Rechtbank: Geen collectieve schadevergoeding in sjoemelsoftwarezaak

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Niet de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actien (Wamca) maar het tot eind 2019 geldende ‘oude’ recht is van toepassing op de twee zaken die zijn aangespannen door de Stichting Diesel Emissions Justice (SDEJ). SDEJ daagde zowel Volkswagen als Stellantis en hun retailpartners. De claimstichting behartigt de belangen van autobezitters die stellen te zijn gedupeerd doordat hun auto is uitgerust met sjoemelsoftware. Dat heeft de rechtbank in een tussenvonnis bepaald.

Het overgangsrecht bepaalt dat de Wamca van toepassing is op gebeurtenissen die na 15 november 2016 hebben plaatsgevonden. De ontwikkeling van de software heeft volgens de claimstichting vóór die datum plaatsgevonden. Mocht de rechtbank na de inhoudelijke behandeling van de zaak tot het oordeel komen dat de autoconcerns onrechtmatig hebben gehandeld, dan zullen autobezitters op individuele basis een schadevergoeding moeten claimen. Dit kan wel de basis zijn voor onderhandelingen over een collectieve schadeafwikkeling, aldus de rechtbank.

Bevoegd

Verder stelt de rechtbank dat in de zaak tegen het Volkswagen-concern ze alleen bevoegd is voor zover de claimstichting de belangen behartigt van autobezitters die bij een van de gedaagde autodealers een auto hebben gekocht. Dat zullen vrijwel uitsluitend Nederlandse autokopers zijn, omdat alleen Nederlandse autodealers zijn gedagvaard. De rechtbank is ook bevoegd, voor zover het om de belangen van die autobezitters gaat, om de eventuele aanspraken jegens de buitenlandse autofabrikanten (Volkswagen, Audi, Porsche, Seat en Škoda) en een toeleverancier (Bosch) te beoordelen. 

In de zaak tegen Stellantis (het Fiat-Chrysler concern) ligt dat anders, omdat de autokopers volgens de claimstichting ook een vordering tegen de Nederlandse holding (Stellantis heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam) hebben. Daardoor is de rechtbank bevoegd ten aanzien van alle kopers – dus ook de niet-Nederlandse – die in Europa een auto van de desbetreffende merken hebben gekocht waarin volgens hen sjoemelsoftware is verwerkt. De rechtbank is ook bevoegd om ten behoeve van al die autokopers eventuele aanspraken jegens de buitenlandse autofabrikanten (Fiat-Chrysler en Alfa Romeo) te beoordelen, schijft het in zijn vonnis.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Rechtbank: Geen collectieve schadevergoeding in sjoemelsoftwarezaak | Automotive Online

Rechtbank: Geen collectieve schadevergoeding in sjoemelsoftwarezaak

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Niet de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actien (Wamca) maar het tot eind 2019 geldende ‘oude’ recht is van toepassing op de twee zaken die zijn aangespannen door de Stichting Diesel Emissions Justice (SDEJ). SDEJ daagde zowel Volkswagen als Stellantis en hun retailpartners. De claimstichting behartigt de belangen van autobezitters die stellen te zijn gedupeerd doordat hun auto is uitgerust met sjoemelsoftware. Dat heeft de rechtbank in een tussenvonnis bepaald.

Het overgangsrecht bepaalt dat de Wamca van toepassing is op gebeurtenissen die na 15 november 2016 hebben plaatsgevonden. De ontwikkeling van de software heeft volgens de claimstichting vóór die datum plaatsgevonden. Mocht de rechtbank na de inhoudelijke behandeling van de zaak tot het oordeel komen dat de autoconcerns onrechtmatig hebben gehandeld, dan zullen autobezitters op individuele basis een schadevergoeding moeten claimen. Dit kan wel de basis zijn voor onderhandelingen over een collectieve schadeafwikkeling, aldus de rechtbank.

Bevoegd

Verder stelt de rechtbank dat in de zaak tegen het Volkswagen-concern ze alleen bevoegd is voor zover de claimstichting de belangen behartigt van autobezitters die bij een van de gedaagde autodealers een auto hebben gekocht. Dat zullen vrijwel uitsluitend Nederlandse autokopers zijn, omdat alleen Nederlandse autodealers zijn gedagvaard. De rechtbank is ook bevoegd, voor zover het om de belangen van die autobezitters gaat, om de eventuele aanspraken jegens de buitenlandse autofabrikanten (Volkswagen, Audi, Porsche, Seat en Škoda) en een toeleverancier (Bosch) te beoordelen. 

In de zaak tegen Stellantis (het Fiat-Chrysler concern) ligt dat anders, omdat de autokopers volgens de claimstichting ook een vordering tegen de Nederlandse holding (Stellantis heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam) hebben. Daardoor is de rechtbank bevoegd ten aanzien van alle kopers – dus ook de niet-Nederlandse – die in Europa een auto van de desbetreffende merken hebben gekocht waarin volgens hen sjoemelsoftware is verwerkt. De rechtbank is ook bevoegd om ten behoeve van al die autokopers eventuele aanspraken jegens de buitenlandse autofabrikanten (Fiat-Chrysler en Alfa Romeo) te beoordelen, schijft het in zijn vonnis.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.