Autotelex: Fors lagere handelsbiedingen eind 2023

Restwaarden •
Volgens de restwaardebepaler zijn er als gevolg lagere vraagprijzen op komst.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)
Autotelex constateert rond de jaarwisseling een vrij scherpe val in handelswaarden van met name ex-lease auto’s. ‘Dit is nog niet zichtbaar in de vraagprijzen op het internet, maar dat kan in januari wel gaan gebeuren’, zo meldt de restwaardebepaler in zijn marktupdate.
Autotelex blikt in zijn marktupdate terug op 2023. Over de handelswaarden van 2023 schrijf Autotelex: ‘In de voorgaande maanden zien we een wisselend beeld en valt het vooral op dat het aantal biedingen niet meer boven dat van januari 2023 uit is gekomen’.
De taxatiestatiestieken van 2023 (Foto: Autotelex)
Verder stond 2023 volgens de restwaardebepaler vooral in het teken van de elektrische auto. ‘De schaarste door chiptekort heeft plaats gemaakt voor productieoverschot en voorraadvorming van nieuwe auto’s. Tot zelfs productiestops in de tweede helft van het jaar’. De restwaardebepaler waardeerde EV’s vorig jaar meermaals af en verwacht geen verbetering voor dit jaar. 

Elektrische auto

Het nieuwe jaar kan voor een ander beeld zorgen. ‘Voor de particulier blijft weliswaar de SEPP bestaan, een aankoopsubsidie van 2.950 euro voor elektrische auto’s, maar over minder dan een jaar zal wegenbelasting moeten worden betaald’. Volgens Autotelex is het nog onduidelijk hoeveel wegenbelasting er betaald moet worden. Die onzekerheid komt de vraag naar EV’s niet ten goede, zo stelt Autotelex.
Volgens de restwaardebepaler zorgt de ontwikkeling van de stroomprijzen ervoor dat de particuliere consument niet in een EV investeert. Ook vorig jaar liepen consumenten nog nauwelijks warm voor een EV.

Nieuwverkopen brandstofauto’s

Autotelex kijkt ‘somber’ naar de nieuwverkopen van brandstofauto’s in 2024. Brandstofauto’s zijn de afgelopen jaren duurder geworden, ‘de BPM per 2024 doet daar nog een flinke schep bij op’. De restwaardebepaler stelt dat voor personenauto’s de afhankelijkheid van de zakelijke markt verder zal toenemen. Maar ook daar verwacht Autotelex een dalend aandeel.
Dat komt ‘door doorlopende contracten of andere creatieve oplossingen voor elektrische auto’s (keiharde noodzaak vanwege de discrepantie tussen de boekwaarde en de huidige restwaarde) en onzekerheid over overheidsbeleid’. Autotelex maakt een uitzondering voor auto’s met een grijs kenteken. Dit komt doordat de te bepalen BPM voor grijze kentekens in 2025 in gaat.

Restwaarden occasions

De restwaardebepaler verwacht in 2024 een stabilisering van restwaarden ‘over de hele linie van brandstofauto’s’. Dat heeft ermee te maken dat voor de particulier een jonge occasion net als voorgaande jaren ‘een steeds meer gekozen alternatief is’.
Ook verwacht Autotelex dat zuinige benzineauto’s het qua restwaarden beter blijven doen dan grotere dieselauto’s. ‘De PHEV zit er een beetje tussenin, omdat vooralsnog ook hier de 50 procent wegenbelastingkorting binnen een jaar vervalt’, zo stelt Autotelex. 
Volgens de restwaardebepaler zal de import van personenauto’s een cruciale rol blijven spelen in het occasionaanbod. ‘In 2023 is dit op hetzelfde niveau geëindigd als in 2022, met 250 duizend stuks. De nadruk lag duidelijk op de jongere bouwjaren met de helft van alle import in de bouwjaren 2020 t/m 2023.’
Bekijk ook het Restwaardejournaal. De uitzending is opgeknipt in twee delen. In het eerste deel gaat het over de marktontwikkelingen in 2023 en in het tweede deel ligt de focus op EV’s. De aflevering is zowel te bekijken als te beluisteren (als podcast).

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet? Klik hier voor de rechtstreekse Spotify link.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Autotelex: Fors lagere handelsbiedingen eind 2023 | Automotive Online

Autotelex: Fors lagere handelsbiedingen eind 2023

Restwaarden •
Volgens de restwaardebepaler zijn er als gevolg lagere vraagprijzen op komst.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)
Autotelex constateert rond de jaarwisseling een vrij scherpe val in handelswaarden van met name ex-lease auto’s. ‘Dit is nog niet zichtbaar in de vraagprijzen op het internet, maar dat kan in januari wel gaan gebeuren’, zo meldt de restwaardebepaler in zijn marktupdate.
Autotelex blikt in zijn marktupdate terug op 2023. Over de handelswaarden van 2023 schrijf Autotelex: ‘In de voorgaande maanden zien we een wisselend beeld en valt het vooral op dat het aantal biedingen niet meer boven dat van januari 2023 uit is gekomen’.
De taxatiestatiestieken van 2023 (Foto: Autotelex)
Verder stond 2023 volgens de restwaardebepaler vooral in het teken van de elektrische auto. ‘De schaarste door chiptekort heeft plaats gemaakt voor productieoverschot en voorraadvorming van nieuwe auto’s. Tot zelfs productiestops in de tweede helft van het jaar’. De restwaardebepaler waardeerde EV’s vorig jaar meermaals af en verwacht geen verbetering voor dit jaar. 

Elektrische auto

Het nieuwe jaar kan voor een ander beeld zorgen. ‘Voor de particulier blijft weliswaar de SEPP bestaan, een aankoopsubsidie van 2.950 euro voor elektrische auto’s, maar over minder dan een jaar zal wegenbelasting moeten worden betaald’. Volgens Autotelex is het nog onduidelijk hoeveel wegenbelasting er betaald moet worden. Die onzekerheid komt de vraag naar EV’s niet ten goede, zo stelt Autotelex.
Volgens de restwaardebepaler zorgt de ontwikkeling van de stroomprijzen ervoor dat de particuliere consument niet in een EV investeert. Ook vorig jaar liepen consumenten nog nauwelijks warm voor een EV.

Nieuwverkopen brandstofauto’s

Autotelex kijkt ‘somber’ naar de nieuwverkopen van brandstofauto’s in 2024. Brandstofauto’s zijn de afgelopen jaren duurder geworden, ‘de BPM per 2024 doet daar nog een flinke schep bij op’. De restwaardebepaler stelt dat voor personenauto’s de afhankelijkheid van de zakelijke markt verder zal toenemen. Maar ook daar verwacht Autotelex een dalend aandeel.
Dat komt ‘door doorlopende contracten of andere creatieve oplossingen voor elektrische auto’s (keiharde noodzaak vanwege de discrepantie tussen de boekwaarde en de huidige restwaarde) en onzekerheid over overheidsbeleid’. Autotelex maakt een uitzondering voor auto’s met een grijs kenteken. Dit komt doordat de te bepalen BPM voor grijze kentekens in 2025 in gaat.

Restwaarden occasions

De restwaardebepaler verwacht in 2024 een stabilisering van restwaarden ‘over de hele linie van brandstofauto’s’. Dat heeft ermee te maken dat voor de particulier een jonge occasion net als voorgaande jaren ‘een steeds meer gekozen alternatief is’.
Ook verwacht Autotelex dat zuinige benzineauto’s het qua restwaarden beter blijven doen dan grotere dieselauto’s. ‘De PHEV zit er een beetje tussenin, omdat vooralsnog ook hier de 50 procent wegenbelastingkorting binnen een jaar vervalt’, zo stelt Autotelex. 
Volgens de restwaardebepaler zal de import van personenauto’s een cruciale rol blijven spelen in het occasionaanbod. ‘In 2023 is dit op hetzelfde niveau geëindigd als in 2022, met 250 duizend stuks. De nadruk lag duidelijk op de jongere bouwjaren met de helft van alle import in de bouwjaren 2020 t/m 2023.’
Bekijk ook het Restwaardejournaal. De uitzending is opgeknipt in twee delen. In het eerste deel gaat het over de marktontwikkelingen in 2023 en in het tweede deel ligt de focus op EV’s. De aflevering is zowel te bekijken als te beluisteren (als podcast).

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet? Klik hier voor de rechtstreekse Spotify link.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.