Hoe overleef je de crisis volgens trendwatcher Adjiedj Bakas

Managen in crisistijd (8): Trendwatcher Adjiedj Bakas ziet een nieuw ondernemerschap ontstaan

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het achtste deel van deze serie Adjiedj Bakas, trendwatcher des vaderlands. “Ik verwacht dat ondernemers de combinatie met andere markten nog nadrukkelijker gaan zoeken.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Trendwatcher Adjiedj Bakas. (Foto: Bakas.nl)

Neemt u een trend waar in de huidige coronacrisis?

“Er is meer saamhorigheid ontstaan in de samenleving. Mensen zorgen meer voor elkaar en tonen daarbij ook meer warmte naar elkaar. Die lijn kun je doortrekken naar de ondernemers van Nederland, omdat ook zij de behoefte hebben om elkaar te helpen. Dat kan al snel met het geven van tips, maar ook door bijvoorbeeld de productie van mondkapjes op te pakken. Die opvatting wordt ook gedeeld in de automotive hoor ik, waar autofabrikanten zoals Ford inspringen bij de productie van beademingsapparatuur.”

Ziet u kansen voor ondernemers in een crisis?

“Nieuw ondernemerschap ontstaat vaak in moeilijke tijden. Ali Baba is in China ontstaan tijdens de kredietcrisis van 2008. In de geschiedenis van de mensheid zijn er meer crises geweest, waarbij ik wel moet aangeven dat de huidige coronacrisis volgens deskundigen langer gaat duren. Ik verwacht dat we met golven te maken gaan krijgen, waarbij de epidemie weer heviger wordt. Dat kan naar verwachting wel vijftien jaar aanhouden.

“Ik kan me voorstellen dat mensen in de tussentijd het openbaar vervoer gaan mijden, waardoor het autorijden weer toeneemt. Niets is tenslotte zo veilig als reizen in een je eigen cocon, in plaats van gezamenlijk forenzen met kans op een besmetting. Daarnaast verwacht ik dat ondernemers de combinatie van hun eigen product nog nadrukkelijker gaan zoeken met andere markten. Waarom zou een autofabrikant geen elektrische, opvouwbare fiets aanbieden in de achterbak van de auto? Er zijn tenslotte al leasemaatschappijen, zoals Leaseplan, die naast leaseauto’s ook leasefietsen aanbieden.”

Wat hebben we van vorige crises geleerd?

“In Azië hebben de overheden veel geleerd van de sars-uitbarsting. Daar wordt bijvoorbeeld de temperatuur gemeten van bezoekers van een congreshal en andere grote ruimten waar veel mensen bij elkaar komen. Ik verwacht dat een dergelijke techniek ook gebruikt kan worden in Nederland. Natuurlijk hangen daar privacygevoelige consequenties aan vast, maar het maakt het wel mogelijk om grotere evenementen te organiseren. Daarnaast is het belangrijk dat mensen elkaar ontmoeten, omdat het maken van contact ontzettend belangrijks is.”

Vooralsnog vergaderen ondernemers vooral digitaal. Gaan we verder met die ontwikkeling?

“Het op grote schaal thuiswerken kan alleen dankzij het 4G-netwerk. Ik verwacht dat de digitale ontwikkeling alleen maar sneller gaat, waarbij de recente 5G-ontwikkelingen een toevlucht nemen. Vanwege de coronacrisis wordt er nu veel vooral thuisgewerkt, wat alleen maar makkelijker wordt. Toch blijft het sociale contact belangrijk evenals waardering. Een schouderklopje is tenslotte heel wat waard.”

Wat doet u zelf om deze tijd van thuiszitten door te komen?

“Ik heb een hometrainer waar ik veel op fiets om toch aan de noodzakelijke beweging toe te komen. Verder geef ik mijn trainingen digitaal, volg ik op dezelfde wijze congressen en heb ik eindelijk de tijd om te lezen.”

MANAGEN IN CRISISTIJD

In deze serie komen onder meer nog aan bod: Diana Russo, HR- en organisatievernieuwer en consultant Matthijs van Zanten. Eerder verschenen in deze serie ook interviews met: reorganisatie-expert Winholt van Westrienen, grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis, accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer, creativiteits-expert Karl Raats en met managementexpert Ben Tiggelaar.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Managen in crisistijd (8): Trendwatcher Adjiedj Bakas ziet een nieuw ondernemerschap ontstaan | Automotive Online
Hoe overleef je de crisis volgens trendwatcher Adjiedj Bakas

Managen in crisistijd (8): Trendwatcher Adjiedj Bakas ziet een nieuw ondernemerschap ontstaan

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het achtste deel van deze serie Adjiedj Bakas, trendwatcher des vaderlands. “Ik verwacht dat ondernemers de combinatie met andere markten nog nadrukkelijker gaan zoeken.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Trendwatcher Adjiedj Bakas. (Foto: Bakas.nl)

Neemt u een trend waar in de huidige coronacrisis?

“Er is meer saamhorigheid ontstaan in de samenleving. Mensen zorgen meer voor elkaar en tonen daarbij ook meer warmte naar elkaar. Die lijn kun je doortrekken naar de ondernemers van Nederland, omdat ook zij de behoefte hebben om elkaar te helpen. Dat kan al snel met het geven van tips, maar ook door bijvoorbeeld de productie van mondkapjes op te pakken. Die opvatting wordt ook gedeeld in de automotive hoor ik, waar autofabrikanten zoals Ford inspringen bij de productie van beademingsapparatuur.”

Ziet u kansen voor ondernemers in een crisis?

“Nieuw ondernemerschap ontstaat vaak in moeilijke tijden. Ali Baba is in China ontstaan tijdens de kredietcrisis van 2008. In de geschiedenis van de mensheid zijn er meer crises geweest, waarbij ik wel moet aangeven dat de huidige coronacrisis volgens deskundigen langer gaat duren. Ik verwacht dat we met golven te maken gaan krijgen, waarbij de epidemie weer heviger wordt. Dat kan naar verwachting wel vijftien jaar aanhouden.

“Ik kan me voorstellen dat mensen in de tussentijd het openbaar vervoer gaan mijden, waardoor het autorijden weer toeneemt. Niets is tenslotte zo veilig als reizen in een je eigen cocon, in plaats van gezamenlijk forenzen met kans op een besmetting. Daarnaast verwacht ik dat ondernemers de combinatie van hun eigen product nog nadrukkelijker gaan zoeken met andere markten. Waarom zou een autofabrikant geen elektrische, opvouwbare fiets aanbieden in de achterbak van de auto? Er zijn tenslotte al leasemaatschappijen, zoals Leaseplan, die naast leaseauto’s ook leasefietsen aanbieden.”

Wat hebben we van vorige crises geleerd?

“In Azië hebben de overheden veel geleerd van de sars-uitbarsting. Daar wordt bijvoorbeeld de temperatuur gemeten van bezoekers van een congreshal en andere grote ruimten waar veel mensen bij elkaar komen. Ik verwacht dat een dergelijke techniek ook gebruikt kan worden in Nederland. Natuurlijk hangen daar privacygevoelige consequenties aan vast, maar het maakt het wel mogelijk om grotere evenementen te organiseren. Daarnaast is het belangrijk dat mensen elkaar ontmoeten, omdat het maken van contact ontzettend belangrijks is.”

Vooralsnog vergaderen ondernemers vooral digitaal. Gaan we verder met die ontwikkeling?

“Het op grote schaal thuiswerken kan alleen dankzij het 4G-netwerk. Ik verwacht dat de digitale ontwikkeling alleen maar sneller gaat, waarbij de recente 5G-ontwikkelingen een toevlucht nemen. Vanwege de coronacrisis wordt er nu veel vooral thuisgewerkt, wat alleen maar makkelijker wordt. Toch blijft het sociale contact belangrijk evenals waardering. Een schouderklopje is tenslotte heel wat waard.”

Wat doet u zelf om deze tijd van thuiszitten door te komen?

“Ik heb een hometrainer waar ik veel op fiets om toch aan de noodzakelijke beweging toe te komen. Verder geef ik mijn trainingen digitaal, volg ik op dezelfde wijze congressen en heb ik eindelijk de tijd om te lezen.”

MANAGEN IN CRISISTIJD

In deze serie komen onder meer nog aan bod: Diana Russo, HR- en organisatievernieuwer en consultant Matthijs van Zanten. Eerder verschenen in deze serie ook interviews met: reorganisatie-expert Winholt van Westrienen, grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis, accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer, creativiteits-expert Karl Raats en met managementexpert Ben Tiggelaar.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.