Opinie | Norbert van den Eijnden: Leasing moet back to the basics

Opinie • Woensdag 15 november is het AM Leasing Event. Daar komen de belangrijkste ontwikkelingen in de branche aan de orde. AM columnist Norbert van den Eijnden neemt een voorschot en komt tot de conclusie: leasemaatschappijen moeten back to the basics: geld verdienen met auto’s.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijden.

Voor leasemaatschappijen waren het gouden jaren. Want ondanks de sterke reductie in kortingen door de fabrikanten, de slechte beschikbaarheid en de tegenvallende orderstroom werd er veel geld verdiend. Lange levertijden en onzekerheid in de markt zorgden voor een record aan contractverlengingen en dat is altijd leuk in de lease. Daar bovenop kwamen nog eens de ongelooflijk goede resultaten op de einde-contract auto’s. Alle leasemaatschappijen noteerden recordwinsten.

Ondertussen had de branche ook nog tijd en geld voor mobiliteit. Niet dat er iets baanbrekends gepresenteerd werd, maar iedereen was lekker bezig met mobiliteit. Er zijn veel mooie verhalen gepresenteerd, maar wat is daarvan terechtgekomen? Multimodaal vervoer, carsharing, abonnementsmodellen, mobiliteitscontracten en zo verder klinken super. Maar de belangrijkste successen zijn vooralsnog de koppeling met de OV-kaart en fietslease. De rest is tot op heden luchtfietserij.

Norbert van den Eijnden is een van de analisten die op het AM Leasing Event op 15 november de belangrijkste ontwikkelingen in leaseland doorneemt. Ook Rob Gielens (Riemersma / Santander)  en Mark Schreurs (MisterGreen) zitten in dit panel. Kijk hier voor meer informatie.  

Mobiliteit is een moeilijk thema. Ik heb er zelf veel in mogen investeren, maar eigenlijk nooit een echt werkend businessmodel gezien. En met werkend bedoel ik dat je er ook geld mee kunt verdienen. Zodra je als leasemaatschappij de auto verlaat en je bezig gaat houden met het koppelen van verschillende modaliteiten, moet je een mobiliteitsplatform aanbieden. Via dat platform moeten vele miljoenen transacties plaatsvinden, want de ontwikkeling vergt een hoge investering en de marge per transactie is heel klein. Wie wil er meer dan een paar dubbeltjes betalen als toeslag op een enkele busreis of een ritje met een Swapfiets? Leasemaatschappijen genereren niet het aantal bewegingen dat nodig is om dit financieel haalbaar te maken. Het is meer iets voor Google, Apple of Amazon. En die hebben het al bijna, als je naar hun routeplanners kijkt.

De lease heeft momenteel andere uitdagingen dan mobiliteit

De rente is in korte tijd 4 procent gestegen en vrijwel altijd betekent dit, dat je marge op de contracten uitgehold. Je sluit een opdracht met vier maanden levertijd en bij aflevering is de rente hoger en de marge dus lager. Slechts enkele leasemaatschappijen hebben mechanismen om dit bij de (corporate) klant in rekening te brengen. Bij private lease kan het sowieso niet.

De verzekeringskosten stijgen ook angstaanjagend. Niet alleen de inflatie speelt hier een rol. Door alle ADAS-systemen zijn kleine reparaties duurder geworden en elektrische auto’s zijn mede door de slechte leverbaarheid van onderdelen in kosten omhooggeschoten. Ook aan de WA-kant blijven claims ongezellig hard doorstijgen.

Reparatie & onderhoud

Reparatie & onderhoud is er nog zo een. De Bovag rapporteert een prijsstijging van 8 procent. Eens kijken welke leasemaatschappij dat contractueel kan en durft door te berekenen. En als je dat net doorberekend hebt, zul je zien dat de marge op reparatie & onderhoud opdroogt door de elektrificatie. De meeste EV’s vinden een werkplaatsbezoek helemaal niet nodig.

Een groter pijnpunt is de restwaarde. Na een periode van all time high zijn er nu forse uitdagingen. Gedwongen door de goede markt voor gebruikte wagens hebben leasemaatschappijen afgelopen jaren hun restwaardes verhoogd. Nu de leverproblemen voor nieuwe auto’s opgelost zijn, komen die restwaardes weer terug op hun oude niveau.
En hoe schat je die restwaardes in? Wat is een auto met verbrandingsmotor over vier jaar waard? Iets minder, omdat iedereen naar een elektrische auto moet? Of juist iets meer omdat er door het groeiende aandeel EV’s minder aanbod met verbrandingsmotor is, terwijl de consument wellicht geen EV wil?

Welk merk overleeft?

Voor de EV zelf wordt het nog lastiger. Laten we eerst maar eens uitsorteren welk merk serieus kans maakt en over vier jaar nog bestaat en van welk merk je beter weg kunt blijven. Ik wil geen merken kapot schrijven, maar ik zie er een paar die het niet gaan halen!
Voor de blijvers onder de EV’s: is daar over vier of vijf jaar ook vraag naar? Durft de consument een vijf jaar oude EV te kopen als de garantie op de batterij maar acht jaar is? Als leasemaatschappij zou ik maar zorgen dat je die auto’s straks ook in gebruikte privé-lease kunt aanbieden, althans als jij wél zeker bent dat die batterij na acht jaar nog goed genoeg is.

Volgens mij breekt er voor de lease weer een behoorlijk uitdagende tijd aan.
Goed, misschien moet je naar de klanten toe een beetje door wauwelen over mobiliteit. Mobiliteit is toch een mooi modewoord. Maar intern zou ik maar gewoon even teruggaan naar de basics. Je volledig concentreren op jouw core business en zorgen dat je ook in de spannende transitie naar elektrisch rijden geld blijft verdienen.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Opinie | Norbert van den Eijnden: Leasing moet back to the basics | Automotive Online

Opinie | Norbert van den Eijnden: Leasing moet back to the basics

Opinie • Woensdag 15 november is het AM Leasing Event. Daar komen de belangrijkste ontwikkelingen in de branche aan de orde. AM columnist Norbert van den Eijnden neemt een voorschot en komt tot de conclusie: leasemaatschappijen moeten back to the basics: geld verdienen met auto’s.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijden.

Voor leasemaatschappijen waren het gouden jaren. Want ondanks de sterke reductie in kortingen door de fabrikanten, de slechte beschikbaarheid en de tegenvallende orderstroom werd er veel geld verdiend. Lange levertijden en onzekerheid in de markt zorgden voor een record aan contractverlengingen en dat is altijd leuk in de lease. Daar bovenop kwamen nog eens de ongelooflijk goede resultaten op de einde-contract auto’s. Alle leasemaatschappijen noteerden recordwinsten.

Ondertussen had de branche ook nog tijd en geld voor mobiliteit. Niet dat er iets baanbrekends gepresenteerd werd, maar iedereen was lekker bezig met mobiliteit. Er zijn veel mooie verhalen gepresenteerd, maar wat is daarvan terechtgekomen? Multimodaal vervoer, carsharing, abonnementsmodellen, mobiliteitscontracten en zo verder klinken super. Maar de belangrijkste successen zijn vooralsnog de koppeling met de OV-kaart en fietslease. De rest is tot op heden luchtfietserij.

Norbert van den Eijnden is een van de analisten die op het AM Leasing Event op 15 november de belangrijkste ontwikkelingen in leaseland doorneemt. Ook Rob Gielens (Riemersma / Santander)  en Mark Schreurs (MisterGreen) zitten in dit panel. Kijk hier voor meer informatie.  

Mobiliteit is een moeilijk thema. Ik heb er zelf veel in mogen investeren, maar eigenlijk nooit een echt werkend businessmodel gezien. En met werkend bedoel ik dat je er ook geld mee kunt verdienen. Zodra je als leasemaatschappij de auto verlaat en je bezig gaat houden met het koppelen van verschillende modaliteiten, moet je een mobiliteitsplatform aanbieden. Via dat platform moeten vele miljoenen transacties plaatsvinden, want de ontwikkeling vergt een hoge investering en de marge per transactie is heel klein. Wie wil er meer dan een paar dubbeltjes betalen als toeslag op een enkele busreis of een ritje met een Swapfiets? Leasemaatschappijen genereren niet het aantal bewegingen dat nodig is om dit financieel haalbaar te maken. Het is meer iets voor Google, Apple of Amazon. En die hebben het al bijna, als je naar hun routeplanners kijkt.

De lease heeft momenteel andere uitdagingen dan mobiliteit

De rente is in korte tijd 4 procent gestegen en vrijwel altijd betekent dit, dat je marge op de contracten uitgehold. Je sluit een opdracht met vier maanden levertijd en bij aflevering is de rente hoger en de marge dus lager. Slechts enkele leasemaatschappijen hebben mechanismen om dit bij de (corporate) klant in rekening te brengen. Bij private lease kan het sowieso niet.

De verzekeringskosten stijgen ook angstaanjagend. Niet alleen de inflatie speelt hier een rol. Door alle ADAS-systemen zijn kleine reparaties duurder geworden en elektrische auto’s zijn mede door de slechte leverbaarheid van onderdelen in kosten omhooggeschoten. Ook aan de WA-kant blijven claims ongezellig hard doorstijgen.

Reparatie & onderhoud

Reparatie & onderhoud is er nog zo een. De Bovag rapporteert een prijsstijging van 8 procent. Eens kijken welke leasemaatschappij dat contractueel kan en durft door te berekenen. En als je dat net doorberekend hebt, zul je zien dat de marge op reparatie & onderhoud opdroogt door de elektrificatie. De meeste EV’s vinden een werkplaatsbezoek helemaal niet nodig.

Een groter pijnpunt is de restwaarde. Na een periode van all time high zijn er nu forse uitdagingen. Gedwongen door de goede markt voor gebruikte wagens hebben leasemaatschappijen afgelopen jaren hun restwaardes verhoogd. Nu de leverproblemen voor nieuwe auto’s opgelost zijn, komen die restwaardes weer terug op hun oude niveau.
En hoe schat je die restwaardes in? Wat is een auto met verbrandingsmotor over vier jaar waard? Iets minder, omdat iedereen naar een elektrische auto moet? Of juist iets meer omdat er door het groeiende aandeel EV’s minder aanbod met verbrandingsmotor is, terwijl de consument wellicht geen EV wil?

Welk merk overleeft?

Voor de EV zelf wordt het nog lastiger. Laten we eerst maar eens uitsorteren welk merk serieus kans maakt en over vier jaar nog bestaat en van welk merk je beter weg kunt blijven. Ik wil geen merken kapot schrijven, maar ik zie er een paar die het niet gaan halen!
Voor de blijvers onder de EV’s: is daar over vier of vijf jaar ook vraag naar? Durft de consument een vijf jaar oude EV te kopen als de garantie op de batterij maar acht jaar is? Als leasemaatschappij zou ik maar zorgen dat je die auto’s straks ook in gebruikte privé-lease kunt aanbieden, althans als jij wél zeker bent dat die batterij na acht jaar nog goed genoeg is.

Volgens mij breekt er voor de lease weer een behoorlijk uitdagende tijd aan.
Goed, misschien moet je naar de klanten toe een beetje door wauwelen over mobiliteit. Mobiliteit is toch een mooi modewoord. Maar intern zou ik maar gewoon even teruggaan naar de basics. Je volledig concentreren op jouw core business en zorgen dat je ook in de spannende transitie naar elektrisch rijden geld blijft verdienen.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.