Nederland nummer 1 in laadpunten in de EU

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
In Nederland is er één lader per 1,5 km weg. (foto: Shutterstock)

Er is een enorme kloof tussen de landen met de meeste oplaadpunten per 100 km weg en die met de minste. In Nederland is er bijvoorbeeld één lader per 1,5 km weg, terwijl Polen – dat acht keer groter is – slechts één lader per 150 km heeft. Dat blijkt uit onderzoek van het Europese verbond van autofabrikanten Acea.

Zes EU-landen hebben geen enkel oplaadpunt per 100 km weg. 17 landen hebben minder dan vijf oplaadpunten en slechts vijf landen hebben meer dan tien oplaadpunten per 100 km weg.

Een week voor de stemming van het Europees Parlement over de verordening inzake alternatieve brandstofinfrastructuur (AFIR) wijst Acea beleidsmakers op dit probleem, dat de marktintroductie van elektrische auto’s dreigt te vertragen.

acea laadpaal tekort eu 2022 original

Top 5 meeste en top 5 minste laadpalen per 100 km weg. (Acea, 2022)

Laadsnelheid te traag

Ook de laadsnelheid is een groot probleem op het hele continent, aangezien snelle laders (met een capaciteit van meer dan 22kW) slechts een fractie van het totaal uitmaken. Slechts één op de zeven oplaadpunten in de EU is snel. De rest (waaronder veel gewone stopcontacten met een lage capaciteit) hebben een capaciteit van 22kW of minder en laden voertuigen niet op met een aanvaardbare snelheid.

Om de CO2-doelstellingen te halen, zal de verkoop van elektrische auto’s in alle EU-landen massaal moeten toenemen. “Als we burgers in heel Europa willen overtuigen om in het komende decennium over te stappen op e-mobiliteit, moet het opladen van deze auto’s net zo eenvoudig zijn als tanken vandaag de dag is”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea. “Mensen zouden niet kilometers hoeven te reizen om een oplader te vinden, noch zouden ze lang moeten wachten om hun voertuig op te laden.”

Eerder deze maand vroeg de branchevereniging de politiek al om hulp in de EV-transitie.

Nederland nummer 1 in laadpunten in de EU | Automotive Online

Nederland nummer 1 in laadpunten in de EU

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
In Nederland is er één lader per 1,5 km weg. (foto: Shutterstock)

Er is een enorme kloof tussen de landen met de meeste oplaadpunten per 100 km weg en die met de minste. In Nederland is er bijvoorbeeld één lader per 1,5 km weg, terwijl Polen – dat acht keer groter is – slechts één lader per 150 km heeft. Dat blijkt uit onderzoek van het Europese verbond van autofabrikanten Acea.

Zes EU-landen hebben geen enkel oplaadpunt per 100 km weg. 17 landen hebben minder dan vijf oplaadpunten en slechts vijf landen hebben meer dan tien oplaadpunten per 100 km weg.

Een week voor de stemming van het Europees Parlement over de verordening inzake alternatieve brandstofinfrastructuur (AFIR) wijst Acea beleidsmakers op dit probleem, dat de marktintroductie van elektrische auto’s dreigt te vertragen.

acea laadpaal tekort eu 2022 original

Top 5 meeste en top 5 minste laadpalen per 100 km weg. (Acea, 2022)

Laadsnelheid te traag

Ook de laadsnelheid is een groot probleem op het hele continent, aangezien snelle laders (met een capaciteit van meer dan 22kW) slechts een fractie van het totaal uitmaken. Slechts één op de zeven oplaadpunten in de EU is snel. De rest (waaronder veel gewone stopcontacten met een lage capaciteit) hebben een capaciteit van 22kW of minder en laden voertuigen niet op met een aanvaardbare snelheid.

Om de CO2-doelstellingen te halen, zal de verkoop van elektrische auto’s in alle EU-landen massaal moeten toenemen. “Als we burgers in heel Europa willen overtuigen om in het komende decennium over te stappen op e-mobiliteit, moet het opladen van deze auto’s net zo eenvoudig zijn als tanken vandaag de dag is”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea. “Mensen zouden niet kilometers hoeven te reizen om een oplader te vinden, noch zouden ze lang moeten wachten om hun voertuig op te laden.”

Eerder deze maand vroeg de branchevereniging de politiek al om hulp in de EV-transitie.