Hoge Raad verwerpt Autotelex-koerslijstwaardering geïmporteerde Jaguar

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Hoge Raad heeft bepaald dat bij het vaststellen van de bpm op een geïmporteerde Jaguar F-Type er geen gebruik gemaakt kan worden van de Autotelex Koerslijst. De Hoge Raad legt daarmee de uitspraak van het Gerechtshof en het advies van zijn belangrijkste adviseur, de Advocaat-Generaal, naast zich neer. Lees hier reacties van verschillende betrokkenen en branchepartijen.

De zaak draait om een in 2013 geïmporteerde Jaguar F-Type met 800 kilometer op de teller en een nieuwprijs van 152 duizend euro. De belastingplichtige heeft voor de bpm-bepaling gebruik gemaakt van de afschrijvingstabel en is daar tegen in beroep gegaan. Daarbij is gebruik gemaakt van de koerslijst, in dit geval van die van Autotelex. De belastingplichtige is in beroep in het gelijk gesteld waarna de inspecteur tegen deze uitspraak in hoger beroep ging. Volgens de inspecteur van de Belastingdienst was de auto dusdanig bijzonder dat de koerslijst niet gebaseerd kan zijn op daadwerkelijke transacties van vergelijkbare auto’s. De inspecteur stelde daarom dat de afschrijving van de waarde vastgesteld moet worden door een gecertificeerde taxateur en of door toepassing van de wettelijke afschrijvingstabel. Het Ministerie van Financiën wil het gebruik van taxaties bij import juist ontmoedigen.

Algemeen toegepast

Het Hof oordeelde dat de door Autotelex opgegeven handelswaarde tot uitgangspunt moet worden genomen voor de berekening van de gezochte handelsinkoopwaarde. Het Hof heeft daartoe overwogen dat hoewel er niet veel transacties zullen zijn in jonge, exclusieve voertuigen als het onderhavige, Autotelex (..) geeft een in de handel algemeen toegepaste koerslijst voor de inkoop van gebruikte motorvoertuigen uit. Het valt, aldus het Hof, niet uit te sluiten dat ook op de Nederlandse markt inkooptransacties door wederverkopers plaatsvinden van motorvoertuigen als het onderhavige.

In een advies aan de Hoge Raad stelt de Advocaat-Generaal dat het oordeel van het Hof gehandhaafd moet worden. Aan de eisen voor toepasselijkheid van een koerslijstwaardering worden immers geen andere eisen gesteld dan dat het dient te gaan om een in de handel algemeen toegepaste koerslijstwaardering, stelt de AG.

Betrouwbaarheid

De Hoge Raad gaat echter voorbij aan het advies van de AG en verwerpt in zijn, afgelopen vrijdag gepubliceerde, arrest de koerslijstwaardering omdat “niet is weersproken dat de door Autotelex voor de cabriolet opgegeven handelswaarde niet kan zijn gebaseerd op door wederverkopers in Nederland betaalde inkoopprijzen. De door de gebruikers van een dergelijke koerslijst verlangde betrouwbaarheid van het realiteitsgehalte van de in die lijst opgegeven richtprijs vereist dat die richtprijs is bepaald op de grondslag van daadwerkelijk in Nederland door wederverkopers betaalde inkoopprijzen, en niet door middel van schatting of theoretische benadering van de werkelijke waarde van een bepaald motorvoertuig.”

De Hoge Raad vervolgt: “Indien aannemelijk is dat de door een samensteller van een koerslijst opgegeven handelswaarde voor een gebruikt motorvoertuig van een bepaald merk, model, type aandrijving, leeftijd en uitrusting niet is gebaseerd op een of meer door wederverkopers in Nederland betaalde inkoopprijzen voor een gelijksoortig motorvoertuig, is die opgegeven handelswaarde niet de ‘koers’ die bruikbaar is om de afschrijving vast te stellen.”

De Hoge Raad stelt dat een afschrijving op de werkelijke waarde van 8 procent volstaat, terwijl de auto uiteindelijk door de importeur is verkocht voor 127.500 euro, wat neerkomt op een afschrijving van 16 procent. 

De betrokkenen zijn om een reactie gevraagd.

Livestream

Bekijk hieronder de livestream met Frank Bolsenbroek. Hierin gaat het onder meer over de plannen om de RDW een belangrijkere rol te geven bij de bpm-bepaling. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Hoge Raad verwerpt Autotelex-koerslijstwaardering geïmporteerde Jaguar | Automotive Online

Hoge Raad verwerpt Autotelex-koerslijstwaardering geïmporteerde Jaguar

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Hoge Raad heeft bepaald dat bij het vaststellen van de bpm op een geïmporteerde Jaguar F-Type er geen gebruik gemaakt kan worden van de Autotelex Koerslijst. De Hoge Raad legt daarmee de uitspraak van het Gerechtshof en het advies van zijn belangrijkste adviseur, de Advocaat-Generaal, naast zich neer. Lees hier reacties van verschillende betrokkenen en branchepartijen.

De zaak draait om een in 2013 geïmporteerde Jaguar F-Type met 800 kilometer op de teller en een nieuwprijs van 152 duizend euro. De belastingplichtige heeft voor de bpm-bepaling gebruik gemaakt van de afschrijvingstabel en is daar tegen in beroep gegaan. Daarbij is gebruik gemaakt van de koerslijst, in dit geval van die van Autotelex. De belastingplichtige is in beroep in het gelijk gesteld waarna de inspecteur tegen deze uitspraak in hoger beroep ging. Volgens de inspecteur van de Belastingdienst was de auto dusdanig bijzonder dat de koerslijst niet gebaseerd kan zijn op daadwerkelijke transacties van vergelijkbare auto’s. De inspecteur stelde daarom dat de afschrijving van de waarde vastgesteld moet worden door een gecertificeerde taxateur en of door toepassing van de wettelijke afschrijvingstabel. Het Ministerie van Financiën wil het gebruik van taxaties bij import juist ontmoedigen.

Algemeen toegepast

Het Hof oordeelde dat de door Autotelex opgegeven handelswaarde tot uitgangspunt moet worden genomen voor de berekening van de gezochte handelsinkoopwaarde. Het Hof heeft daartoe overwogen dat hoewel er niet veel transacties zullen zijn in jonge, exclusieve voertuigen als het onderhavige, Autotelex (..) geeft een in de handel algemeen toegepaste koerslijst voor de inkoop van gebruikte motorvoertuigen uit. Het valt, aldus het Hof, niet uit te sluiten dat ook op de Nederlandse markt inkooptransacties door wederverkopers plaatsvinden van motorvoertuigen als het onderhavige.

In een advies aan de Hoge Raad stelt de Advocaat-Generaal dat het oordeel van het Hof gehandhaafd moet worden. Aan de eisen voor toepasselijkheid van een koerslijstwaardering worden immers geen andere eisen gesteld dan dat het dient te gaan om een in de handel algemeen toegepaste koerslijstwaardering, stelt de AG.

Betrouwbaarheid

De Hoge Raad gaat echter voorbij aan het advies van de AG en verwerpt in zijn, afgelopen vrijdag gepubliceerde, arrest de koerslijstwaardering omdat “niet is weersproken dat de door Autotelex voor de cabriolet opgegeven handelswaarde niet kan zijn gebaseerd op door wederverkopers in Nederland betaalde inkoopprijzen. De door de gebruikers van een dergelijke koerslijst verlangde betrouwbaarheid van het realiteitsgehalte van de in die lijst opgegeven richtprijs vereist dat die richtprijs is bepaald op de grondslag van daadwerkelijk in Nederland door wederverkopers betaalde inkoopprijzen, en niet door middel van schatting of theoretische benadering van de werkelijke waarde van een bepaald motorvoertuig.”

De Hoge Raad vervolgt: “Indien aannemelijk is dat de door een samensteller van een koerslijst opgegeven handelswaarde voor een gebruikt motorvoertuig van een bepaald merk, model, type aandrijving, leeftijd en uitrusting niet is gebaseerd op een of meer door wederverkopers in Nederland betaalde inkoopprijzen voor een gelijksoortig motorvoertuig, is die opgegeven handelswaarde niet de ‘koers’ die bruikbaar is om de afschrijving vast te stellen.”

De Hoge Raad stelt dat een afschrijving op de werkelijke waarde van 8 procent volstaat, terwijl de auto uiteindelijk door de importeur is verkocht voor 127.500 euro, wat neerkomt op een afschrijving van 16 procent. 

De betrokkenen zijn om een reactie gevraagd.

Livestream

Bekijk hieronder de livestream met Frank Bolsenbroek. Hierin gaat het onder meer over de plannen om de RDW een belangrijkere rol te geven bij de bpm-bepaling. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.