Opinie | Van den Eijnden: VW in spoor van Tesla dankzij eenvoud

Opinie • Waar veel traditionele autofabrikanten het bestaande platform proberen om te vormen voor EV’s, koos Volkswagen voor een nieuw platform. Het bedrijf is dankzij dit MEB-platform aan de winnende hand, ziet Norbert van den Eijnden.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden ziet VW in het spoor van Tesla komen. (Foto: Marcel Cazemier)

Er is een punt dat vrijwel alle OEM’s stelselmatig onderschat hebben toen Tesla een jaar of wat geleden aan zijn zegetocht begon. Iedere keer weer herhaalden zij dat het enorm complex is en dus veel geld kost om een auto te ontwikkelen, ook het produceren is bepaald geen sinecure. Tesla zou dus falen. Maar het bleek uiteindelijk veel eenvoudiger om een elektrische auto te ontwikkelen dan een brandstofauto.

Kind kan de was doen

Er zijn meerdere artikelen verschenen over hoe simpel een Tesla eigenlijk in elkaar steekt. Vaak wordt dan gesproken over het skateboard-design. Een plat frame met vier wielen waarop je de batterijen gelijkmatig verdeeld. Motor voor en eventueel achter en zelfdragend carrosserie erop, een kind kan de was doen. Geen versnellingsbak, geen ingewikkelde aandrijflijnen bij vierwielaandrijving, geen gloeiendheet uitlaatsysteem met katalysator, geen koelsysteem, geen brandgevaarlijke brandstoftank, geen koelsysteem met lucht en olie en geen ingewikkelde elektronica om dat alles op elkaar af te stemmen.

Het ontwikkelen van een “electric-only” auto is simpeler en eenvoudiger dan het ontwikkelen van een auto met verbrandingsmotor. Je hebt door het ontbreken van een aantal componenten veel meer vrijheidsgraden. Vandaar dat het Tesla ook gelukt is een heel veilige auto te ontwikkelen.

Maar niet alleen het ontwikkelen is eenvoudiger, het produceren is ook nog eens veel goedkoper. De elektromotor zelf is minder complex dan de verbrandingsmotor en een versnellingsbak, koeling of uitlaat ontbreken. Zou er geen batterij nodig zijn, dan zouden de productiekosten van de elektrische auto aanmerkelijk lager zijn. Door de prijs van de batterij zal het nog een paar jaar duren voordat de stekkerauto echt goedkoper zal zijn.

Achterstand

De meeste OEM’s zijn begonnen hun bestaande modellen te elektrificeren of in ieder geval bestaande platformen te gebruiken/herontwikkelen voor universeel gebruik. Zij voegen dus eerder complexiteit toe aan het ontwikkelings- en productieproces in plaats van dat zij het proces weten te versimpelen. Daarmee hebben ze een grote achterstand op Tesla, dat alles lean en mean houdt.

Herbert Diess besloot een volledig nieuw elektrisch platform te ontwikkelen

Er is een grote uitzondering: VW. Herbert Diess (afkomstig van BMW, waar hij betrokken was bij de i3) besloot geen gebruik te maken van de bestaande platformen en een volledig nieuw elektrisch platform te ontwikkelen: MEB. De fabrikant kondigde onlangs aan om een aantal eigen batterijfabrieken te bouwen. Internationale analisten verwachten dat Volkswagen met deze strategie snel op het niveau van Tesla kan komen. Vooral omdat het bedrijf meer ‘ontwikkelkracht’ en vooral ook meer distributiekracht hebben dan de Amerikanen.

Stap voorwaarts

De enorme stap voorwaarts van VW was ook te zien aan de aandelenkoersen van Tesla (die daalde) en Volkswagen zelf (die steeg met 50 procent) Hoewel Tesla in absolute zin nog bijna 4 keer zoveel waard is als de Duitse fabrikant (€ 135 miljard waard), kan het niet anders dan dat Volkswagen ook hier een stap zal zetten.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Opinie | Van den Eijnden: VW in spoor van Tesla dankzij eenvoud | Automotive Online

Opinie | Van den Eijnden: VW in spoor van Tesla dankzij eenvoud

Opinie • Waar veel traditionele autofabrikanten het bestaande platform proberen om te vormen voor EV’s, koos Volkswagen voor een nieuw platform. Het bedrijf is dankzij dit MEB-platform aan de winnende hand, ziet Norbert van den Eijnden.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden ziet VW in het spoor van Tesla komen. (Foto: Marcel Cazemier)

Er is een punt dat vrijwel alle OEM’s stelselmatig onderschat hebben toen Tesla een jaar of wat geleden aan zijn zegetocht begon. Iedere keer weer herhaalden zij dat het enorm complex is en dus veel geld kost om een auto te ontwikkelen, ook het produceren is bepaald geen sinecure. Tesla zou dus falen. Maar het bleek uiteindelijk veel eenvoudiger om een elektrische auto te ontwikkelen dan een brandstofauto.

Kind kan de was doen

Er zijn meerdere artikelen verschenen over hoe simpel een Tesla eigenlijk in elkaar steekt. Vaak wordt dan gesproken over het skateboard-design. Een plat frame met vier wielen waarop je de batterijen gelijkmatig verdeeld. Motor voor en eventueel achter en zelfdragend carrosserie erop, een kind kan de was doen. Geen versnellingsbak, geen ingewikkelde aandrijflijnen bij vierwielaandrijving, geen gloeiendheet uitlaatsysteem met katalysator, geen koelsysteem, geen brandgevaarlijke brandstoftank, geen koelsysteem met lucht en olie en geen ingewikkelde elektronica om dat alles op elkaar af te stemmen.

Het ontwikkelen van een “electric-only” auto is simpeler en eenvoudiger dan het ontwikkelen van een auto met verbrandingsmotor. Je hebt door het ontbreken van een aantal componenten veel meer vrijheidsgraden. Vandaar dat het Tesla ook gelukt is een heel veilige auto te ontwikkelen.

Maar niet alleen het ontwikkelen is eenvoudiger, het produceren is ook nog eens veel goedkoper. De elektromotor zelf is minder complex dan de verbrandingsmotor en een versnellingsbak, koeling of uitlaat ontbreken. Zou er geen batterij nodig zijn, dan zouden de productiekosten van de elektrische auto aanmerkelijk lager zijn. Door de prijs van de batterij zal het nog een paar jaar duren voordat de stekkerauto echt goedkoper zal zijn.

Achterstand

De meeste OEM’s zijn begonnen hun bestaande modellen te elektrificeren of in ieder geval bestaande platformen te gebruiken/herontwikkelen voor universeel gebruik. Zij voegen dus eerder complexiteit toe aan het ontwikkelings- en productieproces in plaats van dat zij het proces weten te versimpelen. Daarmee hebben ze een grote achterstand op Tesla, dat alles lean en mean houdt.

Herbert Diess besloot een volledig nieuw elektrisch platform te ontwikkelen

Er is een grote uitzondering: VW. Herbert Diess (afkomstig van BMW, waar hij betrokken was bij de i3) besloot geen gebruik te maken van de bestaande platformen en een volledig nieuw elektrisch platform te ontwikkelen: MEB. De fabrikant kondigde onlangs aan om een aantal eigen batterijfabrieken te bouwen. Internationale analisten verwachten dat Volkswagen met deze strategie snel op het niveau van Tesla kan komen. Vooral omdat het bedrijf meer ‘ontwikkelkracht’ en vooral ook meer distributiekracht hebben dan de Amerikanen.

Stap voorwaarts

De enorme stap voorwaarts van VW was ook te zien aan de aandelenkoersen van Tesla (die daalde) en Volkswagen zelf (die steeg met 50 procent) Hoewel Tesla in absolute zin nog bijna 4 keer zoveel waard is als de Duitse fabrikant (€ 135 miljard waard), kan het niet anders dan dat Volkswagen ook hier een stap zal zetten.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.