Auto1: Europese e-occasionverkoop komt langzaam op gang

Occasionverkoop • MG is het grootste Chinese merk op het handelsplatform.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Elektrische auto’s maken langzaam hun intrede op de Europese occasionmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie van Auto1 naar elektrische auto’s onder partnerbedrijven.

In 2023 werden ongeveer 17 duizend elektrische autos’s (BEV, PHEV en HEV, red.) verhandeld op occasionplatform Auto1. Dat is 3,2 procent van het totaal aantal verhandelde auto’s op het platform, een toename van 0,1 procentpunt vergeleken met 2022.

Volgens een online enquête uitgevoerd door Auto1 onder zijn partnerdealers, verhandelde 35,2 procent van de Europese autobedrijven ten minste één EV in 2023, vergeleken met 32,7 procent in 2022, een stijging van 2,6 procentpunt op jaarbasis. Vooruitkijkend naar dit jaar verwacht 44,2 procent van de partnerdealers ten minste één EV te verhandelen in 2024, terwijl deze verwachtingen in 2023 slechts 39,9 procent waren.

Volgens de online enquête zijn een lage verkoopprijs en transparantie over de gezondheid en het onderhoud van de batterij de belangrijkste factoren voor consumenten om EV’s te kopen. “Net als onze partners geloven wij dat lagere consumentenprijzen voor EV’s een essentieel component zijn voor een bredere acceptatie van EV’s en elektrische occasions spelen een cruciale rol als het gaat om betaalbaarheid”, aldus Ruben Veldkamp, director Auto1.com Nederland.

Toyota aan kop

De best verkopende merken op het platform van Auto1 waren in 2023 Toyota, Volkswagen en Tesla. Het betreft elektrische auto’s, waaronder hybride-elektrisch, plug-in hybride en batterij elektrisch. Volkswagen nam vorig jaar de tweede plek over van Tesla en zag de verkopen stijgen met 30,6 procent. Volvo zag de verkopen toenemen met 90 procent en nestelde zich in de top 10 van best verkopende elektrische merken op het Auto1-platform.

Chinese merken zoals Lynk & Co, MG en Aiways verhandelen volgens Auto1 ‘zeer lage volumes.’ Toch spreekt Auto1 van een groeiende aanwezigheid op de Europese markt gezien de groeipercentages van de merken. MG is het grootste Chinese merk op het occasionplatform.

In Nederland verkochten autobedrijven in 2023 in totaal 1,29 miljoen gebruikte auto’s aan particulieren. Dat is een stijging van ruim 75 duizend auto’s ten opzichte van 2022 (+6,2%). De occasionmarkt is in 2023 weer terug op het niveau van 2021, nadat de verkoop in 2022 werd geraakt door een tekort aan gebruikte auto’s in combinatie met hoge prijzen. De verkopen tussen consumenten onderling namen in 2023 toe met 39.261 auto’s, een plus van 7.1 procent.

Leeftijd

De leeftijd van de verhandelde elektrische auto’s neemt ook toe, constateert Auto1. In 2023 was meer dan 65 procent van de verhandelde elektrische auto’s tussen de 1 en 5 jaar oud, terwijl ongeveer 33 procent ouder was dan 5 jaar. Dit is een subtiele verschuiving ten opzichte van 2022, toen 70 procent van de verhandelde EV’s tussen 1 en 5 jaar oud waren en 30 procent ouder dan 5 jaar.

Nederland blijft de markt met de grootste vraag naar elektrische auto’s in Europa, gevolgd door Frankrijk en Denemarken. Met name Italië en Polen lieten een aanzienlijke groei zien in het aantal verhandelde EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Auto1: Europese e-occasionverkoop komt langzaam op gang | Automotive Online

Auto1: Europese e-occasionverkoop komt langzaam op gang

Occasionverkoop • MG is het grootste Chinese merk op het handelsplatform.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Elektrische auto’s maken langzaam hun intrede op de Europese occasionmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie van Auto1 naar elektrische auto’s onder partnerbedrijven.

In 2023 werden ongeveer 17 duizend elektrische autos’s (BEV, PHEV en HEV, red.) verhandeld op occasionplatform Auto1. Dat is 3,2 procent van het totaal aantal verhandelde auto’s op het platform, een toename van 0,1 procentpunt vergeleken met 2022.

Volgens een online enquête uitgevoerd door Auto1 onder zijn partnerdealers, verhandelde 35,2 procent van de Europese autobedrijven ten minste één EV in 2023, vergeleken met 32,7 procent in 2022, een stijging van 2,6 procentpunt op jaarbasis. Vooruitkijkend naar dit jaar verwacht 44,2 procent van de partnerdealers ten minste één EV te verhandelen in 2024, terwijl deze verwachtingen in 2023 slechts 39,9 procent waren.

Volgens de online enquête zijn een lage verkoopprijs en transparantie over de gezondheid en het onderhoud van de batterij de belangrijkste factoren voor consumenten om EV’s te kopen. “Net als onze partners geloven wij dat lagere consumentenprijzen voor EV’s een essentieel component zijn voor een bredere acceptatie van EV’s en elektrische occasions spelen een cruciale rol als het gaat om betaalbaarheid”, aldus Ruben Veldkamp, director Auto1.com Nederland.

Toyota aan kop

De best verkopende merken op het platform van Auto1 waren in 2023 Toyota, Volkswagen en Tesla. Het betreft elektrische auto’s, waaronder hybride-elektrisch, plug-in hybride en batterij elektrisch. Volkswagen nam vorig jaar de tweede plek over van Tesla en zag de verkopen stijgen met 30,6 procent. Volvo zag de verkopen toenemen met 90 procent en nestelde zich in de top 10 van best verkopende elektrische merken op het Auto1-platform.

Chinese merken zoals Lynk & Co, MG en Aiways verhandelen volgens Auto1 ‘zeer lage volumes.’ Toch spreekt Auto1 van een groeiende aanwezigheid op de Europese markt gezien de groeipercentages van de merken. MG is het grootste Chinese merk op het occasionplatform.

In Nederland verkochten autobedrijven in 2023 in totaal 1,29 miljoen gebruikte auto’s aan particulieren. Dat is een stijging van ruim 75 duizend auto’s ten opzichte van 2022 (+6,2%). De occasionmarkt is in 2023 weer terug op het niveau van 2021, nadat de verkoop in 2022 werd geraakt door een tekort aan gebruikte auto’s in combinatie met hoge prijzen. De verkopen tussen consumenten onderling namen in 2023 toe met 39.261 auto’s, een plus van 7.1 procent.

Leeftijd

De leeftijd van de verhandelde elektrische auto’s neemt ook toe, constateert Auto1. In 2023 was meer dan 65 procent van de verhandelde elektrische auto’s tussen de 1 en 5 jaar oud, terwijl ongeveer 33 procent ouder was dan 5 jaar. Dit is een subtiele verschuiving ten opzichte van 2022, toen 70 procent van de verhandelde EV’s tussen 1 en 5 jaar oud waren en 30 procent ouder dan 5 jaar.

Nederland blijft de markt met de grootste vraag naar elektrische auto’s in Europa, gevolgd door Frankrijk en Denemarken. Met name Italië en Polen lieten een aanzienlijke groei zien in het aantal verhandelde EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.