Meer aanvragen voor laadpalen afgeketst

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bestuurders van een elektrische auto krijgen het niet altijd voor elkaar om een prive-laadpaal te laten plaatsen op hun woonadres, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2021. (Foto: Shutterstock)

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) en kennisplatform ElaadNL presenteerden vandaag het Nationaal Laadonderzoek 2021. In het onderzoek zijn ervaringen opgenomen van berijders van elektrische auto’s over het laden. Aan het onderzoek hebben ruim 1.800 respondenten deelgenomen.

Van mei 2020 tot april 2021 onderzochten de VER, dat samenwerkt met Innovam, en ElaadNL de ervaringen en meningen van elektrische rijders over het laden van elektrische auto’s. Zo blijkt dat 51 procent van de respondenten de elektrische auto thuis oplaadt bij een privé laadpaal en 8 procent bij een gewoon stopcontact thuis. 16 Procent maakt gebruik van een openbare laadpaal in de buurt van de woning, 6 procent gebruikt elders een openbare laadpaal en 11 procent steekt de stekker van elektrische auto op kantoor in een laadpunt. 8 Procent maakt gebruik van een snellader. Van de respondenten heeft 78 procent thuis een eigen laadplek, waar 75 procent van de kilometers geladen wordt. 

Afgekeurd

Uit het onderzoek komt voren dat de helft van de aanvragen voor een privé-laadpalen niet lukt, wat een toename van 7 procentpunt is ten opzichte van 2020 toen 43 procent van de aanvragen mislukte. Dit komt, volgens de respondenten, omdat de gemeente waarin zij woonachtig zijn geen beleid heeft (9%). Daarnaast wordt een aanvraag afgekeurd, omdat de gewenste laadpaal in de buurt van een bestaand laadpunt staat (39%).

Langer wachten

Van de respondenten die wel een laadpaal geplaatst kregen, werd er bij 23 procent binnen drie maanden een laadpaal geplaatst. 32 Procent moest vier tot zes maanden wachten en nog eens 45 procent heeft langer dan een half jaar gewacht tot er privé-laadpaal geplaatst werd. Bij een geslaagde aanvraag duurt het in bijna de helft van de gevallen langer dan een half jaar tot plaatsing.

Volgens VER-voorzitter Koos Burgman biedt het thuisladen kansen voor berijders van elektrische auto’s om slim te laden. “Door merendeels te laden in de avond en nacht en bijvoorbeeld gebruik te maken van de eigen zonnepanelen, kan men de kosten omlaag brengen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet”, aldus Burgman. 59 Procent van de respondenten is bekend met de mogelijkheden die slim laden te bieden heeft, terwijl 22 procent hier onbekend mee is.Download het Nationaal Laadonderzoek in de Automotive Kennisbank.

Uit het laadonderzoek blijkt wel dat verbetering zit in de knelpunten die vorig jaar genoemd werden door elektrische berijders, zoals onder andere onbekende laadkosten, een gebrek aan laadpalen in de buurt en een defecte laadpaal. 37 Procent van de respondenten ervaart een gebrek aan laadpunten in de buurt (was 72 procent in 2020) en 33 procent wist voor het laden niet wat de kosten waren, wat in 2020 nog 60 procent was. 40 Procent treft wel eens een defecte laadpaal, terwijl dit percentage in het vorige onderzoek nog 62 procent was.De mist rondom laadpaalprijzen trekt op.

Aan het Nationaal Laadonderzoek 2021 namen ruim 1.800 respondenten deel, waarvan 84 procent een nieuwe elektrische auto rijdt en 16 procent een occasion elektrische auto.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Meer aanvragen voor laadpalen afgeketst | Automotive Online

Meer aanvragen voor laadpalen afgeketst

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bestuurders van een elektrische auto krijgen het niet altijd voor elkaar om een prive-laadpaal te laten plaatsen op hun woonadres, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2021. (Foto: Shutterstock)

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) en kennisplatform ElaadNL presenteerden vandaag het Nationaal Laadonderzoek 2021. In het onderzoek zijn ervaringen opgenomen van berijders van elektrische auto’s over het laden. Aan het onderzoek hebben ruim 1.800 respondenten deelgenomen.

Van mei 2020 tot april 2021 onderzochten de VER, dat samenwerkt met Innovam, en ElaadNL de ervaringen en meningen van elektrische rijders over het laden van elektrische auto’s. Zo blijkt dat 51 procent van de respondenten de elektrische auto thuis oplaadt bij een privé laadpaal en 8 procent bij een gewoon stopcontact thuis. 16 Procent maakt gebruik van een openbare laadpaal in de buurt van de woning, 6 procent gebruikt elders een openbare laadpaal en 11 procent steekt de stekker van elektrische auto op kantoor in een laadpunt. 8 Procent maakt gebruik van een snellader. Van de respondenten heeft 78 procent thuis een eigen laadplek, waar 75 procent van de kilometers geladen wordt. 

Afgekeurd

Uit het onderzoek komt voren dat de helft van de aanvragen voor een privé-laadpalen niet lukt, wat een toename van 7 procentpunt is ten opzichte van 2020 toen 43 procent van de aanvragen mislukte. Dit komt, volgens de respondenten, omdat de gemeente waarin zij woonachtig zijn geen beleid heeft (9%). Daarnaast wordt een aanvraag afgekeurd, omdat de gewenste laadpaal in de buurt van een bestaand laadpunt staat (39%).

Langer wachten

Van de respondenten die wel een laadpaal geplaatst kregen, werd er bij 23 procent binnen drie maanden een laadpaal geplaatst. 32 Procent moest vier tot zes maanden wachten en nog eens 45 procent heeft langer dan een half jaar gewacht tot er privé-laadpaal geplaatst werd. Bij een geslaagde aanvraag duurt het in bijna de helft van de gevallen langer dan een half jaar tot plaatsing.

Volgens VER-voorzitter Koos Burgman biedt het thuisladen kansen voor berijders van elektrische auto’s om slim te laden. “Door merendeels te laden in de avond en nacht en bijvoorbeeld gebruik te maken van de eigen zonnepanelen, kan men de kosten omlaag brengen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet”, aldus Burgman. 59 Procent van de respondenten is bekend met de mogelijkheden die slim laden te bieden heeft, terwijl 22 procent hier onbekend mee is.Download het Nationaal Laadonderzoek in de Automotive Kennisbank.

Uit het laadonderzoek blijkt wel dat verbetering zit in de knelpunten die vorig jaar genoemd werden door elektrische berijders, zoals onder andere onbekende laadkosten, een gebrek aan laadpalen in de buurt en een defecte laadpaal. 37 Procent van de respondenten ervaart een gebrek aan laadpunten in de buurt (was 72 procent in 2020) en 33 procent wist voor het laden niet wat de kosten waren, wat in 2020 nog 60 procent was. 40 Procent treft wel eens een defecte laadpaal, terwijl dit percentage in het vorige onderzoek nog 62 procent was.De mist rondom laadpaalprijzen trekt op.

Aan het Nationaal Laadonderzoek 2021 namen ruim 1.800 respondenten deel, waarvan 84 procent een nieuwe elektrische auto rijdt en 16 procent een occasion elektrische auto.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.