‘Consument steeds happiger op autodeeldiensten’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit blijkt uit het zeventiende Cars Online rapport van Capgemini, gehouden onder 8.100 consumenten uit acht landen, die afgelopen jaar serieus overwogen een nieuwe auto te kopen of leasen. 

Het onderzoek geeft aan dat ruim de helft van de consumenten (56 procent) autodeeldiensten beschouwt als aanvulling op het eigen autobezit. Dit geldt nog sterker voor jongere autokopers van 18-34 jaar. Van deze groep beschouwt 64 procent de autodeeldiensten als aanvulling op het eigen autobezit. Ook in markten als China (77 procent) en India (63 procent) ligt dit percentage hoger.

Kansen voor autofabrikanten

Het rapport onderstreept het belang voor autofabrikanten om te investeren in autodeeldiensten: twee derde van de respondenten (66 procent) geeft aan dat een automerk een belangrijke rol speelt in hun keuze voor een autodeeldienst. Daarmee zouden de autodeeldiensten een belangrijk onderdeel kunnen worden in de salescyclus van nieuwe auto’s, constateert Capgemini.

Kai Granbow, hoofd Automotive bij Capgemini, geeft aan dat autofabrikanten deze kans niet moeten laten lopen. “De autoverkoop zit wereldwijd in de lift, maar het is duidelijk dat deze fase niet eeuwig zal standhouden. Autofabrikanten realiseren zich dat ze moeten reageren op veranderend consumentengedrag om te kunnen blijven groeien. Door actief te investeren in autodeeldiensten creëren zij niet alleen nieuwe inkomstenbronnen, maar krijgen ze ook de kans zich op een andere manier te positioneren en zo een nieuwe relatie met consumenten op te bouwen die overwegen om op korte termijn een auto aan te schaffen.”

Het onderzoek van Capgemini is uitgevoerd onder consumenten in Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vorige maand onderzocht Roland Berger de Nederlandse markt en constateerde dat Nederlandse consumenten voorop lopen in de bereidheid om gebruik te maken van (elektrische) autodeeldiensten. 

Connected cars

Het onderzoek Cars Online geeft nog enkele duidelijke trends aan onder consumenten. Zo stijgt de interesse in zelfrijdende auto’s: 81 procent van de consumenten is bereid om extra te betalen voor auto’s die zijn uitgerust met autonome functies. De zorgen omtrent de privacy van connected cars nemen af: een meerderheid van de consumenten zegt bereid te zijn data over de auto (89 procent) en de bestuurder (76 procent) te delen als de auto digitaal verbonden is. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar en kan worden verklaard doordat steeds meer mensen ervaring hebben met verbonden apparaten in hun dagelijks leven, stelt Capgemini. 

Ondertussen speelt cybersecurity wel een steeds belangrijker rol bij aankoop van een auto: in de vorige editie van Cars Online gaf slechts eenderde van de consumenten aan zich zorgen te maken over de digitale veiligheid van hun auto. Nu is dat gestegen tot twee derde.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Consument steeds happiger op autodeeldiensten’ | Automotive Online

‘Consument steeds happiger op autodeeldiensten’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit blijkt uit het zeventiende Cars Online rapport van Capgemini, gehouden onder 8.100 consumenten uit acht landen, die afgelopen jaar serieus overwogen een nieuwe auto te kopen of leasen. 

Het onderzoek geeft aan dat ruim de helft van de consumenten (56 procent) autodeeldiensten beschouwt als aanvulling op het eigen autobezit. Dit geldt nog sterker voor jongere autokopers van 18-34 jaar. Van deze groep beschouwt 64 procent de autodeeldiensten als aanvulling op het eigen autobezit. Ook in markten als China (77 procent) en India (63 procent) ligt dit percentage hoger.

Kansen voor autofabrikanten

Het rapport onderstreept het belang voor autofabrikanten om te investeren in autodeeldiensten: twee derde van de respondenten (66 procent) geeft aan dat een automerk een belangrijke rol speelt in hun keuze voor een autodeeldienst. Daarmee zouden de autodeeldiensten een belangrijk onderdeel kunnen worden in de salescyclus van nieuwe auto’s, constateert Capgemini.

Kai Granbow, hoofd Automotive bij Capgemini, geeft aan dat autofabrikanten deze kans niet moeten laten lopen. “De autoverkoop zit wereldwijd in de lift, maar het is duidelijk dat deze fase niet eeuwig zal standhouden. Autofabrikanten realiseren zich dat ze moeten reageren op veranderend consumentengedrag om te kunnen blijven groeien. Door actief te investeren in autodeeldiensten creëren zij niet alleen nieuwe inkomstenbronnen, maar krijgen ze ook de kans zich op een andere manier te positioneren en zo een nieuwe relatie met consumenten op te bouwen die overwegen om op korte termijn een auto aan te schaffen.”

Het onderzoek van Capgemini is uitgevoerd onder consumenten in Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vorige maand onderzocht Roland Berger de Nederlandse markt en constateerde dat Nederlandse consumenten voorop lopen in de bereidheid om gebruik te maken van (elektrische) autodeeldiensten. 

Connected cars

Het onderzoek Cars Online geeft nog enkele duidelijke trends aan onder consumenten. Zo stijgt de interesse in zelfrijdende auto’s: 81 procent van de consumenten is bereid om extra te betalen voor auto’s die zijn uitgerust met autonome functies. De zorgen omtrent de privacy van connected cars nemen af: een meerderheid van de consumenten zegt bereid te zijn data over de auto (89 procent) en de bestuurder (76 procent) te delen als de auto digitaal verbonden is. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar en kan worden verklaard doordat steeds meer mensen ervaring hebben met verbonden apparaten in hun dagelijks leven, stelt Capgemini. 

Ondertussen speelt cybersecurity wel een steeds belangrijker rol bij aankoop van een auto: in de vorige editie van Cars Online gaf slechts eenderde van de consumenten aan zich zorgen te maken over de digitale veiligheid van hun auto. Nu is dat gestegen tot twee derde.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.