Ook in Nederland roept Mercedes-Benz dieselauto’s terug

Mercedes-diesels • Het grootste deel van de betreffende modellen staat niet meer in Nederland geregistreerd.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

In Nederland worden, in navolging van Duitsland, ook diesels van Mercedes-Benz teruggeroepen. Dat schrijft Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in haar antwoord op Kamervragen.

Enkele duizenden Mercedes-modellen werden tussen 2009 en 2017 in Nederland verkocht waarbij de uitlaatgasrecirculatie werd gemanipuleerd om de stikstofuitstoot te beperken. De recirculatie werd bij de Mercedes-modellen uitgeschakeld bij een normale buitentemperatuur, terwijl het alleen is toegestaan om dat buiten werking te stellen in specifieke omstandigheden.

‘Het grootste deel van de deze enkele duizenden voertuigen is inmiddels niet meer geregistreerd in Nederland’, meldt Heijnen. De auto’s die nog wel geregistreerd staan, worden in opdracht van de fabrikant teruggeroepen. Om hoeveel voertuigen het exact gaat, meldt Heijnen niet.

De terugroepactie gaat over meerdere dieselauto’s die vallen binnen de Euronorm 5 en 6b, maatstaven die aangeven hoeveel een auto uitstoot. Mercedes-Benz moet bij deze auto’s een software-update uitvoeren. De RDW wordt, volgens Heijnen, geïnformeerd over de uitgevoerde herstelacties.

Schade

TNO schat de meeruitstoot van de diesels op 10 ton NOx per jaar. ‘Dat betekent 0,037 procent van de totale stikstofuitstoot van personenauto’s’, aldus Heijnen. De Nederlandse staat kan de schade niet verhalen op de fabrikanten, meldt Heijnen na navraag bij de Landsadvocaat. Heijnen zegt wel dat gedupeerde voertuigeigenaren privaatrechtelijke claims kunnen indienen. Hetzelfde geldt voor juridische procedures tegen fabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Ook in Nederland roept Mercedes-Benz dieselauto’s terug | Automotive Online

Ook in Nederland roept Mercedes-Benz dieselauto’s terug

Mercedes-diesels • Het grootste deel van de betreffende modellen staat niet meer in Nederland geregistreerd.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

In Nederland worden, in navolging van Duitsland, ook diesels van Mercedes-Benz teruggeroepen. Dat schrijft Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in haar antwoord op Kamervragen.

Enkele duizenden Mercedes-modellen werden tussen 2009 en 2017 in Nederland verkocht waarbij de uitlaatgasrecirculatie werd gemanipuleerd om de stikstofuitstoot te beperken. De recirculatie werd bij de Mercedes-modellen uitgeschakeld bij een normale buitentemperatuur, terwijl het alleen is toegestaan om dat buiten werking te stellen in specifieke omstandigheden.

‘Het grootste deel van de deze enkele duizenden voertuigen is inmiddels niet meer geregistreerd in Nederland’, meldt Heijnen. De auto’s die nog wel geregistreerd staan, worden in opdracht van de fabrikant teruggeroepen. Om hoeveel voertuigen het exact gaat, meldt Heijnen niet.

De terugroepactie gaat over meerdere dieselauto’s die vallen binnen de Euronorm 5 en 6b, maatstaven die aangeven hoeveel een auto uitstoot. Mercedes-Benz moet bij deze auto’s een software-update uitvoeren. De RDW wordt, volgens Heijnen, geïnformeerd over de uitgevoerde herstelacties.

Schade

TNO schat de meeruitstoot van de diesels op 10 ton NOx per jaar. ‘Dat betekent 0,037 procent van de totale stikstofuitstoot van personenauto’s’, aldus Heijnen. De Nederlandse staat kan de schade niet verhalen op de fabrikanten, meldt Heijnen na navraag bij de Landsadvocaat. Heijnen zegt wel dat gedupeerde voertuigeigenaren privaatrechtelijke claims kunnen indienen. Hetzelfde geldt voor juridische procedures tegen fabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.