Nieuwe verdienmodellen voor autobedrijven en dealers

Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen

Marktplaats Automotive groeit al jaren en dat is vooral te danken aan de ‘verticalisering’ van het handelsplatform. Als horizontal heeft het een enorme naamsbekendheid – ruim 5 miljoen Nederlanders gebruiken maandelijks de Marktplaats app. Binnen dat brede kader waarin álles kan worden verkocht en gekocht, speelt de automotive een belangrijke rol.

Extra aandacht voor de automotive

“We spelen heel sterk in op de wensen die leven bij onze zakelijke automotive klanten”, vertelt Alexander Prinssen, Chief Sales Officer Adevinta Automotive Benelux. We hebben onze eigen gespecialiseerde account managers en houden de trends goed in de gaten.” Als voorbeeld geeft Prinssen de invoering van het agentuurmodel. “Je ziet dat de eerste fabrikanten dat nu hebben ingevoerd. Dan gaat het om de verkoop van nieuwe auto’s. Maar wij denken dat de fabrikant of de importeur uiteindelijk ook de verkoop van jong gebruikt graag centraal wil coördineren. Je ziet dat de eerste stappen daartoe al worden gezet. Dan worden de importeurs dus ook regisseur van het advertentiebeleid. Voor de autobedrijven, maar ook voor ons, is dat een belangrijke ontwikkeling. Datzelfde geldt voor de consolidatie in dealerketens. “Het is zelfs de vraag of er op termijn nog zelfstandige merkdealers overblijven.”

Benzine blijft interessant

Een andere trend is de elektrificatie. Die wordt sterk door overheidsbeleid gestuurd en de markt voor elektrische occasions is daardoor niet erg stabiel. “Op dit moment is circa 15% van de auto’s op Marktplaats hybride of volledig elektrisch”, vertelt Prinssen. “Maar we zien dat de consument zijn belangstelling in EV’s verliest. De restwaarde is onzeker en niemand weet hoe de accu’s het na een paar jaar nog zullen doen. We hebben een prijsindexcijfer, dat we op 1 januari 2022 op 100 hebben gesteld. We constateren dat benzine-auto’s nog steeds op 100 zitten. Diesels zitten op 98, maar EV’s zitten op 90. Dat is een forse daling in populariteit. Het aantal stadagen van een EV is 100 dagen, terwijl dat van een benzine- of dieselauto 80 dagen is, Het zijn inzichten waar onze adverteerders hun voordeel mee kunnen doen.”

Meer vraag en aanbod EV’s

Het aanbod van volledig elektrische en hybride occasions is in 2023 verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook de vraag is gegroeid, maar niet zo hard als het aanbod, vertelt Prinssen. “Dat komt onder meer door het huidige, niet altijd stabiele overheidsbeleid, de onzekerheid over toekomstige restwaardes en de ontwikkeling van de batterijen. De verwachting is dat zowel aanbod als vraag de komende jaren exponentieel toenemen. Er komen immers veel nieuwe elektrische modellen op de markt, zowel van de traditionele fabrikanten als van nieuwe toetreders.

Abonnementen en private lease

De flexibilisering van de mobiliteitsmarkt zet de komende jaren door, voorspelt Prinssen. “Je ziet dat de nieuwverkoop terugloopt. De relatief hoge registratiecijfers van dit jaar zijn vaak nog vertraagde leveringen van vorig jaar. Mensen houden de hand op de knip en kopen meer occasions. Ook private lease en abonnementsmodellen zijn populair. Wij doen daar op dit moment nog niet zoveel mee, maar komende jaren gaan we onze zakelijke verkopers faciliteren bij het aanbieden van private lease en abonnementsmodellen. Dan levert een occasion voor het autobedrijf een gegarandeerd rendement op én behoud je die klant voor je werkplaats. Zo helpen we onze zakelijke klanten met nieuwe verdienmodellen.”

13% conversie is haalbaar

Forse investeringen in de dienstverlening naar zakelijke klanten maken dat het aandeel B2C de laatste jaren aanzienlijk is gegroeid. Momenteel is het 85% van het totale aanbod binnen Marktplaats Automotive. Bij de zakelijke aanbieders zitten van oudsher de universele autobedrijven, maar ook veel dealerholdings adverteren hun occasions op Marktplaats.

Sinds dit jaar gaat  dat nog veel effectiever dan voorheen. Prinssen stelt dat een conversie van 13% haalbaar moet zijn, voor wie zowel het aanbod als de leadopvolging goed op orde heeft. 13%, dat betekent 13 auto’s verkopen op 100 leads. “Bij 10% hoef je je ook geen zorgen te maken, maar bij 5% is het nuttig om eens met onze accountmanagers te praten”, zegt hij stellig. Een belangrijke slag is afgelopen jaar gemaakt door de vele autobedrijven en universelen die hun lead management systeem hebben gekoppeld aan de Marktplaats Direct Messaging-functie. “We hebben een integratie gemaakt voor LEF van UnameIT. Dat betekent dat je de leads direct in je LMS binnenkrijgt en binnen je bestaande processen dus niets hoeft aan te passen. Zo gaat er nooit meer een lead verloren.”

Gemakkelijk over de grens verkopen

Sinds 2,5 jaar is Marktplaats onderdeel van Adevinta, een internationaal opererend bedrijf waartoe ook sites als 2dehands.be en Mobile.de behoren. Adevinta heeft in vrijwel elk Europees land wel een toonaangevende verkoopsite. “Nederlandse autobedrijven zullen in de toekomst steeds vaker toegang krijgen tot onze buitenlandse verticals, dus gespecialiseerde auto-websites”, vertelt Prinssen. “Dit jaar hebben we samen met Eurostocks een koppeling gerealiseerd met Mobile.de. Dan bereik je opeens een totaal nieuw koperspubliek. Door de fiscale maatregelen kan het verkoopklimaat voor bepaalde modellen per land sterk verschillen. En we plaatsen niet alleen de advertentie door, maar zorgen ook voor zaken als een goede vertaling van de teksten en de BPM-berekening. Zo blijven we op alle vlakken werken aan een betere dienstverlening voor autobedrijven en dealers. Waarbij onze inzet altijd is: je occasions sneller en tegen de juiste prijs verkopen.”

Nieuwe verdienmodellen voor autobedrijven en dealers | Automotive Online

Nieuwe verdienmodellen voor autobedrijven en dealers

Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen

Marktplaats Automotive groeit al jaren en dat is vooral te danken aan de ‘verticalisering’ van het handelsplatform. Als horizontal heeft het een enorme naamsbekendheid – ruim 5 miljoen Nederlanders gebruiken maandelijks de Marktplaats app. Binnen dat brede kader waarin álles kan worden verkocht en gekocht, speelt de automotive een belangrijke rol.

Extra aandacht voor de automotive

“We spelen heel sterk in op de wensen die leven bij onze zakelijke automotive klanten”, vertelt Alexander Prinssen, Chief Sales Officer Adevinta Automotive Benelux. We hebben onze eigen gespecialiseerde account managers en houden de trends goed in de gaten.” Als voorbeeld geeft Prinssen de invoering van het agentuurmodel. “Je ziet dat de eerste fabrikanten dat nu hebben ingevoerd. Dan gaat het om de verkoop van nieuwe auto’s. Maar wij denken dat de fabrikant of de importeur uiteindelijk ook de verkoop van jong gebruikt graag centraal wil coördineren. Je ziet dat de eerste stappen daartoe al worden gezet. Dan worden de importeurs dus ook regisseur van het advertentiebeleid. Voor de autobedrijven, maar ook voor ons, is dat een belangrijke ontwikkeling. Datzelfde geldt voor de consolidatie in dealerketens. “Het is zelfs de vraag of er op termijn nog zelfstandige merkdealers overblijven.”

Benzine blijft interessant

Een andere trend is de elektrificatie. Die wordt sterk door overheidsbeleid gestuurd en de markt voor elektrische occasions is daardoor niet erg stabiel. “Op dit moment is circa 15% van de auto’s op Marktplaats hybride of volledig elektrisch”, vertelt Prinssen. “Maar we zien dat de consument zijn belangstelling in EV’s verliest. De restwaarde is onzeker en niemand weet hoe de accu’s het na een paar jaar nog zullen doen. We hebben een prijsindexcijfer, dat we op 1 januari 2022 op 100 hebben gesteld. We constateren dat benzine-auto’s nog steeds op 100 zitten. Diesels zitten op 98, maar EV’s zitten op 90. Dat is een forse daling in populariteit. Het aantal stadagen van een EV is 100 dagen, terwijl dat van een benzine- of dieselauto 80 dagen is, Het zijn inzichten waar onze adverteerders hun voordeel mee kunnen doen.”

Meer vraag en aanbod EV’s

Het aanbod van volledig elektrische en hybride occasions is in 2023 verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook de vraag is gegroeid, maar niet zo hard als het aanbod, vertelt Prinssen. “Dat komt onder meer door het huidige, niet altijd stabiele overheidsbeleid, de onzekerheid over toekomstige restwaardes en de ontwikkeling van de batterijen. De verwachting is dat zowel aanbod als vraag de komende jaren exponentieel toenemen. Er komen immers veel nieuwe elektrische modellen op de markt, zowel van de traditionele fabrikanten als van nieuwe toetreders.

Abonnementen en private lease

De flexibilisering van de mobiliteitsmarkt zet de komende jaren door, voorspelt Prinssen. “Je ziet dat de nieuwverkoop terugloopt. De relatief hoge registratiecijfers van dit jaar zijn vaak nog vertraagde leveringen van vorig jaar. Mensen houden de hand op de knip en kopen meer occasions. Ook private lease en abonnementsmodellen zijn populair. Wij doen daar op dit moment nog niet zoveel mee, maar komende jaren gaan we onze zakelijke verkopers faciliteren bij het aanbieden van private lease en abonnementsmodellen. Dan levert een occasion voor het autobedrijf een gegarandeerd rendement op én behoud je die klant voor je werkplaats. Zo helpen we onze zakelijke klanten met nieuwe verdienmodellen.”

13% conversie is haalbaar

Forse investeringen in de dienstverlening naar zakelijke klanten maken dat het aandeel B2C de laatste jaren aanzienlijk is gegroeid. Momenteel is het 85% van het totale aanbod binnen Marktplaats Automotive. Bij de zakelijke aanbieders zitten van oudsher de universele autobedrijven, maar ook veel dealerholdings adverteren hun occasions op Marktplaats.

Sinds dit jaar gaat  dat nog veel effectiever dan voorheen. Prinssen stelt dat een conversie van 13% haalbaar moet zijn, voor wie zowel het aanbod als de leadopvolging goed op orde heeft. 13%, dat betekent 13 auto’s verkopen op 100 leads. “Bij 10% hoef je je ook geen zorgen te maken, maar bij 5% is het nuttig om eens met onze accountmanagers te praten”, zegt hij stellig. Een belangrijke slag is afgelopen jaar gemaakt door de vele autobedrijven en universelen die hun lead management systeem hebben gekoppeld aan de Marktplaats Direct Messaging-functie. “We hebben een integratie gemaakt voor LEF van UnameIT. Dat betekent dat je de leads direct in je LMS binnenkrijgt en binnen je bestaande processen dus niets hoeft aan te passen. Zo gaat er nooit meer een lead verloren.”

Gemakkelijk over de grens verkopen

Sinds 2,5 jaar is Marktplaats onderdeel van Adevinta, een internationaal opererend bedrijf waartoe ook sites als 2dehands.be en Mobile.de behoren. Adevinta heeft in vrijwel elk Europees land wel een toonaangevende verkoopsite. “Nederlandse autobedrijven zullen in de toekomst steeds vaker toegang krijgen tot onze buitenlandse verticals, dus gespecialiseerde auto-websites”, vertelt Prinssen. “Dit jaar hebben we samen met Eurostocks een koppeling gerealiseerd met Mobile.de. Dan bereik je opeens een totaal nieuw koperspubliek. Door de fiscale maatregelen kan het verkoopklimaat voor bepaalde modellen per land sterk verschillen. En we plaatsen niet alleen de advertentie door, maar zorgen ook voor zaken als een goede vertaling van de teksten en de BPM-berekening. Zo blijven we op alle vlakken werken aan een betere dienstverlening voor autobedrijven en dealers. Waarbij onze inzet altijd is: je occasions sneller en tegen de juiste prijs verkopen.”