s.

Geen concrete plannen

Apple meldde samen te werken met autofabrikanten zoals Ford, Mercedes-Benz en Honda, toen het de nieuwe versie van Apple Carplay in juni introduceerde. Bij navraag door Automotive News konden autofabrikanten echter niet aangeven op welke manier zij Apple Carplay gaan integreren. General Motors heeft “geen concrete plannen om te delen hoe we omgaan met wat Apple eerder dit jaar liet zien,” laat een woordvoerder weten. “We evalueren alle relevante nieuwe technologie intern. In deze context zijn we ook in contact met Apple”, zegt Andrew Brudnicki van Mercedes-Benz USA. Ook Rob Passaro, een automotive consultant die zowel voor BMW als Apple werkte, zei dat hij nog niet van een autofabrikant had gehoord die met de implementatie bezig was van de nieuwste versie van Apple Carplay, die in juni is uitgekomen.Lees ook: De strijd om data vindt plaats via het dashboard.

Toch kunnen autofabrikanten volgens Automotive News Europe niet om Apple Carplay en Android Auto van Google heen. Kopers zien deze systemen als standaarduitrusting. “Apple en Google hebben wat betreft gebruikerservaring ongetwijfeld de oorlog gewonnen”, concludeert analyst Mike Ramsey, van Gartner Expert Insights.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Apple gaat met nieuwe Carplay datastrijd aan met autofabrikanten’ | Automotive Online

‘Apple gaat met nieuwe Carplay datastrijd aan met autofabrikanten’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
De nieuwste versie van Carplay neemt het dashboard volledig over. (Foto: Shutterstock)

De nieuwe versie van Apple Carplay, die eind dit jaar beschikbaar is, is zo ontworpen dat het de controle over alle displays in moderne voertuigen kan overnemen. Dit betekent dat als een berijder Carplay gebruikt, de user interface op het dashboard volledig wordt aangepast en de bedieningsmogelijkheden worden gewijzigd. Apple zou via de nieuwste versie van Carplay ook toegang tot cruciale voertuig- en berijdersdata krijgen. Dat meldt Automotive News Europe, dat concludeert dat de technologiereus hiermee de strijd aangaat met autofabrikanten, die altijd terughoudend zijn gebleven in het delen van data met derden

Veel geld

Het gaat in deze strijd om veel geld. Volgens consultant McKinsey & Co. bedraagt de jaarlijkse waarde van voertuigdata in 2030 tot 400 miljard dollar. Onderzoeksbureau Fortune Business Insights voorspelt dat wereldwijd de markt voor connected voertuigen groeit van 60 miljard dollar in 2021 naar 190 miljard in 2028. Voertuigdata en daarmee gepaard gaande nieuwe diensten vormen daarmee een belangrijke groeimarkt voor autofabrikanten. De discussie over het beschikbaar stellen van data door autofabrikanten aan derden speelt overigens al jaren. Zo luidde de universele onderhoudsmarkt de noodklok voor de vrije beschikbaarheid van data. Europa adviseert tegelijkertijd zeer scherpe eisen aan het gebruik van voertuig- en berijdersdata uit auto’s.

Geen concrete plannen

Apple meldde samen te werken met autofabrikanten zoals Ford, Mercedes-Benz en Honda, toen het de nieuwe versie van Apple Carplay in juni introduceerde. Bij navraag door Automotive News konden autofabrikanten echter niet aangeven op welke manier zij Apple Carplay gaan integreren. General Motors heeft “geen concrete plannen om te delen hoe we omgaan met wat Apple eerder dit jaar liet zien,” laat een woordvoerder weten. “We evalueren alle relevante nieuwe technologie intern. In deze context zijn we ook in contact met Apple”, zegt Andrew Brudnicki van Mercedes-Benz USA. Ook Rob Passaro, een automotive consultant die zowel voor BMW als Apple werkte, zei dat hij nog niet van een autofabrikant had gehoord die met de implementatie bezig was van de nieuwste versie van Apple Carplay, die in juni is uitgekomen.Lees ook: De strijd om data vindt plaats via het dashboard.

Toch kunnen autofabrikanten volgens Automotive News Europe niet om Apple Carplay en Android Auto van Google heen. Kopers zien deze systemen als standaarduitrusting. “Apple en Google hebben wat betreft gebruikerservaring ongetwijfeld de oorlog gewonnen”, concludeert analyst Mike Ramsey, van Gartner Expert Insights.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.