Acea: Laadpaalbesluit Europees Parlement verzorgt slechts ‘minimale infrastructuur’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
In juni dit jaar concludeerde Acea dat er grote verschillen zijn in de Europese laadinfrastructuur (foto: Acea)

Gisteren stemde het Europees Parlement over de door de Europese Commissie voorgestelde Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). Dit is een onderdeel van het pakket ‘Fit for 55’ klimaatwetten, dat al eerder werd voorgesteld. De EU-wijde wetgeving moet de invoering van oplaad- en tankinfrastructuur gaan regelen die nodig is voor de brede uitrol van emissievrije voertuigen. De gisteren goed gekeurde wetgeving verordent dat alle belangrijke wegen in Europa  tegen 2026 om de 60 kilometer een elektrische laadpaal staat. De Europese wetgeving wordt nu door nationale parlementen beoordeeld.

Europarlementariërs stemden ook voor andere verbeteringen aan de AFIR, zoals een verhoging van het vereiste vermogen voor laders voor lichte en zware voertuigen, een snellere uitrol van waterstof tankstations, en meer transparantie en gemak voor de consument – allemaal stappen in de goede richting voor de auto-industrie.

Acea: AFIR niet genoeg

Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea, is gematigd positief: “We zijn blij dat de leden van het Europees Parlement meer ambitie in deze verordening heeft gebracht door de nationale doelstellingen voor zowel oplaadpunten als waterstoftankstations te verhogen in vergelijking met het voorstel van de Commissie.”

“Maar zelfs met deze aangescherpte doelstellingen zal AFIR slechts een minimaal infrastructuurnetwerk opleveren, dat zal moeten worden aangevuld met initiatieven van de particuliere sector”, legt de Vries uit. EU-beleidsmakers moeten dit ondersteunen door investeringen minder risicovol te maken en de vergunnings- en planningsprocedures te versnellen, ook voor netverbeteringen, aldus Acea.

In juni dit jaar concludeerde Acea dat er grote verschillen zijn in de Europese laadinfrastructuur.

Bovendien waarschuwt Acea dat het vaststellen van specifieke infrastructuurdoelstellingen voor vrachtwagens nu bepalend zal zijn voor de CO2-reductie tegen het einde van dit decennium.

Uit onderzoek van Acea eerder deze maand bleek dat Nederland nummer 1 is op het gebied van laadpalen in de EU.

Acea: Laadpaalbesluit Europees Parlement verzorgt slechts ‘minimale infrastructuur’ | Automotive Online

Acea: Laadpaalbesluit Europees Parlement verzorgt slechts ‘minimale infrastructuur’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
In juni dit jaar concludeerde Acea dat er grote verschillen zijn in de Europese laadinfrastructuur
In juni dit jaar concludeerde Acea dat er grote verschillen zijn in de Europese laadinfrastructuur (foto: Acea)

Gisteren stemde het Europees Parlement over de door de Europese Commissie voorgestelde Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). Dit is een onderdeel van het pakket ‘Fit for 55’ klimaatwetten, dat al eerder werd voorgesteld. De EU-wijde wetgeving moet de invoering van oplaad- en tankinfrastructuur gaan regelen die nodig is voor de brede uitrol van emissievrije voertuigen. De gisteren goed gekeurde wetgeving verordent dat alle belangrijke wegen in Europa  tegen 2026 om de 60 kilometer een elektrische laadpaal staat. De Europese wetgeving wordt nu door nationale parlementen beoordeeld.

Europarlementariërs stemden ook voor andere verbeteringen aan de AFIR, zoals een verhoging van het vereiste vermogen voor laders voor lichte en zware voertuigen, een snellere uitrol van waterstof tankstations, en meer transparantie en gemak voor de consument – allemaal stappen in de goede richting voor de auto-industrie.

Acea: AFIR niet genoeg

Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea, is gematigd positief: “We zijn blij dat de leden van het Europees Parlement meer ambitie in deze verordening heeft gebracht door de nationale doelstellingen voor zowel oplaadpunten als waterstoftankstations te verhogen in vergelijking met het voorstel van de Commissie.”

“Maar zelfs met deze aangescherpte doelstellingen zal AFIR slechts een minimaal infrastructuurnetwerk opleveren, dat zal moeten worden aangevuld met initiatieven van de particuliere sector”, legt de Vries uit. EU-beleidsmakers moeten dit ondersteunen door investeringen minder risicovol te maken en de vergunnings- en planningsprocedures te versnellen, ook voor netverbeteringen, aldus Acea.

In juni dit jaar concludeerde Acea dat er grote verschillen zijn in de Europese laadinfrastructuur.

Bovendien waarschuwt Acea dat het vaststellen van specifieke infrastructuurdoelstellingen voor vrachtwagens nu bepalend zal zijn voor de CO2-reductie tegen het einde van dit decennium.

Uit onderzoek van Acea eerder deze maand bleek dat Nederland nummer 1 is op het gebied van laadpalen in de EU.