Autorola gaat Europese remarketing doen voor BMW Group

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Met de samenwerking wil BMW iets doen aan de krapte op de occasionmarkt. (Foto: Keram)

Autorola heeft een vierjarig contract getekend met de BMW Group om zijn Europese BMW- en Mini-dealers te ondersteunen bij het inkopen van gebruikte voertuigen. Het remarketingbedrijf heeft hiertoe een speciaal B2B-platform gebouwd met online veilingdiensten en componenten, zoals voertuigwaardering en logistiek.

Met de samenwerking wil BMW de remarketing beter controleren en tegelijkertijd iets doen aan de krapte op de occasionmarkt. In juli voorspelde Zeeuw & Zeeuw-ceo Jan Hofstede dat deze nog wel tot 2024 kan aanhouden. Het aanbod bestaat uit ex-lease-, huur- en bedrijfsauto’s van BMW Group, Alphabet Fleet Management en BMW Group Financial Services. Alleen dealers van BMW- en Mini kunnen bieden op de auto’s. 

15 landen

“De eerste fase van het contract ging live in juni en heeft tien Europese landen, waaronder ook Nederland, in staat gesteld om gebruikte auto’s online te verkopen op één geïntegreerd Europees platform. In totaal zullen 15 markten in aanmerking komen om occasions te kopen via dit platform,” aldus Autorola.

Autorola, dat eerder dit jaar ook een samenwerking met CarCollect aankondigde, beheert alle logistiek voor het ophalen en afleveren van de voertuigen. Dit omvat het ondersteunen van het import- en exportproces en het papierwerk wanneer dealers gebruikte auto’s in het buitenland kopen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.