Duur kilowattuur
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Tja, Ton, even goedkoop scoren op de sentimenten. Goed zo.
Je betaalt bij Fastned vooral voor de levering, in dit geval de snellaadfaciliteiten langs de snelwegen. De herkomst van stroom – door jou aangeduid als “gratis” in geval van zon en wind (zeer discutabel)- is dan een stuk minder relevant, maar je, het staat wel leuk in zo’n column. Als je zwarte kolenstroom snellaadt wordt die ook duurder. Want de dienst eromheen is anders.
Ik vind ook dat de prijsstelling van Fastned weinig concurrerend is. Maar dat is een hele andere discussie dan die van stroom gemaakt met aardgas geleverd door Poetins Gazprom of uit gewoon Groningen vs stroom gemaakt van frisse Noordzee-wind.
De vergelijking is niet zuiver omdat je thuis ook de kosten van je laadpaal moet meerekenen. Stroom thuis kost daardoor al snel 35ct per kWh. Onderweg laden bij Fastned is duurder dan thuis laden maar het is wel15 keer sneller en daar waar je accu leeg gaat. Dat is wat waard. Tot slot is snelladen een aanvulling op thuis en op kantoor laden. In de mix ben je nog steeds veel goedkoper uit per km dan je diesel.