BMW en VW noteren verkoopstijging, Mercedes kleine daling

Auto-industrie • De Duitse merken zagen hun verkoop in China dalen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Volkswagen heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 3 procent meer voertuigen verkocht. Het concern verkocht wereldwijd 2,1 miljoen auto’s in het eerste kwartaal. Elektrisch aangedreven auto’s waren minder in trek, met een daling van 3 procent tot 136 duizend stuks. In Europa daalde in het eerste kwartaal de EV-verkoop met 24 procent. VW meldt dat Porsche bijna een kwart minder auto’s verkocht in China in het eerste kwartaal, mede door de verslechterde economische omstandigheden in het land. In totaal rolden er 77.640 Porsches de showrooms uit, een afname van 4 procent.

Lange wielbasis

Mercedes-Benz verkocht in het afgelopen kwartaal 6 procent minder voertuigen, onder meer door verstoringen in de toeleveringsketen in Azië. Het concern wijt de daling ook aan veranderingen in het modellenaanbod. Mercedes benadrukt dat de verkoopdaling tijdelijk is. In totaal bracht het bedrijf 568 duizend personenauto’s en bestelbussen aan de man. Het aantal verkochte passagiersauto’s daalde met 8 procent tot 463 duizend. De verkoop van elektrische auto’s ging met eenzelfde percentage omlaag tot 47 duizend.

In China verkocht de fabrikant 12 procent minder auto’s. Volgens het bedrijf in Stuttgart is dit vooral te wijten aan de introductie van de Mercedes-Benz E-klasse met lange wielbasis. De komende maanden neemt de verkoop van deze verlengde luxe limousines, die vooral populair zijn in China, weer toe. China is goed voor een derde van de totale verkopen.

Kleine stijging

BMW Group heeft in het eerste kwartaal van het jaar 594.671 voertuigen afgeleverd, aldus de autofabrikant op woensdag, een stijging van 1,1 procent. BMW heeft in het eerste kwartaal van dit jaar fors meer elektrische auto’s verkocht. De verkoop van volledig is met 41 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Elektrische voertuigen waren vorig jaar goed voor ongeveer 15 procent van BMW’s totale omzet. Dit jaar moet dat aandeel tot 20 procent stijgen, aldus het in München gevestigde bedrijf. Het Duitse autoconcern heeft wel te maken met hevige concurrentie in China, de grootste afzetmarkt, waar een zwakke economie en een door Tesla ontketende prijzenoorlog de resultaten drukken. De verkoop van BMW’s en Mini’s daalde in China met 3,8 procent in het eerste kwartaal.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

BMW en VW noteren verkoopstijging, Mercedes kleine daling | Automotive Online

BMW en VW noteren verkoopstijging, Mercedes kleine daling

Auto-industrie • De Duitse merken zagen hun verkoop in China dalen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Volkswagen heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 3 procent meer voertuigen verkocht. Het concern verkocht wereldwijd 2,1 miljoen auto’s in het eerste kwartaal. Elektrisch aangedreven auto’s waren minder in trek, met een daling van 3 procent tot 136 duizend stuks. In Europa daalde in het eerste kwartaal de EV-verkoop met 24 procent. VW meldt dat Porsche bijna een kwart minder auto’s verkocht in China in het eerste kwartaal, mede door de verslechterde economische omstandigheden in het land. In totaal rolden er 77.640 Porsches de showrooms uit, een afname van 4 procent.

Lange wielbasis

Mercedes-Benz verkocht in het afgelopen kwartaal 6 procent minder voertuigen, onder meer door verstoringen in de toeleveringsketen in Azië. Het concern wijt de daling ook aan veranderingen in het modellenaanbod. Mercedes benadrukt dat de verkoopdaling tijdelijk is. In totaal bracht het bedrijf 568 duizend personenauto’s en bestelbussen aan de man. Het aantal verkochte passagiersauto’s daalde met 8 procent tot 463 duizend. De verkoop van elektrische auto’s ging met eenzelfde percentage omlaag tot 47 duizend.

In China verkocht de fabrikant 12 procent minder auto’s. Volgens het bedrijf in Stuttgart is dit vooral te wijten aan de introductie van de Mercedes-Benz E-klasse met lange wielbasis. De komende maanden neemt de verkoop van deze verlengde luxe limousines, die vooral populair zijn in China, weer toe. China is goed voor een derde van de totale verkopen.

Kleine stijging

BMW Group heeft in het eerste kwartaal van het jaar 594.671 voertuigen afgeleverd, aldus de autofabrikant op woensdag, een stijging van 1,1 procent. BMW heeft in het eerste kwartaal van dit jaar fors meer elektrische auto’s verkocht. De verkoop van volledig is met 41 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Elektrische voertuigen waren vorig jaar goed voor ongeveer 15 procent van BMW’s totale omzet. Dit jaar moet dat aandeel tot 20 procent stijgen, aldus het in München gevestigde bedrijf. Het Duitse autoconcern heeft wel te maken met hevige concurrentie in China, de grootste afzetmarkt, waar een zwakke economie en een door Tesla ontketende prijzenoorlog de resultaten drukken. De verkoop van BMW’s en Mini’s daalde in China met 3,8 procent in het eerste kwartaal.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.